Enkät. Skor eller ej vid fångbehandling.

axel

Trådstartare
Tänkte att vi skulle se om Strömsholms erfarenheter av att barfota är bäst vid fång nyttjas runt om i landet.
Hästen ska stå på boxvila inomhus de första fem veckorna. Resterande tio veckor kan hästen stå i en utebox dagtid under förutsättning att det inte är lerigt och blött ute.
Under denna femtonveckorsperiod rekommenderar vi att hästen inte har några skor, vilket har visat sig minska risken för komplikationer och smärtbilden avtar snabbare. Hästen står på bärranden men får ett gott understöd av ett mjukt underlag. Genom att den står inne, helst på spån, torkar hästens egen sula och ger ett stabilt naturligt understöd. Under perioden kommer hästen att ha symptom och ont i hovarna men det avtar med tiden.

1.Med vad o i vilken vecka efter insjuknandet skoddes/avskoddes den?

2.Hur snabbt blev den symptomfri? Fri från NSAID.

3.Hade den fått lägesförändringar av hovbenet?

4. Fick den komplikationer såsom återfall eller hovbölder?

5. Hur lång boxvila på stall? Sjukhage.

6. Stog hästen på tjockt löst spån eller äldre bädd?

7. Var hästen överviktig, men motionerades?

8. Är den bantad?

9. Är hästen nu helt återställd o i sitt forna bruk? Skor?

Sv: Enkät. Skor eller ej vid fångbehandling.

Det finns ingen förskning som stöder att ngn behandling skulle vara bättre än någon annan

Det alla är överens om är att strålen behöver stöd

Sedan kan man göra det med heartbar - plastsko - eller djupt underlag
Internationellt ser man två vägar

Kila upp - eller heartbar

De har nog haft tillräckligt med patienter för att kunna utvärdera.
De har även medicinare från GB som kan jämföra.

BTW behöver den även sulstöd, som den får- barfota.

Insjunknade vid midsommar, skoddes för tre veckor sedan. Innan dess verkades bara hovarna och tårna kortades.

Han fick butta från det att han blev sjuk, tre veckor innan skoning trappade vi ner på dosen och efter skoning avslutades kuren.

Ja, men ganska små.

Nej

Fick bara några dagar under det akuta stadiet, sedan fick han gå i en liten hage några timmar varje dag..

Tjockt lös spån, ny bädd.

Han var lite för mullig ja, men han har haft elichia i två år i rad och varit ofräsch så vi har inte kunnat motionera massor.

8. Är den bantad?
Vi har fått klartecken från kliniken att börja rida skogsturer osv så vi har sedan han fick skorgått/ridit i skogen varje dag, samt att vi blandar i halm i hans hö och han har börjat bli riktigt fin nu :)

Han känns väldigt fräsch och är pigg och glad. Han uppskattar att få komma ut i skogen igen. Jag använder honom till det nu som jag gjorde innan han vart sjuk. Han har skor runt om, sidokappor och riktad tå.

Var avskodd, behandlades oskodd, först på mjukt spån utan något och sedan med paddar i boots i sjukhage.

symtomfri efter 4 månader, fri från nsaid 1 månad drygt.

Både rotation och sänkning, dålig prognos

En kraftig hovböld efter några månader

2 månader boxvila därefter utökande sjukhage ensam i 6 månader totalt.

Tjockt spånlager, även ute.

Hästen var inte särskillt tjock

8. Är den bantad?
Han är ändå bantad och hålls extra smal idag.

Hästen blev helt återställd och har ridits fullt ut utan skor men med ridboots ibland.

Skoddes av från vanliga skor vid klinikbesök den 19/2. Skoddes med heartbar-skor fram den 3/3.

Fri från NSAID efter två buttakurer på 14 resp. 10 dagar.

Ja, vid klinikbesöket konstaterades 15 resp. 10 graders rotationer på fram. Liten sänkning på vf.

Hittills inget återfall, men två hovbölder i maj och juni.

Boxvila i många månader pga hovslagare som ansåg att hästen hade "gasfickor" (=sköra hovar) som man skulle ta det försiktigt med. Har inte en försiktig häst, så det var bäst att hålla henne inne. Står nu, sedan någon månad tillbaks, i sjukhage 4x4 m från kl. 6.00 till 19.30 varje dag.

Stod, och står, på permanentbädd av sågspån.

Hästen var överviktig i vintras. Reds inte pga en "muskelskada" i bogen (feldiagnos av hemmavet).

8. Är den bantad?

Ja, rejält!

Inte ännu. Hon är nu, ca 7 mån efter första klinikbesöket, en pigg och glad häst som man inte skulle kunna ana hade varit så sjuk. Hon har, sedan förra skoningen, helt vanliga skor igen. Nu inväntar vi nya direktiv den 22/9 när vi åker ner till hovis igen!

Tycker du;)

Du vet att jag har följt deras råd till fullo o är mkt nöjd.
Tycker att det är himla intressant o se hur andra typer av behandling utvecklar sig.

Om din häst blev sjuk- skulle du nog oxå vilja välja det mest optimala sättet o få så kort konv. som möjligt, samt givetvis så lite obehag som möjligt för hästen.

Axel - du är nästan lika envis som jag antar att jag är själv många ggr.

Men jag förstår inte varför det optimala ska vara att behandla alla fånghästar på samma sätt?

Min ponny hade lite märkliga symptom en hel vecka innan hovis och jag i stort sett konstaterade att det troligtvis var fång och inte ngt annat. Eftersom jag hade läst att det var viktigt att ta av skorna på en akut sjuk fånghäst så ville jag att hovis skulle göra det. Han var väl inte lika övertygad. Men skorna åkte av och hästen blev märkbart sämre! :cry: Sedan gick det ju inte sätta på dem igen eftersom hon hade så ont. Hon var utan skor ca tre veckor. Sedan rörde hon sig bättre med skor.

Hur förklarar du det? Är det meningen att de ska lida och ha extra ont för att sedan bli bättre - eller? Dessutom har jag läst att det är viktigt att se till att underlätta för hovbenet - enkelt förklarat.

Och ja naturligtvis stod hon på vad jag anser lagom mjuk bädd med foder, vatten högt, ingen saltsten och boxvila - läääääänge.

Nu är jag varken Vet eller hovis, men nog borde det kunna göra ont när man tar av skorna. Den måste ju stå på det andra o HUR skon tas av kan kanske spela in.

Sen är det ofta trycket i hoven som gör ont- som en böld. Det är ju även därför som man raspar in hovväggen. Inte bara kortar in tån i nederkant.

Min blev markant bättre av verkningen. Bockade i boxen 2 dagar efter.
Andra kan få mer ont, men det är övergående.

Vad menar du med lagom mjuk bädd?
För mig är det löst spån i mängder, så den kan borra ner tån.

*Envis o vetgirig som Ior:o*

Tänkte att vi skulle se om Strömsholms erfarenheter av att barfota är bäst vid fång nyttjas runt om i landet.

Den var relativt nyskodd när den inskjuknade i slutet på maj. Fick behålla skorna och skoddes med classic roller med någonslags svindyr plastfyllning (ingen sula bara fyllning)ca 2 veckor efter insjuknandet

Symptomfri så vitt det gick att bedöma i total boxvila redan efter 1-2 dygn. Buttakuren trappades ner långsamt vet att tre veckor efter anfallet var vi nere i 0,5 påse/dygn vilket enligt min vet inte borde någon smärtlindring men däremot fortfarande en viss inflammationshämmande effekt. Jag var då inne och röntgade och kollade rörelser och han bedömdes som helt OK. Tog bort sista halva påsen ca 4 veckor efter anfallet om jag minns rätt

Nej

Nej

Minns inte exakt (det är två år sen) men boxvila fram till återbesöket sedan boxhage 5*4 m som ökades till ca 10*10 efter ytterligare ett par veckor. Efter ca 8-9 veckor fick han gå i något större hage någon-några timmar om dagen och efter 9 veckor började jag också skritta försiktigt. 12 veckor efter anfallet började jag trava mycket korta stunder och i slutet på september började jag träna lite mer som vanligt, i slutet på oktober ca 5 månader efter anfallet red vi vår första tävling efter anfallet, en LB3 på nästan samma nivå som innan.

Han stod på torv /spånblandning nyinlagt eftersom han stod på halm innan, i boxhagen hade jag spån.

Han kunde betraktas som lönnfet, rund och lätt överviktig men inte fet så att någon reagerat på det. Han var i full gång men hade haft en veckas vila precis innan anfallet

8. Är den bantad?
Japp, han är betydligt mer slimmad men inte tunn

Han är i full gång och har inte haft vare sig komplikationer eller återfall (vågar man skriva det?) skos med vanlig standardskoning precis som innan. Däremot går han inte på gräs utan tillbringar sina somrar i en ganska liten jordhage med mycket få grässtrån.

Jag inser att jag är lyckligt lottad (peppar peppar), trots att det inte kändes så när han fick sin fång.

Senast ändrad:

Ja, det tycker jag. Mig veterligen har du ALDRIG skrivit i detalj hur din häst fungerade, t.ex har jag ingen aning om när din häst kunde vara utan NSAID, eller exakt hur stora rotationer och/eller sänkningar den hade, utan bara lovprisat Strömsholm (vilket är okej) och förkastat ALLT annat (vilket inte är okej).

Som vi redan kan se av "enkätsvaren" är inte barfota guld och gröna skogar heller. Raggsocks häst stod på medicin längre än min skodda häst. Hennes häst fick också en hovböld, vilket du har framhållit att min häst fick pga sina skor. Vad fick Raggsocks häst sin av då???

Fång. Midsommarveckan, var skodd vid insjuknandet. Skoddes/verksade om efter 5 dagar (när smärtan gett med sig)
Smärlindrad (så den kunde vända och gå normalt, efter 5-6 dagar) Puls minst en månad
Jepp, lätta till måttliga fram

Nej

Fyra veckor ungefär
Tjock "färsk" torv. Alltså inte torvbädd
Ja, vägde då 657. Borde väga runt 625
8. Är den bantad?
Något, men inte vägd igen

Går nu i något större sandhage. Är skodd, promeneras ca 10-15 min för hand dagligen, tiden ska snart utökas något. Pigg, glad, ohalt, normalt steg, ingen puls

Jag har skrivit det så många ggr att jag tycker att det räcker.

Verkningen- Kurtan är av största vikt.
Gör man inte helt rätt kanske skor är bättre. Att brytningen i lamellerna fortsätter eller att trycket kvarstår.

Ja, det tycker jag. Mig veterligen har du ALDRIG skrivit i detalj hur din häst fungerade, t.ex har jag ingen aning om när din häst kunde vara utan NSAID, eller exakt hur stora rotationer och/eller sänkningar den hade, utan bara lovprisat Strömsholm (vilket är okej) och förkastat ALLT annat (vilket inte är okej).

Som vi redan kan se av "enkätsvaren" är inte barfota guld och gröna skogar heller. Raggsocks häst stod på medicin längre än min skodda häst. Hennes häst fick också en hovböld, vilket du har framhållit att min häst fick pga sina skor. Vad fick Raggsocks häst sin av då???

Men han skulle inte levt idag. Veterinärerna är chockade över att det gick. Sulorna buktade utåt och var så nära hovbenspenetrering man kan komma utan att det går igenom, sulorna höll.
Det tar betydligt längre tid när hovarna kollapsat helt med både sänkning och så kraftig rotation än "vanlig liten rotation"
Glöm inte att det är en jäkla skillnad på hur kraftiga fånganfallen är i denna tråd.

Jag håller med BM om att det skulle vara intressant om även du svarade på frågorna. Visst det går säkert att plocka ihop informationen i allt du redan skrivit men alla har inte följt alla fångtrådar exakt och även om man har det så är det svårt att hålla isär allas historier. En sammanfattning av så många fånghistorier som möjligt skulle vara jätte intressant, och då även din.

Oskodd vid insjuknande. Tån kortades och barfota. Efter 6 veckor fick han gips på BF pga symptomen fortfarande var så uttalade (obelgrad 2 efter 6 v). Klartecken att sko vecka 10, är dock fortsatt oskodd. Se vidare svar nedan.

Symptomfri ca en vecka efter gipset sattes på, dvs vecka 7. Fri från NSAID i samma veva. Totalt 7 v NSAID.

Nej.

För tidigt säga ang återfall, men inga hovbölder hitills.

Strikt boxvila i 6 veckor, boxvila med några min promenad på stallgången i ytterligare 5 v. Totalt 11 veckors boxvila. Sen (minst) 3 - 4 veckor i boxhage ute, och sen (minst) 4 veckor i sjukhage/paddockhage. Därefter om allt går som det ska stor hage och börja promenera.
Dvs från insjuknande till vanlig hage & börja promenera = ca 5 månader

Förstår inte riktigt frågan, men står på permanentbädd med kutterspån. Dvs fast bädd i botten och tjockt med löst spån överst. Som en permanentbädd är helt enkelt.

Överviktig, motionerades lätt pga åldern (ungponny).

8. Är den bantad?
Ja men lång väg kvar.

Nej, fortfarande under konvalescens. Dock fullt symptomfri. Ingen puls, rör sig u.a. i skritt och trav på löpargång, synnerligen livlig i sin box ;)

Inte skodd, klartecken att sko nu på återbesöket, men då hästen inte behöver skor förrän den ska promeneras, dvs tidigast i mitten på november är den fortfarande barfora. Men om jag skulle vilja eller han skulle behöva det så okej sko nu, klinikhovis rekommenderar då roller motion under en period som sjukbeslag.

Tillägg som kanske är hyfsat relevant: Obelgrad 3 i akut fas, alla fyra hovarna.

Senast ändrad:

1.Med vad o i vilken vecka efter insjuknandet skoddes/avskoddes den? Skodd med vanliga skor runt om hela tiden

2.Hur snabbt blev den symptomfri? Fri från NSAID. 2 veckor med butta

3.Hade den fått lägesförändringar av hovbenet? Nej, inte vid första anfallet...

4. Fick den komplikationer såsom återfall eller hovbölder? Nej

5. Hur lång boxvila på stall? Sjukhage. Sjukhage 2 v, sedan vanlig hage

6. Stog hästen på tjockt löst spån eller äldre bädd? Halm, vanlig mockning

7. Var hästen överviktig, men motionerades? normalhull, promenadreds och tränade dressyr och hoppning. Engelskt fbl i ponnyformat:love:

8. Är den bantad? nej, normalhull

9. Är hästen nu helt återställd o i sitt forna bruk? Skor? Blev återställd från första anfallet, reds som innan, med hopp och dressyr. Skoddes runt om med vanliga skor. Var på hoppläger 9 mån efteråt utan problem. Fick andra fånganfallet 1 år efter första. Blev då ej bra på butta 2 veckor - åkte in till Ultuna då för rgt. Hovbenet höll då att gå igenom sulan, så hon fick åka till Trapalanda då direkt på Ultuna...:cry:

R.I.P Blue Skies xx

Och annan häst..

1.Med vad o i vilken vecka efter insjuknandet skoddes/avskoddes den?1:a svängen. Normalskodd vid insjuknande. Skorna kvar, ca 1 v efter anfallet omskodd med PG-beslag. PG 2 svängar, sen vanlig sko.

Andra gången normalskodd vid anfall, 1 v efter omskodd på klinik med tvärtå, sula och 'cushion'-jox mellan sula och hov, nåt tvåkomponentgojs.

Första svängen symptomfri efter några dagar. 10 dagar NSAID.

Första svängen - vet ej. Andra svängen ja, lindriga rotationer BF, för mig det var en yttepyttesänkning ena fram med.

Återfall ja, bölder nej. Återfall mer än 1 år senare.

Första svängen ingen boxvila. Sjukhage ca 20 * 20 meter hela sommaren, sen vanlig hage.

Andra svängen boxvila i 8 v, skulle fortsatts men hästen rev stallet. Fick gå ut i hage, lugnare där.

Tjock löst spån, som i verkligheten blev betonggolv då hästen grävde i det.

Första svängen: Ej övervikt, full träning. Andra svängen lätt övervikt och på skogsmullenivå i ridning (semipensionär)

8. Är den bantad?
Behövdes inte bantas första svängen, andra stod på strikt diet men ändå lätt övervikt pga utebliven motion.

Blev helt återställd första svängen. Andra svängen nej. Skodd hela tiden båda anfallen. Togs bort 12 veckor efter sista svängen pga att hästen mådde psykiskt skit av konv och var till åren. Ingen livskvalitet kvar med jordhage och inte kunna ridas. Citerar en kompis kommentar när hästen nyss hade avlivats: Världens största arbetsnarkoman har somnat in..

Och en annan igen..

1.Med vad o i vilken vecka efter insjuknandet skoddes/avskoddes den?Normalskodd vid insjuknande. Skorna togs av, skoddes med PG beslag ca 10 dagar senare.

Aldrig tyvärr, helt uteblivet behandlingssvar på NSAID.

Blev aldrig i transportabelt skick för rtg, men när den avlivades var hovbenen BF påväg genom sulan.

Nej, den hann inte ens bli frisk så inte möjligt med återfall. Inga hovbölder. Dock fick den korsförlamning av den kraftiga överbelastningen av bakdelen för att avlasta fram.

3 - 4 (minns ej exakt) veckor på strikt boxvila, sen nödslakt.

Tjockt löst spån.

Kraftigt överviktig, motionskördes (28 år gammal)

8. Är den bantad?
Den är säkert slimmad däruppe i hästhimlen. Hästen hade mest troligt en metabolisk störning, han hårdbantade hela livet men inte ens 4 kg hö (stor B-ponny) och HÅRD motion 2 ggr/dag 7 dagar i veckan gav effekt på vikten.

Nej, den nödslaktades av djurskyddsskäl 3 - 4 v efter insjuknande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka