Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hundar ska max vara ensamma 6 timmar per dag säger lagen.
Hur gör ni med era hundar när ni jobbar? Hur länge klarar dom sig? Hur aktiverar ni dom före och efter jobbet?
Hur har ni löst just eran situation? Jag vill veta allt
Där har du fel.
1. Det finns ingen lag, endast en rekommendation från jorbruksverket
2. Rekommendationen säger endast att " du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."
Grejen med de här råden är att de ska följas ändå. Eftersom det står "bör" istället för "skall" så finns det viss flexibilitet, men rekommendationerna ska ändå följas någotsånär. Så du kan inte dömas om hunden vid något enstaka tillfälle lämnar hunden längre, eller rättare sagt inte rastar hunden på säg 7 timmar. Men om du varje dag lämnar hunden ensam i 8-9 timmar så kan du få djurskyddsinspektören på halsen.
Dessutom så borde det ligga i varje hundägares intresse att inte lämna hunden ensam längre. Rekommendationerna finns ju där av en anledning! Visst kan hundar hålla sig längre, men frågan är hur nyttigt det är för dem. Och för att inte tala om den psykiska biten, att hunden inte får vara med sin matte eller husse större delen av dagen...
Jag o min man jobbar båda heltid, men vi jobbar inte sju fyra direkt. Går om varandra en del.Hur gör ni med era hundar när ni jobbar? Hur länge klarar dom sig? Hur aktiverar ni dom före och efter jobbet?
Hur har ni löst just eran situation? Jag vill veta allt
Jag har turen att ha familjemedlemmar till hjälp Det har funnits perioder då vovvan fått vara hemma själv tyvärr. Det har funkat riktigt bra faktiskt, men inget jag önskar en hund mer än man måste :/