Enkät. Skor eller ej vid fångbehandling.

Sv: Enkät. Skor eller ej vid fångbehandling.

1.Med vad o i vilken vecka efter insjuknandet skoddes/avskoddes den?
Skoddes efter 8v då pulsen fortfarande inte försvunnit.

2.Hur snabbt blev den symptomfri? Fri från NSAID.
Efter tre dagar

3.Hade den fått lägesförändringar av hovbenet?
Nej

4. Fick den komplikationer såsom återfall eller hovbölder?
Hade en hovböld en vecka efter skoning, men tror inte det hade samband med skorna. Tog av den framskon och efter en vecka slog jag på den igen.

5. Hur lång boxvila på stall? Sjukhage.
2,5 månad

6. Stog hästen på tjockt löst spån eller äldre bädd?
löst spån

7. Var hästen överviktig, men motionerades?
nej

8. Är den bantad?
ja

9. Är hästen nu helt återställd o i sitt forna bruk? Skor?
Nu går hon i hage med andra hästar. Ska så småningom sättas igång, men vi väntar lite till för säkerhets skull. Hon har skor fram. Sätts troligen igång sen och får skor runt om.

Så har jag också fattat det. 'Hur hästen mår', dvs hur symptomen är, är mer avgörande än hur bilderna ser ut. Dvs hästen med svåra, långdragna symptom men lindrig rotation, har en sämre prognos än hästen med lindriga symptom men kraftig rotation.

Min lilla så när jag vågade klämma vet på prognos blev ju svaret att 'han måste klara sig utan butta och vara symptomfri, DÅ är prognosen väldigt god'. Underförstått att om vi inte lyckades häva eländet och få rätsida på det, var prognosen inte bra även fast rtg var ren.

Min var ju rejält dålig, och länge trots rena plåtar. Medan klinikhovis berättat om två han har där det är grava sänkningar och hovbensspets påväg genom sulan, och de har inte visat mer symptom än 'lite tassiga'.

Så man kan ju inte bara gå på hur de mår heller, utan en komb av mår OCH rtg. Men inte bara det ena.

Tråden e ju inte nystartad men har tydligen "poppat upp".

I Axels fråga 2 vill jag bara poängtera att med sympomfri, fri från NSAID ska inte jämställas med rehabeliterad. Med långvarigt intag av NSAID eller vid tidigare symtomfrihet med bristande rehabelitering återinsätta NSAID kan mkt lätt leda till senare oönskade följdproblem typ medicinsk förgiftning o/e blödande magsår med dödlig utgång som följd.

När det gäller fång så ska man aldrig se sig blind på när individen är symtomfri, dvs hur man "uppfattar att individen för dagen mår utan göra klokt i ha förståelsen för att fång är mkt komplicerat och väldugt lätt ett återkommande trauma.

Grundläggande faktorer som avgör traumats art är hästägarens observationer på avvikande beteende/rörelsemönster, omedelbara vidtagande åtgärder och självransakan vilka förändringar i foder,medicinering,ev,avmaskning,närmiljö som vidtagits max 48 timmar innan det akuta utlösande anfallet skedde. Detta med 48 timmar innebär att man inom 48 timmar har kunskapen om att se den enskilda individens avvikelser.

Med omedelbara åtgärder menas tillkallande av veterinär, strikt boxvila på en djup mjuk bädd som är så djup att individen själv kan välja hur den vill belasta sina hovar (läs stå på tå utan yttre påverkan från hårt underlag,stå på trakterna utan yttre påverkan från hårt underlag ex ex .)

Ett fånganfall ska alltid från en hästägares vetskap innebära att lammelhornet fått en störning, en förgiftning skett som påverkar blodförsöjningen negativt vilket leder till en för alltid ökad svaghet i hovens blodförsörjande strukturer.

All typ av kunskap där man anser att hästen är rehabeliterad så fort den är symtomfri är att delge sina brister oavsett om det sker från expertis eller "sk förståsigpåare" Att ovanpå detta inte ens ha förståelse för att foderrelaterad fång enbart beror på bristande foderkunskap är förkrossande beklagligt för den som ser till individens välmående.

Skor ska under inga omständigheter en fånghäst ha men i det akuta skedet så är det vansinnigt att ens försöka ta av dom. Rätt tillvägagångs sätt är 1. Strikt boxvila och omedelbar veterinär behandlig. 2. Så snart individen är symtomfri tillkalla hovis och ta av skorna samt gör en korrekt fångverkning. 3. Efter minst 3 månader i strikt boxvila med oförändrad prognos så skos individen upp med individuellt lämpligt beslag. Därefter slussas individen ut till mindre sjukhage under kontrollerad rörelse för att succesivt den kontrollerade rörelsen veckovis sakta utökas. Tät individuell hovvård ska ske under främst det kommande året och full belastning/rörelse bör inte ske förän tidigast ett år efter att individen rehabeliterats.

Sedan denna tråd startades fram till dagsdato kan man ta del av vilka koncekvenserna blivit för den enskilda individens välbefinnande.

Inte genom att delge egen kunskap utan att endast ta del av andras delgivna kunskaper.

Det finns ett ordspråk som heter "man lär sig inte från sina egna misstag utan ifrån att ta del av andras kunskap"

Skor ska under inga omständigheter en fånghäst ha men i det akuta skedet så är det vansinnigt att ens försöka ta av dom. Rätt tillvägagångs sätt är 1. Strikt boxvila och omedelbar veterinär behandlig. 2. Så snart individen är symtomfri tillkalla hovis och ta av skorna samt gör en korrekt fångverkning. 3. Efter minst 3 månader i strikt boxvila med oförändrad prognos så skos individen upp med individuellt lämpligt beslag. Därefter slussas individen ut till mindre sjukhage under kontrollerad rörelse för att succesivt den kontrollerade rörelsen veckovis sakta utökas. Tät individuell hovvård ska ske under främst det kommande året och full belastning/rörelse bör inte ske förän tidigast ett år efter att individen rehabeliterats.

Så då anser du att min häst, som skoddes med heartbarskor knappt två veckor efter första klinikbesöket, blev felbehandlad av både klinikvet och hovslagare?

För övrigt är min häst sedan länge bantad och nu i väldigt fint hull, samt igång och promenadrids flera gånger/vecka :).

Det verkar vara så att man gör olika i olika länder och säkert på olika ställen i Sverige. När jag frågade efter specialskor på den klinik där jag var med min häst så svarade veterinären att det inte var så vanligt I Sverige eftersom våra hovslagare oftast inte har tillräcklig utbildning i detta med olika beslag till fånghästar.

Här är en liten faktatext som är granskad av Ove Wattle som väl får anses varar en av de mest kunniga inom detta i landet.
Vad jag förstår bör man inte alls vänta i minst tre månader innan man skor hästen.

http://docs.google.com/viewer?a=v&q...LZsNdI&sig=AHIEtbRh57zQRpoOVZyam-O9Ij619mwlSQ

Sedan håller jag med Coari om att hästen definitivt inte är bra bara för att den inte verkar dålig längre. Nu tror jag inte att det är många av oss som deltar i diskussionerna här på forumet som anser det. Däremot ser jag det ofta bland hästfolk i "verkliga" livet - tyvärr.

KL

Intressant det här med skor eller ej tycker jag. Jag har ju läst att skorna ska plockas av vid ett fånganfall. När då min fick fång så sa vet att skorna skulle av. Jag ringde ju i panik till hovis och han säger lugnt: nä dom ska absolut inte av. -Jo tyckte jag för det har jag läst om och vet sa det.

Blev mycket nä och jo i samtalet och hovis fick då som han ville med förklaringen; tar man bort skorna som håller "ihop" hoven vid fång så är risken större att hovbenet roteras/sänks. Det är hovis teori och själv vet jag inte vad jag ska tro.
Det slutade lyckligt iaf för min (inga förändringar i hoven) men jag kan inte låta bli att undra hur det hade gått om vi tog av skorna. Hade det gjort någon skillnad?

Sedan håller jag med Coari om att hästen definitivt inte är bra bara för att den inte verkar dålig längre. Nu tror jag inte att det är många av oss som deltar i diskussionerna här på forumet som anser det. Däremot ser jag det ofta bland hästfolk i "verkliga" livet - tyvärr.

Jag håller ABSOLUT med om detta också! Min häst trodde att att hon var kärnfrisk redan i april, men det var ju inget jag gick på... Hon vilade från ridning i drygt ett år. Jag satt på henne ett par ggr i december (alltså efter 10 mån), men pga underlaget fortsatte jag inte då, sedan drog jag inte igång med igångsättningen igen förrän i mars.

Min fick av skorna på kliniken, och fick gips på framhovarna i (jag tror) 10 dagar. Sedan kom heartbarskorna på i stället.

Min häst trodde att att hon var kärnfrisk redan i april, men det var ju inget jag gick på...

samma här :)
Min häst tyckte också att hon var helt bra igen när hon fick komma ut lite mer under våren. Men det blev inte riktigt på hennes villkor eller rättare sagt, inte alls som hon ville.

Efter samråd med min veterinär satte jag igång henne sakta ca 11 månader efter fånganfallet. Nästan på dagen ett år efter anfallets början, i mitten av december, röntgades hon igen och då fanns det inga tecken av hovbenens lägen att hon hade haft fång.

avskoddes hemma dagen innan åktur för röntgen. skoddes tre dagar senare på Ultuna mot min vilja

gick på nsaid 10 dar symptomfri efter den behandlingen

rotation och sänkning på fyra fötter

ja

4 veckor i boxhage, sedan mindre gräsfri hage efter rek av vet

stod på tjock sand ute och tjöck halmbädd inne

7. Var hästen överviktig, men motionerades
ja, kördes flera gånger i veckan
8. Är den bantad?
ja

9. Är hästen nu helt återställd o i sitt forna bruk? Skor?[/QUOTE]

nej, den avlivades efter fjärde anfallet trots inget bete, inget kraftfoder och bra stråfoder

Redan då när min häst fick fång var Strömsholm mest ansedda ang. fångbehandling- därav mitt val. Har närmare till Ultuna.
Numera även medicinare från UK med bra insyn i fångproblematik.
Han skriver även om att hästen ska ha sent skördat hö- anser du att även han har fel då?
Att man behandlar med NSAID tills den är bekväm- kliniskt ohalt o inte om puls kvarstår.

Tittar man på den skodda hoven ser den ut som en fånghäst gjorde förr- helt sjuk hov.

Utomlands använder man ofta strålkuddar o bara det. På Strömsholm som regel barfota med tvärtå. För att avlasta hovkapseln. Att även sula o stråle bär-fördelar trycket.

Det är lite lättare att förstå vad du menar om du skriver hela meningar ;)!

Jag trodde att veterinären från England hade flyttat hem igen men de har kanske fler? Det är säkert jättebra om man har ngt så när nära till veterinär o hovslagare som är insatta i de senaste forskningsrönen. Nu har jag ca 60 mil dit och det känns inte helt optimalt att åka den sträckan flera ggr fram och tillbaka med en fånghäst.

Så jag gjorde inte det men är nöjd med den klinik, veterinär och hovslagare jag anlitade.

inser av fortsättningen på ditt inlägg att de nog haft mer än en från UK.

Ett sent skördat hö är säkert bra eftersom det bör innehålla mindre mängd av de farliga kolhydraterna. Men man kan aldrig veta förrän man har analyserat sockerhalten i det. Om man sedan lägger till ett proteinkoncentrat och ev mineraler så är det säkert helt OK.

Inget illa ment, man jag undrar varför man hela tiden säger att Strömsholms är den mest välrenommerade. Välrenommerade för vad?

Om det är någon som kan fång är det väl OW som då inte är på Strömsholm.

Tycker dessutom att det verkar som att det finns många veterinärer, djursjukhus och hovslagare runt om i landet som lyckas mer än väl i rehabiliteringen av fånghästar.

Dessutom tror jag inte att det är så enkelt som att man kan ha en metod och den skall passa alla hästar, låter mer som en ganska rigid inställning.

Han skriver även om att hästen ska ha sent skördat hö- anser du att även han har fel då?

Ett sent skördat hö är väl utmärkt om det a) är av hygienisk bra kvalitet, och b) har låg sockerhalt. Vad är det du anser bättre med ett sent skördat hö jämfört med ett av tidigare skörd? Är det sockerhalten, proteinvärdet, energin, eller vad???

Tittar man på den skodda hoven ser den ut som en fånghäst gjorde förr- helt sjuk hov.

Det här vill jag GÄRNA att du utvecklar! Inte ens förra sommaren, efter endast 4 månader med hearbarskor, har hon hovar som ser "helt sjuka" ut även om man kan se att det är fånghovar naturligtvis. Nu har hon, anser jag, väldigt "snygga" hovar :)! Jag visar för övrigt GÄRNA bilder. Igen...

Avskoddes ca 3 veckor efter insjuknandet. Visade till en början väldigt diffusa symptom därav den utdragna väntan.

Efter ca två veckor har jag för mig.

Ja måttlig rotation på alla fyra.

Nej

5 veckor i box, 5 veckor i sjukhage

Det förstnämnda

Underviktig, motioneradea absolut ingenting under 15 veckor. Endast skritt till och från sjukhage, därefter vanlig hage.

8. Är den bantad?
Nej måste ständigt hållas uppe i hull snarare. Var inte överviktig ens när han fick fången.

Helt återställd, hovbenen är i sina rätta lägen, hästen används helt utan restriktioner och är skodd med vanliga ridskor runt om.

Insjuknade i början av juni. Fick gå över 3 veckor på sko intervallen innan hästen skoddes om. Vet ville INTE att han skulle gå barfota.

2.Hur snabbt blev den symptomfri? Fri från NSAID
Han var sig själv redan efter 1 dygn och höll på att riva boxen. Helt fri efter 5-7 dagar.

Nej

Nej

5. Hur lång boxvila på stall? Sjukhage
Han skulle ha boxvila 10 dagar men vi var tvungen att släppa ut honom i hage redan efter 5 dagar i box eftersom han höll på att sparka ut väggarna.

Tjock bädd

Smal och fin samt motionerades varje dag.

8. Är den bantad?
Nej, fanns inget att banta.

Helt återställd. Fick gå med sidokappor ett tag efter innan vi bytte tillbaka till vanliga dojor.

Jag håller med dig om hoven, glömde nog att skriva det tidigare.

Det har i stort sett aldrig synts någonting utanpå hovarna på min häst, inte ens under perioden närmast efter fånganfallet. Hon har haft en fångränder men man fick studera dem på ganska nära håll för att upptäcka dem. Hovarna har aldrig haft den konstiga form som man ibland kan se på fånghästar.

Om det är någon som kan fång är det väl OW som då inte är på Strömsholm.
Det är möjligt, men var finns hans utvärdering av behandlade fånghästars resultat?

Det borde en Vet. med en sdn titel ha fixat. Där finns ju en massa kandidater som kan göra jobbet åt honom.:devil:

Å jo. visst går det framåt med fångbehandlingen, men hur ser den egentligen ut- när man inte undersöker utfallet på patienterna:confused:

Varför har man frågespalter i t.ex ridsport där S.´s hovis svarar o Doc. från S-valla om allt annat? Tror inte att W. sköter det praktiska arbetet av hovarna. Det borde finnas ngn hovis där bakom.

Jag är nöjd med mitt val både då under fångbehandlingen o senare- när man t.ex. läser här hur ponnies/ stor häst med ung. samma defekter var dåliga mkt mkt längre.

Senast ändrad:

Det är väl jättebra att Du är nöjd:).

Jag tror fortfarande att allt är individuellt och behandling skall anpassas till individen, oavsett vem som diagnosticerar, behandlar och verkar/skor.

Du får gärna berätta med om uppföljning av behandling av fånghästar vid Strömsholm.

Jag håller med devere, det är bra att du är nöjd.

Men jag förstår inte hur man kan snöa in så på en enda klinik och dessutom vara så kritisk till andra som är verksamma inom samma område? Vad grundar du dina antaganden om OW s kunskaper om fångbehandling på? Jag tolkar det som att du är kritisk till hans sätt att behandla fånghästar.

OW undervisar på veterinärprogrammet i Ultuna och har vad jag förstått varit med i flera utländska studier om fång. Han står med på en lista över de forskare som ingår i den mkt välkände fångforskaren C Pollitts grupp. Utan att veta ngt om de veterinärer som behandlar fånghästar i Strömsholm så ser inte jag ngn anledning till att tro att OW skulle lyckas sämre än dem. Och dessutom är jag definitivt inte rätt person att bedöma det.

Men det är kanske du axel?

här är förresten lite artiklar hämtade mhja google efter typ 2 min sökning på ove Wattle och fång

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/fang.html

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=28

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/fang-en-komplex-sjukdom.htm

Efter någon dag.

Minns ej exakt, men fick aldrig nsaid, han hade inte så ont och får magproblem av det.

Ja lite på frambenen

Inga hovbölder, ett väldigt lätt återfall 3mnd efter.

Tills han kunde gå ut utan problem, en vecka ca. Sen liten hage.
Tror på rörelse, ej boxvila...

Tjockt sågspån ( det gör mina hästar alltid...)

Nej smal och motionerades lätt

8. Är den bantad?
Aldrig varit det minsta tjock

Ja, fortfarande oskodd men har boots vid ridning/promenad på grusvägar. Kommer aldrig sko honom igen.

Vill gärna lägga till ytterligare två frågor!

10. När fick den fång?
7 februari 2010

11. Hur gammal var den?
19 år

Ni som redan svarat, svara gärna på dessa frågor också! Det verkar nämligen vara så att hästar som får fång på vintern oftast är äldre.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka