enöras varför??

pink_angel

Trådstartare
Hej, är ingen westernryttare men kom bara att tänka på en sak.

Finns det någon vits med enörasträns?? eller är det bara en utseende grej??

//nyfiken hoppryttare

Sv: enöras varför??

Det har ingen större funktionsbetydelse, det är snarare en smaksak. Har dock hört att enörasträns åker av lättare ifall hästen skulle skaka på huvudet eller något sådant..

Jag tycker att träns med pannband är mycket, mycket snyggare.

Vet faktiskt inte varför men kan tänka mig att det är av samma anledning som man har pannband träns. Alltså för att hålla huvudlaget på plats utan att det glider bakåt. Nån annan som vet bättre??:bow:

Enörat träns finns enbart för de som tycker att det ser snyggare ut när man har "mindre" utrustning eller att det helt enkelt är snyggare. sant, de åker av lättare för somliga hästar, men min häst funkar det jättebra på. och då har jag inte ens en käkrem på det tränset.

enörat träns är sant som det är sagt, en smaksak. kan inte se att det kan ha någon större betydelse eller någon annan funktion än ett vanligt med pannband.

// Madde

***knapplån***

Jag rider inte western, utan akademiskt, och har ett enöras träns till mitt sto. Jag har inte märkt att det har någon effekt som ett vanligt träns inte har. Men mitt sto har så bred panna att det inte finns pannremmar som är långa nog, det är anledningen till att hon har ett enöras.

Immer

*kl*

bra då vet jag.. har ett snyggt hoppträns men inga andra fina huvudlag...

har en PRE som jag tävlar lite hoppning på... men ska ut på lite AR clinics(kul grej och lydigheten har man mkt igen av i hoppningen) och så ev lite uppvisningar när hon blivit starkare och är mer utbildad... tror att ett enöras skulle se ganska coolt ut på henne men ville veta om det gav någon slags effekt som inte går att förutspå.

Hej, är ingen westernryttare men kom bara att tänka på en sak.

Finns det någon vits med enörasträns?? eller är det bara en utseende grej??

//nyfiken hoppryttare

För en cowboy var det lätt att göra ett nytt träns av sitt bälte ifall det hästen hade på sig gick i sönder. ;)

Bra att någon kom med en historisk förklaring för det är ju så med det mesta inom westernridning inkl utrustning att det har en praktisk betydelse i det riktig cowboylivet..

Bra att någon kom med en historisk förklaring för det är ju så med det mesta inom westernridning inkl utrustning att det har en praktisk betydelse i det riktig cowboylivet..

Det mesta har en praktisk orsak när det gäller westernutrustning....utom möjligen allt silver....:angel:;)

Vad är det rent praktiskt för skildnad på enöras utan käkrem, och enöras med käkrem? Tycker själv det är snyggast utan :p

Vad är det rent praktiskt för skildnad på enöras utan käkrem, och enöras med käkrem? Tycker själv det är snyggast utan :p
Rent praktiskt är skillnaden en käkrem. En del påstår att hästen kan skaka av sej ett enöra ( har aldrig upplevt det själv) så käkremmen är en säkerhet mot just detta om man känner tvivel.

Killsilver finns inte! En del av hankön har tjejsilver på sina sadlar ! :devil:

Killsilver finns inte! En del av hankön ???? har tjejsilver på sina sadlar ! :devil:

skulle vara roligt att veta vad det är som gör dig till en sån tuffing.....:p

Har varit med om att enöras ramlat av vid användning med tränsbett! Enöras med stång är en bättre kombination!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 412
Senast: MalanMjöl
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Jo apropå ideella insatser och att ragga hederspriser till tävling, ska vi köra en snabb ”hederspriser jag har gillat att få” fråga...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 547
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Husky finns ju i en hel del olika färger och teckningar. Vit, svart, svart-vit, brun, brun-vit, viltfärgad, tror jag det heter, grå...
2
Svar
24
· Visningar
1 761
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård