Enkel men festlig middag?

Idas

Trådstartare
Ska bjuda på middag på fredag men har lite idétorka. Vill göra någonting festligt men samtidigt enkelt då jag kommer hem ganska sent och inte har så lång tid på mig.

Har ni några förslag? :) Gärna både varmrätt och efterrätt. Enda kravet är att det inte får innehålla hasselnötter eller banan!

Hinner du förbereda något på torsdag? I så fall kanske pannacotta, eller annan efterrätt som kan stå kallt, varaett alternativ? Så slipper du det på fredagen och kan bara garnera innan du serverar :)

Googla "arlas balsamicokyckling"

Det behöver inte vara dyraste sortens skinka, jag har gjort denna med många olika sorter. Jag brukar servera med frästa grönsaker: Rödlök, körsbärstomat och sockerärter. Man kan lägga till pasta också men det gör man som man vill med. :)

Pannacotta är våldsamt gott till dessert och enkelt att göra.

Tabouleh (ICAs recept är god) görs på torsdagen. På fredagen gör du portionslax i ugn m gräddfils+sweetchiliblandning, dvs kall sås till. Snabbt, supergott och festligt. Och du slipper osa vid stekpannan.

En mycket enkel och snabb efterätt är att servera inlagda päronhalvor med choklad och kaffegrädde.
Vispa grädden med lite finstött snabbkaffe, lite kakao och en aning socker.

En av mina favoriträtter är lax med vitvinssås och potatis.
Superenkelt, laxen sköter sig själv i ugnen, potatisen i kastrullen och såsen är superenkel att vispa ihop.

En av mina bästa efterrätter är också lätt och går bra att göra i förväg, ska gärna stå i kylen ett tag.
Smält vit choklad, vispa grädde och blanda med turkisk yoghurt. Se till så chokladen svalnat lite bara.
Servera med frukt eller bär du gillar, (ananas/passionsfrukt eller hallon/blåbär är favorit hos mig) och krossad maräng. Gillar man mandelbiskvier är det också jättegott om man har hallon till.

@Idas jag gjorde något superenkelt och jättegott när jag hade middag sist. Till 4 portioner:

400 gr fläskfile
100 gram av valfri svamp
2 dl creme fraiche
1,5 msk grönsaksfond (koncentrerad typ touch of taste)
10 körsbärstomater
timjan, salt, peppar

Skär fläskfilen och svampen i skivor och stek tillsammans till svampen är gyllenbrun och fläskfilen stekt. Blanda creme fraiche och grönsaksfonden och slå över i stekpannan. Låt koka några minuter. Skär under tiden körsbärstomaterna och lägg i dem i stekpannan och strö över timjan. Låt koka ihop ett par minuter och smaka av med salt och peppar.

Till detta hade vi klyftpotatis i ugn, det går lika med ris eller pasta. Om du hinner kan du göra en sallad till.

Om du hinner göra efterrätt på torsdagen som andra föreslagit så är limecheesecake jättegott tycker jag, den ska stå i frysen ett dygn och tas ut 30-45 minuter före gästerna ska äta det. Jag brukar göra nåt liknande det här receptet: http://www.recepten.se/recept/klassisk_cheesecake.html dock har jag aldrig haft i mjöl. Annars går ju t.ex. en smulpaj väldigt fort att göra om du har frysta bär och en färdig vaniljvisp att bara vispa upp om du vill göra det på fredag.

Förätt/varmrätt: Squash-soppa med räkor och västerbottenchips med avokadocreme (mixa avokado och färskost) Soppan görs med fördel dagen innan och kokas upp med grädde vid servering

Efterrätt: Leilas varma chokladbakelser med glass och mojito-ananassalsa. Bakelserna förvaras i frysen och tas fram precis innan de gräddas, ananasen kan skäras i bitar och förvaras i kylen och så har man i övriga ingredienser medans bakelserna står i ugnen

Ska bjuda på middag på fredag men har lite idétorka. Vill göra någonting festligt men samtidigt enkelt då jag kommer hem ganska sent och inte har så lång tid på mig.

Har ni några förslag? :) Gärna både varmrätt och efterrätt. Enda kravet är att det inte får innehålla hasselnötter eller banan!

Efterrättstips som du fixar kvällen innan, karamellpannacotta med pecannötscrisp!

8 portioner

1 burk karamelliserad mjölk
5dl grädde
3 gelatinblad

100g pecannötter
0,75 dl socker (gärna råsocker, eller hälften strö och hälften muscovado)
0,25 dl vatten
1 tsk flingsalt

Ta fram åtta lagom stora formar, det här receptet blir ca 1 dl per portion.
Lägg geltinbladen i blöt enl. anvisningen på förpackningen. Värm grädde i en kastrull till den precis når kokpunkten, blanda i den karamelliserade mjölken och rör försiktig tills det blir en jämt smet (undvik att vispa så det blir bubblor/skum). Krama ur gelatinbladen lätt och rör ner dem i smeten. Häll upp i formar/glas och ställ kallt minst 5h eller över en natt.

Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Hacka pecannötterna lätt, rosta i en torr stekpanna tills de doftar nötigt. Lägg över dem i en skål. Lägg i socker, vatten och salt i stekpannan, rör sakta medan det kokar ihop till en karamellsmet (var försiktigt så det inte bränns). Häll i nötterna och vänd runt, bred ut på bakplåtspapperet och låt svalna. Bryt i bitar och förvara torrt i rumstemp, lägg lagom mycket crisp på varje pannacotta strax innan servering. Ät upp resten med gott samvete ;)

Jag tycker pannacottan med fördel serveras rumstempererad, så ställ fram dem nån timme innan servering.

Har du någon större köttbit i frysen? :D Tjälknöl är fantastiskt gott och kräver egentligen väldigt lite arbetsinsats, in i ugnen på torsdag kväll, tas ut fredag morgon och läggs i lagen och serveras tunt skivad till potatisgratäng på kvällen. :D

Till efterrätt skulle jag tips om Gino, lite uttjatad kanske men väldigt gott!

Enchiladas! Dom kan du göra iordning i förväg och sedan slänga in i ugnen en stund innan servering. Jag brukar skära kycklingfilé i små bitar och steka dem tillsammans med rödlök. Sen blandar jag i smaksatt creme fraiche (den med chili och paprika passar jättebra) och låter det koka ihop några minuter. Lägg smeten på tortillabröd, rulla ihop och lägg på en plåt. Strö över mozzarellaost och in i ugnen tills osten har fått färg. Serveras med sallad och fetaoströra (mosa ihop en fetaost, en burk creme fraiche och ett par vitlöksklyftor).

Till efterrätt skulle jag ha valt chokladfondanter eller cheesecake, enkelt och gott. :)

Efterrätt: Du har kanske som jag, tröttnat på pannacotta? Jag tipsar iaf om basilikaparfait. Låter mysko men är otroligt fräscht och gott. Gärna tillsammans med en sås gjord på mixade (frysta) jordgubbar och lite basilika. Går finfint att förbereda och ha i frysen.

Tusen tack för alla toppenförslag! :bow: Det lutar åt bruschetta till förrätt, @nickan1 's varmrätt och pannacotta till efterrätt som flera av er föreslog. Tack igen!

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 024
Senast: Whoever
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 650
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar