ensam i hagen på nätter,hjälp

A

Anne

Hej
Min häst har gått på lösdrift i 4 år och mår bra av det,ska nu flytta till ett annat stall där det finns lösdrifts möjligheter men ingen annan i stallet vill ha det utan tar in sina hästar på natten på vintern. Kan min stå kvar ute ensam eller ska jag ta in den jag oxå??
De kommer att gå ute mellan 6.00-20.00 ca så min blir ensam i ca 10 tim. Jag vill ju det bästa för hästen,kan man ha den inne varannan natt eller hur ska jag göra??
Hon hade innan hon kom till mig problem med benen så jag fick henne billigt för de visste inte hur länge hon skulle hålla,hos mig inga problem med hälta eller ngt annat.Kan det vara lösdriften det beror på att hon är frisk nu men kommer att få problem igen om hon får gå in?
Kommer inte ihåg om hon stod i stall eller gick på lösdrift.
Tacksam för åsikter...

Sv: ensam i hagen på nätter,hjälp

En häst ska inte vara ensam så. De är flockdjur. Försök hitta en annan häst som kan vara ute med din. Annars prova ta in henne och se hur benen reagerar. Blir hon dålig så skulle jag leta lösdrift istället om det verkar fungera bättre för henne.

Håller delvis med föregående men det är ju individuellt hur mycket de reagerar på att stå ute själva. En del klarar ju att flocken är i stallet utan att bry sig så mycket och då är det ok tycker jag. Men springer de o gnäggar hela natten är det ju naturligtvis inte ok. Pga av skador o annat har vi haft hästar som stått själva både inne och ute, men det har anpassats efter deras psyke... Vårt lilla russ har inga problem att klara av det medan fullblodet vi hade innan inte kunde stå inne med sällskap ens så länge det var hästar kvar ute... Prova dig fram! Och visst kan benen ha blivit bättre när hästen rör sig dygnet om, det tror jag, men det kan ju funka inne nu ändå! Hoppas det löser sig!

Hej!

Hur ligger lösdriften i förhållande till stallet? Går det att ordna så att din häst kan se in i stallet? Någon slags variant där din häst har sin ligghallsdel i stallet kanske?

/Em

Jag skulle inte vilja att min häst var ensam så stor del av dygnet på rutin. Min häst har vid ett par tillfällen varit ensam upp emot två veckor som längst då stallkompisar flyttat. Men jag har fixat sällskap så fort jag kunnat. Tillfälliga lösningar kan man väl förbise, men som sagt, som längre lösning skulle jag inte låta hästen gå själv nattetid.

de beror sååå mkt på individen i sej..

vi har 2 hästar som mkt väl skulle kunna vara själva på natten när alla andra går in.. sedan har jag vissa som hade flippat helt å vissa som hade blivit jätte olyckliga.

Min häst som jag haft i 11 år gick ensam hela sommaren förut eftersom jag ville ha mkt gräs till henne å ingen orkade gå så långt till hagen (3 min från stallet) så hon fick gå ensam å hon trivdes kanon med de...

de bästa e å¨behålla flocen ihop så ska alla in så dör ng inte din av de heller =)

Vänta och se hur det går.
Om hästen accepterar att gå ensam och den mår bättre av att vara ute, så varför inte låta den göra det?

Sen kan man ju undra över att folk promt ska ha sina hästar instängda nattetid. Tror dom att hästar är mörkrädda?

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar