Ska bjuda på middag på fredag men har lite idétorka. Vill göra någonting festligt men samtidigt enkelt då jag kommer hem ganska sent och inte har så lång tid på mig.
Har ni några förslag?
Gärna både varmrätt och efterrätt. Enda kravet är att det inte får innehålla hasselnötter eller banan!
Efterrättstips som du fixar kvällen innan, karamellpannacotta med pecannötscrisp!
8 portioner
1 burk karamelliserad mjölk
5dl grädde
3 gelatinblad
100g pecannötter
0,75 dl socker (gärna råsocker, eller hälften strö och hälften muscovado)
0,25 dl vatten
1 tsk flingsalt
Ta fram åtta lagom stora formar, det här receptet blir ca 1 dl per portion.
Lägg geltinbladen i blöt enl. anvisningen på förpackningen. Värm grädde i en kastrull till den precis når kokpunkten, blanda i den karamelliserade mjölken och rör försiktig tills det blir en jämt smet (undvik att vispa så det blir bubblor/skum). Krama ur gelatinbladen lätt och rör ner dem i smeten. Häll upp i formar/glas och ställ kallt minst 5h eller över en natt.
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Hacka pecannötterna lätt, rosta i en torr stekpanna tills de doftar nötigt. Lägg över dem i en skål. Lägg i socker, vatten och salt i stekpannan, rör sakta medan det kokar ihop till en karamellsmet (var försiktigt så det inte bränns). Häll i nötterna och vänd runt, bred ut på bakplåtspapperet och låt svalna. Bryt i bitar och förvara torrt i rumstemp, lägg lagom mycket crisp på varje pannacotta strax innan servering. Ät upp resten med gott samvete
Jag tycker pannacottan med fördel serveras rumstempererad, så ställ fram dem nån timme innan servering.