Ensam hemma?!

Sannahe

Trådstartare
Hur gör ni med era hundar när ni jobbar? Hur länge klarar dom sig? Hur aktiverar ni dom före och efter jobbet?
Hur har ni löst just eran situation? Jag vill veta allt :angel:

Sv: Ensam hemma?!

Hundar ska max vara ensamma 6 timmar per dag säger lagen. Jag tycker det är för lång tid redan det om det är 5 dagar per vecka.

Jag har löst det med hunddagis. Där finns det koll hela tiden och de koppelrastas 2 gånger per dag plus att de hundar som går bra ihop får leka lösa i en inhägnad hage. Hundarna aktiveras med promenader, lydnad, rallylydnad och person/viltspår. Ibland även lite agility och tricks.

Man kan även lösa det med dagmatte/husse. Eller dog walkers som kommer och rastar hunden enligt överenskommelse.

Hundar ska max vara ensamma 6 timmar per dag säger lagen.

Där har du fel.

1. Det finns ingen lag, endast en rekommendation från jorbruksverket
2. Rekommendationen säger endast att " du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."

Hur gör ni med era hundar när ni jobbar? Hur länge klarar dom sig? Hur aktiverar ni dom före och efter jobbet?

Mina hundar är hemma hos mina föräldrar under tiden som jag jobbar.

Lämnar dem där allt mellan strax innan 7 till strax innan 9 på morgonen. Innan har de fått frukost och blivit rastade hemma runt 6.

Sen får de mänskligt sällskap mellan 12-14, rastning, ev promenad och träning, samt lunch under den tiden.

Hämtas mellan 16-16,30, sen åker vi hem och går långpromenad, tränar lydnad/agility/bruks osv.

Så ser en generell dag ut för mina hundar.

Där har du fel.

1. Det finns ingen lag, endast en rekommendation från jorbruksverket
2. Rekommendationen säger endast att " du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."

Grejen med de här råden är att de ska följas ändå. Eftersom det står "bör" istället för "skall" så finns det viss flexibilitet, men rekommendationerna ska ändå följas någotsånär. Så du kan inte dömas om hunden vid något enstaka tillfälle lämnar hunden längre, eller rättare sagt inte rastar hunden på säg 7 timmar. Men om du varje dag lämnar hunden ensam i 8-9 timmar så kan du få djurskyddsinspektören på halsen.

Dessutom så borde det ligga i varje hundägares intresse att inte lämna hunden ensam längre. Rekommendationerna finns ju där av en anledning! Visst kan hundar hålla sig längre, men frågan är hur nyttigt det är för dem. Och för att inte tala om den psykiska biten, att hunden inte får vara med sin matte eller husse större delen av dagen...

Hundarna lämnas max 1,5 timme som det är nu. En önskan är att 3-4 timmar hade funkat och just nu känns det som om vi är på väg dit.

Våra aktiveras med spår, jaktträning och ren motionsträning.

Jag jobbar delade pass 6-11 och 14.30-19.30 på ett ungefär. Sambo jobbar kväll och hinner sällan gå innan jag är hemma igen. Så vovven är ensam på mitt andra pass. Ofta kommer då dagmatte och rastar en gång också.

I höst blir det dagmatte hela dagar mest troligt.

Hur mkt vi gör är olika från dag till dag :D

Jag pluggar men kan ofta sitta hemma och läsa. När jag är iväg kan ibland sambo ha hundarna med sig på jobbet och ibland kan han gå ifrån en stund. Så vi hjälps åt för att det ska bli så lite ensamtid som möjligt.
Ibland får jag stanna hemma från icke-obligatoriska moment i skolan, om sambo tex är bortrest.

Innan de lämnas så rastas de ordentligt.

Aktivering sköter vi som vanligt, oavsett ensamtid.

KL

Jobbar jag dag, vilket inte sker så hemskt ofta, 1ggr/vecka i snitt, kan jag gå hem på lunchen och rasta hundarna (bor 5 min promenad från jobbet, pedagogisk lunch så jag äter på arbetstid). I realiteten är det ytterst sällan jag behöver gå hem dock, eftersom min inneboende ofta är hemma och kan hålla dem sällskap och rasta. Har väl hänt 3-4 ggr sedan jag började i januari.

Oftast jobbar jag 5-timmarspass på kvällen, och då klarar de sig ensamma. Det är dock återigen ytterst sällan de faktiskt är ensamma hela den tiden, min inneboende är ofta hemma iaf några av de timmarna.

I juni flyttar jag "hem" (till mina hemtrakter) och kommer då bo med min pv samt ha kunna droppa hundarna hos mina föräldrar (på vägen till jobbet) vid behov.

Mina tränas för tävling i framför allt lydnad men även spår och agility (alltså något varje dag) dagligen. Får de en vilodag är de i regel bara tacksamma, så jag funderar inte så mkt över hur jag aktiverar dem i förhållande till jobbet. Dock ser jag till att de är välrastade när jag lämnar dem.

Grejen med de här råden är att de ska följas ändå. Eftersom det står "bör" istället för "skall" så finns det viss flexibilitet, men rekommendationerna ska ändå följas någotsånär. Så du kan inte dömas om hunden vid något enstaka tillfälle lämnar hunden längre, eller rättare sagt inte rastar hunden på säg 7 timmar. Men om du varje dag lämnar hunden ensam i 8-9 timmar så kan du få djurskyddsinspektören på halsen.

Dessutom så borde det ligga i varje hundägares intresse att inte lämna hunden ensam längre. Rekommendationerna finns ju där av en anledning! Visst kan hundar hålla sig längre, men frågan är hur nyttigt det är för dem. Och för att inte tala om den psykiska biten, att hunden inte får vara med sin matte eller husse större delen av dagen...

Ja? Har jag sagt något annat?

Det enda jag sa var att det var ett felaktigt påstående att säga att "lagen säger att....". Inte att man inte ska följa råden, inte att det inte ligger i hundägarens intresse att den inte lämnas ensam längre, inte att det är nyttigt för dem att hålla sig länge.

Läste du in allt det i mitt svar så har du väldigt fel, men om ditt inlägg bara var ett förtydligande så förstår jag lite bättre (även om jag inte förstår varför du riktar förtydligandet till mig).

Jag o min man jobbar båda heltid, men vi jobbar inte sju fyra direkt. Går om varandra en del.
Ruben har inga problem att vara ensam, men blir det mer än fem sex timmar får han vara hos hundvakt. Det brukar bli ett par gånger i månaden.
Han är med mig i stallet o så går vi lite promenader.

Senast ändrad:

Jag kan variera min arbetstider som jag vill så vi försöker tajma in det rätt bra, hundarna är ensamma några timmar någon dag ibland.

Sedan när sambon börjar jobba mer kan jag fortfarande variera mina arbetstider, men då kommer vi ha hundgård utomhus så då kan de ju få vara där när vi inte är hemma, men det kommer inte bli varje dag.

Vi har ju 2 hundar så de underhåller varandra rätt bra, och är väldigt avslappnade när vi inte är hemma.

Ditt svar hade kunnat tolkas som att rekommendationerna inte var något att bry sig om eftersom det inte var formulerat så i lagtexten, så jag förtydligade bara att jo man ska bry sig om det som står i rekommendationerna också.

Dock glömde jag att svara på själva ursprungsfrågan :)

Mina hundar är i nuläget mkt sällan ensamma hemma. De gånger de är det har jag en maxgräns på 5 timmar som bara överskrids i enstaka fall. De aktiveras med tävlingslydnad, spår, uppletande etc. Men jag tränar inte för att de ska vara trötta när jag lämnar dem.

Jag är timvikarie inom äldrevården och jag jobbar en del kvällar och helger och då är det inga problem eftersom min sambo kommer hem kl.17 och är ledig fredag-söndag. Jobbar jag korta dagpass så kan jag låta hunden vara själv max 6timmar om det gäller enstaka tillfällen, blir det längre än så eller att det blir ofta så kör jag henne till mina föräldrar där dom är hemma mer + att hon har sällskap av deras hundar och då inte blir helt själv(tror inte att hon saknar mig ett skit då:p ).
Ibland jobbar jag delad tur och är då hemma mellan 13 och 16.:laugh:

Min hund är inte ensam hemma varje dag, men det blir någon dag i veckan. Hon är i stort sett aldrig ensam längre än två timmar. Min maxgräns är fyra timmar blir jag borta längre än så får hon vara hos mamma på jobbet alt hemma hos mina föräldrar på eftermiddag/kväll. Någon enstaka gång har jag lämnat henne i fem timmar men det är inget jag gärna gör.

Jag pluggar och min sambo jobbar. Jag aktiverar min hund med tävlingslydnad, spår (bruks & vilt) samt agility. Jag aktiverar henne inte för att hon ska vara trött när hon blir själv, jag aktiverar henne för att vi tycker det är roligt. Ska jag lämna henne ser jag dock till att hon är välrastad.

Just nu bor jag hos mina föräldrar, och pluggar på distans så jag är hemma så gott som hela tiden.
De gångerna jag är iväg är ofta någon av mina föräldrar hemma.
Kan bli ett par timmar då och då, men då är dom ordentligt rastade.

Mina föräldrar kommer ha min hund nu under sommaren (jag ska sommarjobba),
då de redan har ett fungerande system för sin egen som är ensam MAX 5 timmar i stöten
och det ytterst sällan. Ska ju flytta nu, så jag håller på att leta dagmatte för fullt så att min lilla fjant kan flytta med mig så snart som möjligt,
men tills dess att jag hittar någon får han helt enkelt stanna här där han dessutom har sällskap av deras hund de få gångerna dom är ensamma :)

Skulle jag inte hitta dagmatte eller någon annan lösning så att han slapp vara ensam när jag är klar med skolan och ska ut och arbeta
flera timmar om dagen hade jag faktiskt fått sälja till slut. Vet flera hundar som får sitta ensamma medan husse/matte jobbar 7-16 varje dag, sen restid till och från jobbet på det och det tycker inte jag är okej för fem öre.

Om det händer en gång i halvåret så aja okej, men ca 9 timmar om dagen 5 dagar i veckan? Nej, det är bara elakt.

Jag har turen att ha familjemedlemmar till hjälp :D Det har funnits perioder då vovvan fått vara hemma själv tyvärr. Det har funkat riktigt bra faktiskt, men inget jag önskar en hund mer än man måste :/

Jag har turen att ha familjemedlemmar till hjälp :D Det har funnits perioder då vovvan fått vara hemma själv tyvärr. Det har funkat riktigt bra faktiskt, men inget jag önskar en hund mer än man måste :/

Trådkap förresten! Om ca en månad kommer det bli krångligare för mig att få hjälp av familjen, men har hört mig för om vovvan kan hänga med till jobbet. Dock verkar det som att hon då behöver vistas i någon inhägnad/bur i omklädningsrummet förutom på rasterna då. Någon som har erfarenhet av det? Vi är endast 2 pers i det rummet, så spring är det inget, det är burgrejjen jag är skeptisk mot..

Gör en hage av kompostgrindar? Smidig lösning anser jag, jag skulle däremot inte sätta hunden i bur.

Min hund är med till jobbet ungefär hälften av dagarna och hemma hos min far som är pensionär och bor på gård hälften.
Jag jobbar som veterinär och när han är med på jobbet ligger han i bur/box (eller vad man ska kalla det) utom när jag har rast. Han har varit med sedan han var 12 v, första året hade han dock sällskap av min gamla hund (som nu inte finns längre). Han ligger och sover som en stock när han är i sin box. Om jag kommer in på "fel" tid dvs mellan rasterna för att tex hämta något reagerar han inte ens, när jag kommer på "rätt" tid däremot så börjar han skutta och vifta. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka