Enögd hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lancelot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 754

lancelot

Trådstartare
Satt i går och pratade med en "gammal hästgubbe" som fött upp ett antal halvblodshästar, vi pratade förstås mycket stam och hingstar.
Han nämnde bl a Peter Erikssons enögde hingst, men kunde inte komma på vad hingsten hette, inte heller jag vet vem han menade, och nu kan jag inte få det ur huvudet,kan nån hjälpa mig med namnet på denne hingst, och varför var han enögd?
Tacksam för svar!:bow:

Sv: Enögd hingst

Quite Easy 958 är det väl, om jag inte minns helt fel. Jag har också för mig att det var genom en olyckshändelse han förlorade ena ögat, men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Som sagt Quite Easy. Den enda hingst jag kommer på annars är Trofe, och han har Peter inte haft med att göra.

Det måste vara Quite easy han menar. Han är iallafall enögd och reds av Peter. Trofé var också enögd men han reds aldrig av Peter. Om jag inte missminner mej helt så var det väl pga av ögat som han ratades i sitt eget avelsförbund och kom till Sverige?!

Om vi talar om enögda hingstar så är både Haydn och Advokat enögda...
Men dom har ju inte heller ridits av Peter.

Quite Easy är det (som sagts tidigare i tråden). Ögat opererades bort pga återkommande besvär av det (minns inte om det var pga tidigare skada eller något annat)

Tack för alla svar! Alltid lär man sig nåt! Både här på Bukefalos och av "gamla hästgubbar"! :banana::banana:

Har vi så många enögda avelshingstar:confused: Visste om QE och Advokat. Men hur blev de andra hingstarna enögda?

Om jag inte missminner mej helt så var det väl pga av ögat som han ratades i sitt eget avelsförbund och kom till Sverige?!

Quite Easy hade inte några problem med sitt öga när han kom till Sverige. Han är godkänd i 5 avelsförbund.

Haydn hade två fullt friska ögon så sent som förra året, då han lyckades skada sig i boxen så rejält att de fick operera bort det skadade ögat.

Advokat skadade sig allvarligt nere på Falsterbo som unghingst och är efter det enögd...

ok där fick jag svar på Haydn såg honom för ett par år sen och var helt säker på att han hade 2 friska ögon då, tack för svaret

*kl*

men varför är QE enögd? och när blev han det?

Tja, om du läser i tråden så står det att ögat togs bort efter återkommande inflammationer. Troligen opererades det bort redan som ung, då han var enögd när han kom till Sverige som fyraåring.

Quite Easy var inte enögd när han kom till Sverige.
Han gick det svenska bruksprovet 1998 med två friska ögon.

Hans öga opererades bort när jag gick på Flyinge. Det var under hösten 2000. Såg alltså ögat när det satt kvar och det var ingen vacker syn :crazy:

Hej Haydn fick spån i ögat. Veterinären försökte göra allt för att det skulle bli bra men det gick inte. Så dom var tvugna att ta bort ögat. Men han är inte sämre hingst för det. Mitt sto väntar föl efter honom. Han är en riktig gentleman.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 997
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
617
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 486
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 427
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka