Ensam hund

Rouise

Trådstartare
Jag har bott hemma fram tills dessa att jag flyttade utomlands för att plugga nu en period. Kunde inte ta med mig min hund så hon har bott kvar hos mina föräldrar. Mamma och pappa har två hundar, under hela min hunds liv (hon är 7 år nu) så hade det funnits fler hundar i familjen som mest var dom 5 totalt.

Nu flyttar jag hem till Sverige och planen är att skaffa lägenhet så fort som möjligt, med lite tur får jag en lägenhet som jag kan flytta till i slutet av sommaren.

Men jag funderar lite på hur det kommer att gå med min hund, hon kommer flytta med mig men jag är lite rädd att hon inte kommer att trivas när hon inte bor med fler hundar. Planerar att köpa en till hund men det är mycket som ska stämma, hitta rätt, eventuellt vänta på att rätt valp ska födas etc. så det är ju en möjlighet att min hund får bo med mig som ensam ett tag.

Min föräldrar kommer att agera hundvakt när det behövs om jag måste vara borta många timmar under en dag, eftersom dom båda jobbar hemifrån så är det inga problem för dem. Så ensamtid kommer det inte bli så mycket, kommer dock få ensamhetsträna henne rätt mycket då hon inte varit helt ensam hemma långa stunder, just med take på att vi i familjen alltid har haft många hundar. Planen är väll att kunna träna henne att vara helt ensam så pass att jag kan fara iväg och handla/göra snabba ärenden på kanske en till två timmar utan att behöva lämna henne till föräldrarna. Längre än så tycker jag överlag inte att hon ska behöva vara helt ensam så att säga, utom eventuellt i nödfall.

Är nån som har erfarenhet av liknande situation, äldre hund som alltid bott med andra hundar som plösligt blir ensam. Hur har det funkat?

Är det helt ohållbart och min hund verkligen inte trivs och jag inte kan skaffa en till hund direkt ja då får hon flytta tillbaka till föräldrarna men jag vill ju självklart att mitt hjärta ska bo hos mig!

Sv: Ensam hund

Ingen som har en reflektion?

Oroar jag mig i onödan?
Tänker jag helt fel och är en hemsk människa som en funderar på att ta henne ifrån sina hundkompisar som hon bott ihop med hela livet?
Borde jag introducera flytten på nått speciellt vis eller tänka på nått speciellt?
Nån som har gjort nått liknande, hur har det gått?

Jag ser inget fel i det du tänkt göra, du får väl ta det som det kommer. Märker du att hon inte trivs med att vara ensamhund agerar du utifrån det helt enkelt. Tycker du har en sund inställning och detta kommer du lösa på bästa sätt!

Jag skulle helt enkelt köra på och se vad som händer! Mycket mer kan man ju inte göra egentligen och du har ju en plan B :) Och vid flytten en liten ny "ensamhetsträning" i den nya bostaden.

tack båda för svar!
Då ska jag försöka sluta oroa mig helt enkelt och köra på så får vi se vad som händer!

Ibland känns det som min hund har lite tråkigt här hemma eftersom hon är själv och hos mamma har hon 3 kompisar. Men hon varvar ner mycket mer hos mig och sen ser jag till o hitta på andra roliga saker.
Så jag tror du märker på henne hur hon mår :) sen tyck inte synd om henne eller så utan bete dig som vanligt. De vänjer sig vid det med och det är ju verkligen inte synd om dem ;)

Oj, åren går fort, redan 7år! :)
Tror inte du får några problem, hon är ju så bunden till dig. Hon kanske rent utav tycker det blir lugnt och skönt :D
Med den inställningen du har kommer det nog gå bra, hon kommer ju vara med dig mycket ändå och får ju träffa de andra hundarna titt som tätt iaf!
Lycka till med lägenhetsletandet :D

Och nu ska jag inte vara lika positiv som alla andra :)

Har råkat ut för detta två gånger, med samma utgång. Felet jag gjorde var ju att jag aldrig tränade hundarna att vara själv en och en. Har du gjort det, så tror jag det går bra.
Men nu gjorde inte jag så. Så när jag hade två hundar, fick ta bort en, så blev den som var kvar helt desperat att bli lämnat själv. Försökte under en tid, men fungerade inte. Så jag skaffade en liten hundkompis.

Den andra hunden hade också haft en kompis. Jag flyttade till lägenhet och det gick inte alls. Gick bra när vi var tillsammans. Men inte att lämna henne själv.
Så hon fick vara hos hundvakt när jag jobbade.

Så jag säger... Hur mycket sunt förnuft du har, så beror det på hunden. Är den van att vara helt själv, så går det säkert bra. Är den inte det, så säger jag lycka till :)

Senast ändrad:

Min hund har varit i avel och bodde hos uppfödare med flera andra hundar tills hon var 4 år och jag köpte henne. Nu bor hon med bara katter och redan från början har det gått huuuur bra som helst! Hon kan vara ensam och ligger bara och sover. Om hon saknar andra hundars sällskap vet jag inte riktigt, hon tycker om uppmärksamhet och gillar att vara i centrum så jag tror hon trivs rätt bra såhär.

Min förra hund hade hela livet bott med andra hundar, den ena bodde han med i tolv år. 13 år gammal blev han ensamhund, vi oroade oss för hur det skulle gå men han älskade det! Det blev en ny hund, gladare och piggare :D

Oj, åren går fort, redan 7år! :)
Tror inte du får några problem, hon är ju så bunden till dig. Hon kanske rent utav tycker det blir lugnt och skönt :D
Med den inställningen du har kommer det nog gå bra, hon kommer ju vara med dig mycket ändå och får ju träffa de andra hundarna titt som tätt iaf!
Lycka till med lägenhetsletandet :D

Ja det går fort, Bella är ju tant nu, även om hon själv inte håller med såklart!
Men ja hon är en riktig matte-gris fortfarande och busar ju inte direkt med dom andra två så mycket så jag hoppas att det ska gå bra.

Grana:

Hon har varit ensam med mig såklart tidigare, så hon är van att vara utan de andra hundarna på det viset. Lämnats helt ensam har hon nog inte gjorts mer än kanske max 20-30 minuter och det har gått bra, men det har inte varit så överdrivet ofta som det har hänt heller men lite då och då, men vi har inte tränat jätte mycket på det så att säga.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 119
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar