ensam i skogen

I

I_N_D_R_A

det är så att jag ska börja lära min lilla dam att man faktiskt kan rida ut utan sällskap ibland .
så den bästa taktiken måste väl vara att man tar en liten bit i taget, att man börjar me små korta runder å sen länger ut dom allt eftersom? elr va tycker ni?;)
Elr är det nån annan som har nån annan taktik/tips till mig:D
// I_N_D_R_A

Sv: ensam i skogen

Om hästen känner till vägen sedan innan och vet vad som kommer så borde den väl kunna gå ensam? Funkade med våra hästar :) Annars så är det ju bara att visa att det är du som är ledaren och att ni ska ta er fram där du vill ;)

Är hon jätterädd för att gå ensam?

Börja med att GÅ med henne, promenera, så hon känner sig säker och att du är där bredvid. Beröm hela tiden och småprata med henne.
Sen så kan ni börja ta korta rundor, och be någon möta upp er efter 5 minuter, det blir som en belöning för henne att möta en hästkompis att gå hem tillsammans med.

Sen ökar ni avståndet fram till den här hästkompisen och tillslut behöver ni ingen hästkompis alls som väntar på er! ;)
Detta funkade på min förra ponny som var livrädd för att gå ensam och bara gnäggade hela tiden så fort han kom utanför stallet.

sjung:angel:

då slappnar du av och hästen koncentrerar sej på annat... men de är väl inget tips å få henne å gå hemifrån egentligen, mer å hålla sej lugn väl utanför stallplan;)

Jag har ibland löst det så att vi rider ut två personer tillsammans och så vänder jag och min unga häst vid något lämpligt ställe och går ensamma hemåt. Men det förutsätter ju att du inte har en häst med separationsångest förstås :angel:

Stärk banden mellan er; exempelvis genom olika ledarskapsövningar. Det är ni två som är flocken och det är du som är ledaren. Då spelar andra hästar eller vart ni befinner er ingen roll (i praktiken i alla fall).

Är hon jätterädd för att gå ensam?

Börja med att GÅ med henne, promenera, så hon känner sig säker och att du är där bredvid. Beröm hela tiden och småprata med henne.
Sen så kan ni börja ta korta rundor, och be någon möta upp er efter 5 minuter, det blir som en belöning för henne att möta en hästkompis att gå hem tillsammans med.

Sen ökar ni avståndet fram till den här hästkompisen och tillslut behöver ni ingen hästkompis alls som väntar på er! ;)
Detta funkade på min förra ponny som var livrädd för att gå ensam och bara gnäggade hela tiden så fort han kom utanför stallet.

precis vad jag tänkte :p börja att gå med henne :) sen har du fått en massa andra bra tips juh :p

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama