Ensam häst om nätterna..?

M

Merchilld Exotic

Nu är det dags.. att äntligen skaffa häst..

Det är så att jag precis fått jobb som stallchef vilket innebär gratis stallplats plus en hel del tid att tillbringa med hästen.. Vilken lycka!!! :)

MEN.. nu kommer det.. Stallet där jag får ha hästen gratis är "tävlingsstallet" där det inte står andra hästan.. Det kanske kommer om ett tag men det är inte säkert.. hade jag skaffat häst hade han fått vara ute med hästkompisar men själv på natten..

Så et är bara att skriva! Vad ska jag göra? Strunta i att skaffa häst "bara" för detta eller helt enkelt komma på någon lösning.. sällskapsdjur eller liknande...

Just tell me!!!

Sv: Ensam häst om nätterna..?

Finns det ingen häst som redan står på anläggningen som kan flytta till "tävlingsstallet" lite tillfälligt över nätterna så din häst inte behöver vara ensam då?

Finns det ingen häst som redan står på anläggningen som kan flytta till "tävlingsstallet" lite tillfälligt över nätterna så din häst inte behöver vara ensam då?

till ts: du är ju stallchef,:idea: ta det på allvar och bestäm att en häst ska flytta dit!

nej det tror jag inte.. alltså att jag kan få dit någon.. det är inte lika "trevligt" som dem andra stallarna...

o ja, jag är ju stallchef men jag bestämmer inte så mycket att jag kan beordra dem typ att flytta in :smirk:

klarar en häst det tro? det är ju en sak om han hade varit själv alltid men nu gäller det ju nätterna.. jag vet inte hur h*n skulle reagera...

kanske hade varit värt att skaffa en shettis eller nått... jag tror jag ska prata lite mer med ägarna till gården..

men gärna fler tips..

Jag skulle aldrig vilja ha det på samvetet att låta hästen stå ensam, hästar är flockdjur.

min häst har varit ensam i stallet på nätterna hela sommaren och han tog de bra, brydde sej inte de minsta..
så om de bara gäller för just natten och inte halva dagarna också så borde de funka.
sen ska man ju alltid försöka göra som dom inte behöver vara ensamma alls..

min häst har varit ensam i stallet på nätterna hela sommaren och han tog de bra, brydde sej inte de minsta..
så om de bara gäller för just natten och inte halva dagarna också så borde de funka.
sen ska man ju alltid försöka göra som dom inte behöver vara ensamma alls..

Har han "sällskap"av de andra under dagarna kanske det räcker för just din häst,en av mina hästar jag haft ville stå själv i sin utebox på sommarstället istället för i storstallet med de andra,så detdär kan vara olika,prova?

Tänk så mänga hästar det finns som står ensamma i sina stallar på gårdar runt om i landet. Jag tror det är en vanesak, och även om hästar är flockdjur, så är det inte alla som har möjlighet att ha två eller flera hästar. Går hästen ute med kompisar på dagarna, och rids så tror jag den kan vara ganska nöjd då den kommer in ändå.

Jag har en ensamhäst, hon vill ha det så och därför skaffade jag ingen mera häst i stallet. Hon ser grannarnas hästar och det tycker hon räcker så bra och jag är ju hemma hela dagarna också och när det börjar mörkna så går hon in själv. På somrarna går hon in senast 9, hon kan komma och gå i sitt stall som hon vill.

Hon ligger och sover nästan hela nätterna vet jag. (Kamerabevakad);)

Min häst har fått stå själv inne hela sommaren under nätterna. Han har varit opererad och därför endast fått gå i sjukhage med en gammal ponny under dagarna och in själv på nätterna.

Jag har inte haft något val, eftersom alla andra självklart vill ha sina hästar ute dygnet runt och stallägarna är helt rabiata, de ville knapt att jag hade min inne, men ja skit samma, så blev det iaf.

Det har inte varit några större bekymmer, även om han säkert gärna hellre hade haft sällskap. Någon längre period hade jag inte velat ha det så, men en kortare går nog bra.

Jag hade nog köpt mig en shettis som sällskap om det blir en längre tid, så h*n får sällskap av någon iaf. Lycka till!

Tack så mycket för era svar!

Jag fick idag reda på att det inte kommer vara någon annan i stallet där för ett bra tag framöver.. samtidigt så kan man ställa honom så han kan titta ut på gårdsplanen om eftermiddagarna (går ju ute heeeela dagarna)

ja, man kansk skulle prova och se vad han tycker.. jag vet ju inte ens vad hn är van vid.. att stå med kompisar eller klarar utmärkt att vara själv.. det får man ju se..

jag tänkte fråga om man kunde få ha en shettis eller något men den kommer ju också vara en del själv..

hmm.. vad ska jag göra???:crazy:

ska prata med ägarna imorgon..

tack igen för era sva:bow:r!!!

Men va fasen, finns det verkligen ingen ponny/konvalecent som du kan låna till det blir en förändring?

det är inga problem att ha hästen som ensam häst på nätterna. får h*n bara sälskap under dagarna av andra hästar så tror jag knappast att det spelar nån roll att han står själv på nätterna,
det är ju inte så att även om det skulle stå nån annan häst i stallet att han skulle ha nån större fysisk kontakt med den ändå, eftersom de skulle stå i varsin box.
Så se bara till att han har sällskap på dagarna och sen kan du med gott samvete ha han själv på nätterna. :D

Tack än en gång för er hjälp. Jag hoppas på att h*n hade klarat det och det finns ju bara ett sätt att ta reda på det men som ni alla säger så borde det "räcka" att h*n har sällskap om dagarna...

Jag ska ut och provrida en häst på tisdag.. Önska mig lycka till!;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 690
Senast: Blyger
·
Utrustning Efter mycket om och men så har jag köpt en Fautras Oblic. Jag har bara en häst, kommer med väldigt lite sannolikhet köra två. Jag har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 316
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar