Enkät. Skor eller ej vid fångbehandling.

Sv: Enkät. Skor eller ej vid fångbehandling.

1
Vill gärna lägga till ytterligare två frågor!

10. När fick den fång?
7 februari 2010

11. Hur gammal var den?
19 år

Ni som redan svarat, svara gärna på dessa frågor också! Det verkar nämligen vara så att hästar som får fång på vintern oftast är äldre.

10. Min ponny har fått fång två ggr. Den första var i nov/dec och den andra gången i början av december.

11. Första gången var hon fem år.

Men det kan nog vara så att de flesta som får fång på vintern är äldre hästar. Jag har för mig att det oftast är de insulin resistenta hästarna som får fång på hösten/vinterna. Det tar ofta ett tag för en häst att bli IR dock inte för min ponny.

Jag är nöjd med mitt val både då under fångbehandlingen o senare- när man t.ex. läser här hur ponnies/ stor häst med ung. samma defekter var dåliga mkt mkt längre.

Kul att du är nöjd, men det är ju jag med. Mer än nöjd faktiskt! Vad är det som gör att min upplevelse, och den behandling som min häst fick, skulle vara sämre än din? Båda våra hästar blev ju så bra de kan bli i slutänden, eller? Jag hänger inte heller med i hur du drar slutsatsen att hästar behandlade på andra ställen har varit dåliga längre än din? Hovslagare och veterinärer är ju, tack och lov, inte robotar. Vissa är kanske mer restriktiva/försiktigare än andra, till exempel, och rekommenderar då vila längre än vad andra skulle göra. Och jag har aldrig förstått vad det skulle vara för fel med att vänta längre med varje moment i fångrehabiliteringen, förutom att det blir tråkigt för hästen att stå på boxvila förstås? Vad tycker du är fel med att skynda långsamt? Är det någon slags tävling kanske, för i såfall missade jag att startskottet gick...

Tävling:confused: Nej! Däremot hur man bäst behandlar den. För att slippa att en EMS-häst får det igen under konv. tiden o kanske måste tas bort.
Vem vill inte att hästen ska tillfriskna så fort som möjligt:confused:

Inte ngt om att hästen bör utredas till orsaken bakom fång- för att slippa få det igen. Ser till helheten. De flesta verkar bli remitterade tilll VR på S.

Wattle skriver utan undantag- att hästar med förändringar av hovbenet ska vila 9 mån. o det blir till en sanning- märks här. Oavsett om individens hovar växer långsamt eller hur grava förändringar den har eller om den råkar ut för påspädningar. Även att hovisen hemma ska sköta behandling- hur många hovisar gör det bra o är uppdaterade?
Tror jag det att folk misstror att typ min häst fick börja röra sig efter halva den tiden o att Hovis där menade att för ponnies räckte det med halva tiden- såvida att man skötte övriga åtgärder.

Jag blev mkt konfunderad när Alex gav sin ponny NSAID i 2 mån- mest bara för att den hade puls, som inte räknas som klinisk bild o tydligen stog under dennes vård.

OW
- Det viktigaste är den kliniska bilden – hur halt hästen är
Dvs att den kan röra sig obehindrat i boxen. Bekväm-att den bör stå i boxen oavsett om symptomen har avklingat. Puls ej inräknat då den kan kvarstå länge efteråt.

Blev lite konfunderad när han skriver att man kan se om den fått sänkning eller rotation på hovens utséende. Hur mkt eller om den fått både och??? Är det då man bedömer om röntgen är nödvändigt?
Det låter som när hovisar förr satte egen diagnos.

Senast ändrad:

Ja, och att deras IR då har samband med Cushing/överproduktion av kortisol, och inte fetma. Läste det nånstans, kan tyvärr inte komma ihåg var...

Önskar att du skrev lite mer sammanhängande. Det blir jobbigt att läsa.

Vem vill inte att hästen ska tillfriskna så fort som möjligt:confused:

Det är väl en självklarhet. Det vill vi väl alla. Men om jag inte minns fel blev inte din häst igångsatt vid den tidpunkt som var planerat, pga dåligt underlag, så vem vet vad som hade hänt om du kommit igång tidigare? Det kanske hade gått jättebra, men kanske inte. Sådant kan man ju bara spekulera om nu i efterhand.

Inte ngt om att hästen bör utredas till orsaken bakom fång- för att slippa få det igen. Ser till helheten.

Vem är inte intresserad av att reda ut orsaken? Min vet frågade ingående om det, men vi kunde faktiskt inte komma fram till en klar orsak. Det gör man ju knappast alltid.

Wattle skriver utan undantag- att hästar med förändringar av hovbenet ska vila 9 mån. o det blir till en sanning- märks här. Oavsett om individens hovar växer långsamt eller hur grava förändringar den har eller om den råkar ut för påspädningar. Även att hovisen hemma ska sköta behandling- hur många hovisar gör det bra o är uppdaterade?

Ja, men där tror jag inte att jag har några större problem.

Tror jag det att folk misstror att typ min häst fick börja röra sig efter halva den tiden o att Hovis där menade att för ponnies räckte det med halva tiden- såvida att man skötte övriga åtgärder.

Nej, det är nog snarare så att DU misstror alla andra behandlingstyper samt veterinärer och hovslagare. Det är väl knappast någon som har sagt att det som din häst har varit med om har varit fel, däremot har du inte varit sen att klanka ner på allt och alla. Väldigt trist, tycker jag... Och väldigt konstigt att man kan tillåta sig själv att bli så låst.

Blev lite konfunderad när han skriver att man kan se om den fått sänkning eller rotation på hovens utséende. Hur mkt eller om den fått både och??? Är det då man bedömer om röntgen är nödvändigt?

Vilken han?

Jag tror att du läser det du vill läsa vilket verkligen visar att man inte bara kan läsa en artikel och sedan tro att man är helt insatt i hur en veterinär arbetar med ngt så komplicerat som att behandla fånghästar.
Wattle skriver utan undantag- att hästar med förändringar av hovbenet ska vila 9 mån. o det blir till en sanning- märks här. Oavsett om individens hovar växer långsamt eller hur grava förändringar den har eller om den råkar ut för påspädningar.

I den ena artikeln jag länkade till gör han skillnad på enklare fånganfall med ett par månaders vila och svårare med längre viloperiod.

Även att hovisen hemma ska sköta behandling- hur många hovisar gör det bra o är uppdaterade?

Eftersom det står erfaren hovslagare så tolkar jag det som en hovis som är insatt i fångproblematiken. Det står inte heller någonstans att man inte ska åka till klinik.

När det gäller AWs ponny så var du inte där. hur kan du så tvärsäkert påstå att den blev felbehandlad?

Det låter som när hovisar förr satte egen diagnos.
Detta kan man ju också tolka som man vill. Antingen så menas det att man bara behöver se på hovarna utan att röntga den och du drar snabbt den slutsatsen. Eller så kan man tolka det som en mer allmän reflektion att det går att se skillnad gnm att se på ränderna - om man nu vill det. Men det behöver inte alls innebära att det är onödigt att röntga hästen. Står det någonstans?

Min uppfattning om fång och mkt annat är att detta är ursvårt att sätta sig in i. Jag tror att den som envist i tråd efter tråd hela tiden hävdar att h*n vet allt har en hel del kvar att lära sig. Jag har insett att kroppen är ett mkt komplext system med tusentals av olika faktorer som kan påverka varandra på de mest oväntade sätt. Detta gäller inte minst fånganfall. De klokaste är nog de som menar att det inte finns ett enda sätt att behandla/rehabilitera dessa hästar utan många olika sätt - och det gäller att hitta det sätt som är bäst för den fånghäst man har framför sig.

Senast ändrad:

Ja, och att deras IR då har samband med Cushing/överproduktion av kortisol, och inte fetma. Läste det nånstans, kan tyvärr inte komma ihåg var...

Jag har nog läst att även andra IR hästar kan få fång på vintern. Det kan tex orsakas av felaktig utfodring med hö med höga sockerhalter, spannmål eller att de går ute och äter ogräs och annat som innehåller mkt farlga kolhydrater.

K Watts har skrivit en hel del om vinterbete och IR.

Tänkte att vi skulle se om Strömsholms erfarenheter av att barfota är bäst vid fång nyttjas runt om i landet.

1.Med vad o i vilken vecka efter insjuknandet skoddes/avskoddes den?
Hon var barfota, ur kondition. Fångverkades av hovis omedelbart, inga skor

2.Hur snabbt blev den symptomfri? Fri från NSAID.
Efter 1 kur mådde hon bättre, men fick en till för att bli symtomfri

3.Hade den fått lägesförändringar av hovbenet?
Det har vi inte kollat, vi har iaktagit hästen för att spara röntgen tills det behövdes, dvs om hon inte blev bättre

4. Fick den komplikationer såsom återfall eller hovbölder?
Nej

5. Hur lång boxvila på stall? Sjukhage.
Sjukhag under första kuren, sen fick hon röra sig som hon ville i hagen, men fick äta hö.

6. Stog hästen på tjockt löst spån eller äldre bädd?
På spånbädd i sjukhagen

7. Var hästen överviktig, men motionerades?
Överviktig och ur kondition

8. Är den bantad?
Japp

9. Är hästen nu helt återställd o i sitt forna bruk? Skor?
Ja, fortfarande utan skor och har gått på magert bete i år

Jag blev mkt konfunderad när Alex gav sin ponny NSAID i 2 mån- mest bara för att den hade

Som vanligt har du yrat ihop det alldeles. Enda du har rätt i är att han på veterinär rek fick NSAID i totalt ca 2 månader. Övrigt har du som vanligt fritt omformulerat ihop till något som har ytterst lite gemensamt med verkligheten.

Vill gärna lägga till ytterligare två frågor!

10. När fick den fång?

11. Hur gammal var den?

Ni som redan svarat, svara gärna på dessa frågor också! Det verkar nämligen vara så att hästar som får fång på vintern oftast är äldre.

Fråga 10 & 11:

Juni 2009, var dår 3 år gammal.
Februari 2010, 4 år gammal.

Hästen är IR och vinteranfallet utlöstes mest troligt av höga insulinnivåer i kombination med 'mekaniskt trauma' (tappsko). Det märktes väldigt tydligt hur hans IR i perioder blev sämre just under höst och vinter, antagligen hormonbetingat och genetiskt programmerad att överleva en karg, svår vinter. Dvs kruva ner metabolismen.

Shettisen fick inte fång i min vård, men fick det i oktober som 9-åring.

.

1.Med vad o i vilken vecka efter insjuknandet skoddes/avskoddes den? skor på hela tiden

symtomfri tre dagar, fri från medicin 4 veckor

ja, så nära sulan det bara går

återfall vid gräs ett år senare, ingen hovböld

5. Hur lång boxvila på stall? Sjukhage. 3 månader sjukhage

6. Stog hästen på tjockt löst spån eller äldre bädd? lerjord och kutterspån. kutterpån fylldes på varannan dag.

7. Var hästen överviktig, men motionerades? överviktig med 149 kilo. gick på sommarbete

8. Är den bantad? väger idag cirka 140 kilo mindre

9. Är hästen nu helt återställd o i sitt forna bruk? Skor?[/QUOTE] Är nu så gott som återställd, har gått skodd hela tiden utom när hoven blev dålig i kvaliten cirka 1 år efter fånganfallet, då gick den med boots under tre månader... nu skodd . är under igångsättning efter vila nästan hela året

Hon var 10 år och fick det i juli/augusti 2009...
MMBetsybabe

Senast ändrad:

En vecka efter sommarbetesstarten, någon gång i juni. Var barfota efter två - tre veckor, blev fångverkad.

Bättre redan efter första buttadosen, men tog lång tid innan han gick normalt. Kommer ej ihåg exakt då det var 2 år sedan.

Ja, en liten sänkning i ena fram samt svag rotation (knappt märkbar) i andra fram. Veterinären var mycket förvånad att dessa små ändringar skett efter detta kraftiga fånganfall. (4:e gradens och övervägdes att avlivas)

Nej, inte än.

5. Hur lång boxvila på stall? Sjukhage?
5. veckor boxvila, 8 veckor sjukhage under dagarna.

Tjockt lager halm.

Nej, gick dock 10 meter om dagen till spolspiltan för att kyla benen och hovarna.

8. Är den bantad?

Nej, var och har normal vikt.

Ja, tävlas LB dressyr och 110 cm hoppning. (D-ponny) samt tränas högre. Skos runt om.

Var då 15 år och har gått på samma bete (hage) sedan 7 års ålder...

Senast ändrad:

1. Skoddes av efter en vecka när man kunde lyfta hovarna, barfota tills hon sattes igång igen
2. Finadyne 3x10 dagar med en veckas uppehåll mellan de två sista omgångarna
3.Vet ej, hon är extrem svårlastad och tog sönder transporten när vi försökte lasta henne för att åka iväg på röntgen (trots sedering)
4.Nej. Eller kanske fick en inflammation i hovarna efter att ha kastat av medryttaren och galopperat hem på asfalten ca ett år efter fången.
5.Sjukhage totalt 17 veckor sedan började hon hoppa ut ur den:mad: då fick hon gå med de andra i en större hage med nästan bara jord.
6.I sjukhagen på sand i boxen innan på torv
7. Överviktig med fett framförallt på rumpan, reds i skogen ca 4-5 ggr/vecka dvs samma som alla andra år
8.Bantad på gränsen till tunn
9.Används på samma sätt som tidigare dvs. skogsturer och ngn gång på ridbanan skodd som vanligt runt om fina hovar som det inte syns några fångtecken på utsidan iallafall.
10. 2 april 2009
11 var då 11 år

Var oskodd och förblev så, fångverkades

Symptomfri efter en dag, fri från NSAID efter tio dagar

Nej

Nej

5. Hur lång boxvila på stall? Sjukhage.
Boxvila i 14 dagar, sjukhage i sex veckor

Tjockt löst spån

Hästen var inte överviktig

8. Är den bantad?
Blev tunn av boxvilan så det behövdes inte

Hästen blev helt återställd. Fortsatt oskodd

Hästen var 15 år och fick fång i juni.

Intressant information.

Pratade med en av de mer välkända klinikhovslagarna i början av sommaren om Glue-on -shoe. Var intresserad av dessa till min häst, men han tyckte inte...... Jag gillar idén, pratade även med Mustad som i alla fall är en av tillverkarna av denna typ av sko.

Någon av hovisarna här som kan delge erfarenhet av glue-on-shoe? För-/Nackdelar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka