Ensam hemma efter skolan

ameo

Trådstartare
Moderator
Ni som har lite större skolbarn, hur stora/små har de varit när de börjat gå hem efter skolan utan att förälder funnits hemma? Eller lämnas ensamma hemma längre stunder?

Min dotter ville leka med (=följa med hem) en kompis efter skolan nån dag och jag konstaterade då att kompisen (1an) och hennes syster (4an) är själva hemma, utan vuxen, tills föräldrarna kommer hem från jobbet några timmar senare. Detta gjorde att jag sade ifrån, jag är så känslig att jag tycker att det ska finnas någon vuxen hemma om min dotter ska följa med dit och leka efter skolan. Jag tycker inte att en tioåring ska behöva ta ansvar över två yngre barn, syster+kompis. Att de är hemma själva har jag väl inte så mycket synpunkter på egentligen, det är ju deras val. Men just att låta min dotter åka dit på de premisserna känns inte rätt i mitt mammahjärta.

Våra äldsta barn är tjejerna, 9 resp 7 år. Det har nu hänt några gånger att jag inte varit hemma när de kommit hem från skolan med skolbussen, jag har då varit på ingående hemåt.
De vet var de hittar husnyckeln (finns det någon som bor på landet som inte har en husnyckel utlagd någonstans??) och att de ska gå in och äta lite frukt (eller nåt) om dörren är låst och bilen inte är hemma. Det längsta de varit hemma själva är en kvart... Skulle kanske funka längre stunder också men det har inte varit aktuellt.

Sv: Ensam hemma efter skolan

Eftersom min bulle fortfarande är i ugnen svarar jag för hur det var för mig själv :)

Jag gick på fritids i 1:an. I 2:an gick jag hem själv och var ensam tills mina syskon (som då gick högstadiet-gymasiet) kom hem, ca 2-3 h blev det väl. Om vi slutade vi extra tidigt och syskonen extra sent så turades jag och en klasskompis som var i samma sits (och föräldrarna bekanta) om att vara hos henne eller mig så vi inte var helt själva. Vi hade egna husnycklar, fixade fika om vi var hungriga osv. Vi är båda yngst av 3 syskon ska väl tilläggas :angel:
Uppväxt strax utanför litet samhälle utanför liten byhåla.

Min stora är 6,5 och hon får inte vara ensam hemma! På hennes skola går de flesta på fritids tills de går i 3:an och det hade jag tänkt att hon skulle göra också innan jag funderar över att hon kan åka hem själv efter skolan.

Jag hade också sagt nej.
Min son började vara ensam efter skolan helt efter 4:an, han gick på fritids fram tills dess.
Dock endast till kl 15 då jag hämtade. Jag såg till att de alltid lekte hemma hos oss om jag inte kände mig trygg med det andra barnets hemsituation.

Innan kunde han få ensam nån timme då och då, men iom att jag alltid slutat 15 så har det inte varit några problem.

Hur jag och sambon ska göra med barnet i magen vet vi inte än, det är ju rätt långt dit ;)
Jag gör istället som Equilina och svarar på hur det var med mig själv. Jag har aldrig gått på fritids utan jag gick alltid hem själv från skolan. (Tilläggas ska väl att vi bodde sisådär 100 meter från skolan så det var inga längre sträckor att gå.) När jag gick i ettan var det nog inga längre stunder jag var ensam men det utökades efterhand. Det såg jag aldrig som något problem utan jag gjorde väl något mellanmål och satte mig sen för att läsa någon bra bok :laugh:

(Jag har inga syskon så jag var ensam tills den förste av föräldrarna kom hem.)

Våran Moa, 8 år, har fått vara hemma själv ca ½-1h när vi åker och handlar el. när sambon hämtat/lämnat mig på jobbet.
Fast vi har alltid ringt mina föräldrar alt. min syster och ser om de är hemma ifall det skulle vara något som händer/ Moa blir orolig.
Föräldrarna bor några hundra meter längre in på våran väg och syrran har huset brevid, 20-30 meter bort.
Vi började med detta i somras/höstas när Moa var ca 7½ år.
Hon har även börjat få gå till/från skolan själv ibland. Ingen trafikerad väg alls utan endast herr älg och fru rådjur kan råka ses på vägen.

Sonen, 8 år är hemma ensam 1-2 timmar emellanåt, främst om man åker o handlar eller nåt sånt. Ibland har han haft kompisar hemma då också, eller varit hemma hos klasskompisar utan att föräldrarna till kompisen är hemma. Han är en ganska pålitlig sort, dottern däremot, 5,5 år kommer jag aldrig att våga lämna ensam hemma.......

Och jag gör detsamma.

Gick nog på fritids till fjärde klass. Sedan var det självklart att vara ensam hemma och med kompisar, ensamma hemma. Jag tror jag hade ett par vänner som hade mamma hemma när de kom hem men de flesta hade inte det. Tyckte mest det var lite konstigt ev otäckt när andras föräldrar var hemma. De flesta föräldrar kom nog hem i 18 tiden sedan (utom min mamma som brukade jobba till 19 har jag för mig :laugh:).

kl
Jag cyklade hem 2 km efter skolan i ettan. ibland med en kompis, ibland ensam. Aldrig nånsin problem. Mamma jobbade som föreståndare på daghemmet bredvid skolan, där också fritids fanns, men hon ansåg väl att jag inte behövde det. Och jag tyckte det var helt ok.

kl
Jag cyklade hem 2 km efter skolan i ettan. ibland med en kompis, ibland ensam. Aldrig nånsin problem. Mamma jobbade som föreståndare på daghemmet bredvid skolan, där också fritids fanns, men hon ansåg väl att jag inte behövde det. Och jag tyckte det var helt ok.

Om dottern har kompis med sig hem så vill jag ialla fall vara hemma när de kommer, sen brukar de få vara hemma ca 20 min själva när jag hämtar lillebror på dagis. Dottern går i tvåan kanske ska sägas. Om hon är ensam brukar hon ibland vara själv hemma uppåt en timme, men då brukar maken arbeta men ändå max ha 10 min hem, dessutom brukar makens kompanjon försöka passa på att sitta på kontoret hemma hos oss om det passar.

Jag skulle inte vilja släppa hem dem själva till någon utan att någon är hemma och tar emot, eller ialla fall kommer väldigt snart.

Just din situation är inte aktuell för mig heller än på många år, men jag hade nog gjort precis som du. Sambon är dock inte lika känslig.

När sambon var 6 år blev han väckt av sin mamma innan hon åkte till jobbet. Sen fixade han själv frukost och tog sig till sin dagmamma/förskola. Och han var inte mycket äldre när han fick börja steka ägg och sånt själv heller :crazy: Helt obegripligt för mig!

Min 9-åring får vara hemma själv kortare stunder när jag går ut med hunden eller åker och handlar. Det har han fått sen han var 7-8.
Lämnar dock inte honom själv hemma med en kompis mer än en kvart för att ta ut hunden.
Han går/cyklar själv till skolan och har gjort det från att han började trean.

Min stora kille som går i femman får ibland gå hem själv och vara ensam hemma några timmar sedan ett par år tillbaka, han är en lugn typ och tycker det är skönt att vara ifred ett tag.
Vildare lillbrorsan som går i tvåan får vara helt ensam max en timme, ihop med brorsan längre. Ibland väljer dom tex att stanna hemma tillsammans om jag åker till ridhuset med nån häst på eftermiddagen...då fixar dom fika själva och pysslar med sitt eller gör nåt tillsammans. Då vet jag att storebror tar huvudansvaret och ringer till mig om brorsan skulle hitta på nåt dumt.

Däremot får dom inte ta hem kompisar när dom är ensamma, inte heller leka hos kompis som är ensam hemma...mest för att jag inte vill ta det ansvaret för någon annans barn, men även för att man vet hur kompisar kan trigga varandra att göra förbjudna saker :p

Vi bor i en liten by på landet där alla känner alla, finns alltid någon granne dom kan kontakta om det skulle hända nåt. Bodde vi mer öde utan grannar skulle jag nog inte så gärna lämna dom ensamma.

Min dotter (9 år) är ensam hemma ibland. Eller, hon är inte ensam, så länge hon har hunden hemma så tycker hon det är mysigt att 'slippa' oss vuxna ett tag. Jag tror jag varit borta 2 timmar som mest och det var förra veckan när jag hade två läkartider direkt efter varandra.
Hon fick välja om hon ville vara på fritids eller hemma, hon ville vara hemma. Hon sov när jag gick 8, gick upp vid 9 och satt i soffan och åt frukost när jag kom hem 10.

Annars är det kortare stunder. Tex att man åker och handlar, läkarbesök...tja, det är väl allt egentligen.
Ibland är hon ensam hemma med kompis också. Beroende på kompis, det finns de som jag vet att det funkar med och det finns någon som jag vet är 'vild' och då får de inte vara ensamma.

Men de två som hon mest leker med är båda väldigt vana att vara ensamma hemma så de funkar bra tillsammans. Men de är ensamma på tok för mycket i min smak. Och den ena tjejen 'ska' gå på en massa aktiviteter. Och det är just vad hon får göra, gå alltså.
Det är ca 3 km till kulturskola och man korsar 3 stora vägar, sen hem i mörkret. För ett par månader sen blev en kille påkörd där de går över.
Hennes mamma tycker att jag är galet överbeskyddande, men jag tycker inte det är rätt att barnet ska gå 2 km till dagis och hämta lillasyster (2 år snart), sen gå 3 km hem efter skolan. Och sen ibland iväg igen nästan direkt till någon aktivitet. (mamman jobbar hemma ibland men är ofta iväg heldagar också)

Det är ju just den tjejen som är lite elak mot min flicka.

Senast ändrad:

Jag har ju inga barn själv, men jag har ju varit ett. Jag är äldst, och jag och min bror fick börja vara hemma själva på eftermiddagarna när han var sju och jag nio. Som längst mellan det att vi kom hem med skolbussen vid halv tre tills det att pappa kom hem vid fem. I början ringde båda föräldrarna hem från jobbet under eftermiddagarna och hörde så att allt var bra, far- och morföräldrarna fanns inom fem minuters bilavstånd bort och kunde komma om det krisar. Året efter fick vi vara hemma om mornarna också.
Min andra bror var inte alls lika mogen, han fick börja vara hemma med oss om eftermiddagarna när han gick i tredje klass, men han var på fritids tills jag slutade (gick i nian då), sen hämtade jag honom och vi cyklade hem tillsammans. Om andra brorsan inte var hemma fick han finna sig i att följa med till stallet sen också. Så det handlar väl helt om hur barnet är som individ egentligen.

Kompisaspekten är jag mer tveksam till, om det inte är två mycket lugna och sansade ungar. Barn har ju ibland en tendens att stirra upp varandra, så även om barnet är lugnt när det är ensamt behöver det ju inte fortsätta vara det om det finns en kompis också.

En mkt svår fråga, har själv haft mkt funderingar då vår son absolut inte ville vara på Fritids redan från han var 8 år. I 2:an löste vi det så att han aldrig fick gå hem ensam utan skulle ha kompis med.
Från 3:an har han gått hem själv- ringt till jobbet varje dag då han är hemma (och vi åker hem på ca 15 minuter, om det var ngt)
Nu i fyran så ringer han inte så ofta, allt har flutit såpass bra så vi är helt lugna med det. Han kan oxå vara ensam en hel dag om han är ledig, värmer mat i micron.

Skillnad om de går hem till sig själv, där man vet vad man har framme o inte m.m, svårare att låta dem gå hem till ngn annan om man är osäker på deras regler m.m

Min dotter (9 år) är ensam hemma ibland. Eller, hon är inte ensam, så länge hon har hunden hemma så tycker hon det är mysigt att 'slippa' oss vuxna ett tag. Jag tror jag varit borta 2 timmar som mest och det var förra veckan när jag hade två läkartider direkt efter varandra.
Hon fick välja om hon ville vara på fritids eller hemma, hon ville vara hemma. Hon sov när jag gick 8, gick upp vid 9 och satt i soffan och åt frukost när jag kom hem 10.

Annars är det kortare stunder. Tex att man åker och handlar, läkarbesök...tja, det är väl allt egentligen.
Ibland är hon ensam hemma med kompis också. Beroende på kompis, det finns de som jag vet att det funkar med och det finns någon som jag vet är 'vild' och då får de inte vara ensamma.

Men de två som hon mest leker med är båda väldigt vana att vara ensamma hemma så de funkar bra tillsammans. Men de är ensamma på tok för mycket i min smak. Och den ena tjejen 'ska' gå på en massa aktiviteter. Och det är just vad hon får göra, gå alltså.
Det är ca 3 km till kulturskola och man korsar 3 stora vägar, sen hem i mörkret. För ett par månader sen blev en kille påkörd där de går över.
Hennes mamma tycker att jag är galet överbeskyddande, men jag tycker inte det är rätt att barnet ska gå 2 km till dagis och hämta lillasyster (2 år snart), sen gå 3 km hem efter skolan. Och sen ibland iväg igen nästan direkt till någon aktivitet. (mamman jobbar hemma ibland men är ofta iväg heldagar också)

Det är ju just den tjejen som är lite elak mot min flicka.

Va, inte kan man skicka en 9-åring själv att hämta en 2-åring på dagis? tillåter dagis det?

Jo, det gör de iaf här om föräldrarna sagt det.

När jag jobbade på förskola i Malmö för några år sen hade vi en 7årig storasyster som kom och hämtade sin 5årige lillebror flera gånger i veckan. (de bodde i området så det var inga bilvägar eller så)

Vi pratade flera gånger med föräldrarna och framförde att vi inte tyckte det var en bra idé. Men föräldrarna insisterade, så då var det inte mycket vi kunde göra.

Jag gick på fritids i runt 2-3 veckor, men jag avskydde det verkligen och slutade då.

Så jag gick både till och hem från skolan själv (eller med min bästis som också bodde granne) och var hemma tills något av mina syskon kom hem. Dom är 4 och 9 år äldre, så det dröjde oftast 2-4h i alla fall.
Det gick hur bra som helst, och jag gjorde mellis själv när jag kom hem och fick egen hemnyckel så fort jag började i 1:an.

Vägen tog ca 20 min att gå, och man korsade några vägar/parkeringar och centrum. Förort till Sthlm, skall väl tilläggas.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 875
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 976
Senast: manda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka