Ensam häst, verkligen lagligt?

Daimie

Trådstartare
När jag kör till stallet så passerar jag en gård där det står en häst ensam i förvisso jättefina hagar. Det verkar inte finnas några andra hästar på gården (bara kor, fast de går inte med hästen eller står i samma byggnad) och hästen verkar stå ensam i sitt stall nattetid. Hästen ser fullt frisk ut men hjärtat blöder varenda gång jag kör förbi. Har det kommit någon lag om att hästen måste ha tillgång till sällskap? Har fått för mig att ngt sådant var på tapeten.

Sv: Ensam häst, verkligen lagligt?

nej det finns ingen krav på att en häst måste ha sällskap.
jo god omvårdnad då av den som har hästen. Social kontakt med denna. Men inte att det måste stå en häst till i stallet. Föl/Unghästar är det ju krav på dock. Kommer inte ihåg till vilken ålder.

Luddigt svar...ngn annan kan svara bättre.

Jag tycker att det borde vara ett krav att de måste få bete sig flockmässigt...rätt konstigt att det inte är det egentligen..hmm. Men jag är nästan säker på att jag har hört rykte om att en sådan lag är på gång.

Sedan 1/7-07 eller vad det nu var för datum så är det en lag (som kom med EU) som säger att hästen måste ha sällskap. Om jag har förstått det rätt så får den inte gå ensam i hagen :confused:
Dock osäker på detta och vet MÅNGA som inte följer den lagen i så fall :smirk:
Men ja, det är lag på att hästen inte får vara själv, det är som sagt en EU-lag som kom i somras...

Sedan 1/7-07 eller vad det nu var för datum så är det en lag (som kom med EU) som säger att hästen måste ha sällskap. Om jag har förstått det rätt så får den inte gå ensam i hagen :confused:
Dock osäker på detta och vet MÅNGA som inte följer den lagen i så fall :smirk:
Men ja, det är lag på att hästen inte får vara själv, det är som sagt en EU-lag som kom i somras...

FEL!!

Så här är det..
Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med t.ex får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad. Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra.

Saxat från SJV!

men njae, det var någon EU-regel ang. detta som kom i somras. Det VET jag. Exakt vad den innebär vet jag inte....

Vart har du läst det?aftonbladet?Du får gärna länka till den infon ..
För mig veterligen står alla förordningar och lagar vad gällande djurskydd på jorbruksverkets hemsida som gäller i vårat land.

det som träde i kraft första aug 2007 var följade..
*Du inte får bygga nya spiltor som du använder till din hästs dygnsvila
*Vid behov ska du skydda din hästs hovar
*Du bör inte klippa hästens känselhår
*Du ska se till att hästens utrustning passar och inte skadar din häst.
*Använd bara täcken när det verkligen behövs.
*Du ska se till att din häst får tillräckligt med grovfoder varje dag.
*Din häst ska ha tillräckligt med tid att äta.
*Du ska se till att din häst inte blir över- eller underviktig.
*Du får inte sätta upp nya taggtrådsstängsel. Har du redan hagar med taggtråd behöver du inte byta ut stängslet förrän den 31 december 2009.

och sen följande som träder i kraft 2009-2010

*Din häst ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett. (se inlägg 5 i denna tråd)
*Du får inte hålla din häst i spilta mer än 16 timmar/dygn.
*Boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästens behov att social kontakt blir tillgodosett.
*Varje dag ska din häst få möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter

Senast ändrad:

Har ingen aning om vart jag läst/hört det :p

Om jag har fel så ber jag så hemskt mycket om ursäkt :o :D

Oj, det var lite.. annorlunda och svårkontrollerade regler. Men det är ju bra att hästarna ska ha det bra, även om jag tycker det var lite märkliga bestämmelser. Det kan förklara varför den där tjejen var sur på mig i somras när min häst hade pyjamas på sig dygnet runt.. Hon ville inte fatta att bara för att han inte var blodig, har han ändå eksem. Jaja, får väl se hur det efterföljs.

Min går oxå med pyjamas större delen av sommaren och det kommer jag fortsätta med annars går min häst upp i limmningen aldelens så på honom behövs det verkligen precis som det verkar göra på din..Just den där täckesparagrafen kan ju tolkas som fan läser bibeln..

Ja, det är ju väldigt olika hur man ser på det där!
Men det kanske finns, eller kommer, något finstilt så man inte kan tolka in allt i det. Som eksemtrikåerna till exempel, jag hatar de där täckena, men måste jag välja på täcke och blod överallt.. Äsch, det löser sig säkert på något sätt, bara hoppas ingen nitisk inspektör kommer och kollar, med näsan i regelboken. Då åker jag nog ut ur landet, har en köttbulle med ben!

Fast jag måste säga att den där täckesparagrefen nog är behövlig. Folk i regel verkar inte ha nån aning om hur hästen fungerar och tar inte det i hänsyn när de täckar. Exem och flugtäcke är en sak, men när man ser alla dessa hästar som är påpälsade som om det vore istid, då blir jag faktiskt lite fundersam. Om så stor del av sveriges hästpopulation har så svårt att hålla värmen bör nog ägarna kolla vad som är fel.
MÄRK VÄL! Jag täckar när det regnar och när jag anser att behov finns för min häst. Han är oklippt så han behöver bara täcke när det är blött ute, annars går han gott och väl utan ner till många minus.
Min förra häst täckade jag oxå mycket då hon var gammal och hade svårt med vikten.
Klippta hästar har givetvis oxå ett större behov av täcken.
Däremot får det inte gå till överdrift, och en klippt häst kan faktiskt gå utan täcke oxå ibland när det är soligt, i alla fall korta stunder.
I mig gör det ont när jag ser hästar med femtielva täcken dagar då det inte behövs.
Så ja, jag tycker det behövs tydliga riktlinjer vad gäller täckande. Där har även ridskolor ett stort ansvar att lära ut rätt.
Till sist en fråga... När ska folk fatta att hästar och männiksor inte fryser enligt samma premisser?

Förlåt för trådkapning, men detta har verkligen stört mig länge nu.

Min går oxå med pyjamas större delen av sommaren och det kommer jag fortsätta med annars går min häst upp i limmningen aldelens så på honom behövs det verkligen precis som det verkar göra på din..Just den där täckesparagrafen kan ju tolkas som fan läser bibeln..
Ja, och detta innebär att man bör se att din häst är i behov av täcke även sommartid. Den har alltså inte täcke i annat fall än om det är nödvändigt. Jag ser då inga svårigheter i att tolka denna föreskrift.

jag har inte heller några problem med paragrafen.men jag vet många andra som täckar till förbannelse.på hästar som igentligen inte behöver täcke.och dom täckar med anledningen att alla andra i stallet har si och så mycket täcke på sina hästar och därför måste ju deras häst oxå ha det.Någon tanke på individen finns lixom inte och så undrar dom varför hästen får regnskållor mm som följd av ett täckande som är helt onödigt.
Min häst är helklippt och går ute med ett 200g utetäcke och har inne ett tunt våffeltäcke med botryggstycke dit sytt .utomhus är det för närvarande +1 och i stallet är det ungefär samma temp.han mår prima och är då ändå ganska väderkänslig.Han står på fri tillgång med grovfoder och det gör antagligen väldigt mycket.Jag begriper inte de som sätter på sina hästar först ett 400 g inne täcke och sen ett till lika tjockt utetäcke över det oavsett vad för väder det är så mycket kläder har inte ens eskimåerna på sig..men det är ju vinter brukar man få till svar som anledning när hästen leds ut till hagen med 2-4 täcken på sig. :smirk:

Herregud vi bor inte på nordpolen :cool:

Denna regel träder i kraft fullt ut 2009 som flera har sagt redan. Jag vill också uppmana alla att ta sig tid att läsa igenom de nya föreskrifterna. De finns att ladda ner från www.sjv.se under rubrik djurskydd / häst och har nummer L 101. Det kan också vara en fördel att leta reda på föreskriftsmotiven till dessa föreskrifter så att man förstår varför en paragraf kommit till och hur den är tänkt att tillämpas. Föreskriftsmotiven finns också på "häst-fliken" på samma hemsida. Vi som hästägare/hållare är skyldiga att känna till vilka regler som gäller för våra hästar lika mycket som vi är skyldiga att känna till att man inte får köra bil onykter. Även om det inte gäller den här tråden så blir jag ibland ganska förvånad över en del kommentarer om vad som gäller och vad som inte gäller.

Exem o insektstäcken omfattas inte av denna paragrafen. Det är övertäckning sommartid det gäller, många slänger på sina hästar onödiga täcken även på sommaren, regnar det lite ska hästen ha ett tjockt fodrat regntäcke för att inte frysa:p.

Om det har kommit en sån lag inom EU, skulle den gälla även i Sverige, eftersom vi oxå är med i EU.

jag har inte heller några problem med paragrafen.men jag vet många andra som täckar till förbannelse.på hästar som igentligen inte behöver täcke.och dom täckar med anledningen att alla andra i stallet har si och så mycket täcke på sina hästar och därför måste ju deras häst oxå ha det.Någon tanke på individen finns lixom inte och så undrar dom varför hästen får regnskållor mm som följd av ett täckande som är helt onödigt.
Min häst är helklippt och går ute med ett 200g utetäcke och har inne ett tunt våffeltäcke med botryggstycke dit sytt .utomhus är det för närvarande +1 och i stallet är det ungefär samma temp.han mår prima och är då ändå ganska väderkänslig.Han står på fri tillgång med grovfoder och det gör antagligen väldigt mycket.Jag begriper inte de som sätter på sina hästar först ett 400 g inne täcke och sen ett till lika tjockt utetäcke över det oavsett vad för väder det är så mycket kläder har inte ens eskimåerna på sig..men det är ju vinter brukar man få till svar som anledning när hästen leds ut till hagen med 2-4 täcken på sig. :smirk:

Herregud vi bor inte på nordpolen :cool:

WORD!:bow:

Aha, det var inte lag på täcke, bara "bör endast användas vid behov". jaja, men DET är ju verkligen en tolkningsfråga. Äsch, whatever, det rör mig inte.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 728
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 844
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag vet, att det enligt lag inte är tillåtet att ha sin häst ensam. Men vad gör jag, när min hästs kompis blivit såld? Jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 096
Senast: Sporthorse
·
Hästmänniskan Hur länge får en häst stå ensam utan hästkompisar? Säg att man har en trygg och cool häst som kan stå själv i stall och hage. Man vill...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 382
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25