Enkät. Skor eller ej vid fångbehandling.

Sv: Enkät. Skor eller ej vid fångbehandling.

Ok då:grin:

1.Med vad o i vilken vecka efter insjuknandet skoddes/avskoddes den?
Togs av efter 2 dagar, kortade tårna.

2.Hur snabbt blev den symptomfri? Fri från NSAID.
Fick först finadyne som inte hjälpte nämnvärt. Fick byta till Butta när den röntgades första gången o verkades mer "rätt". Fick totalt 2 kurer.

3.Hade den fått lägesförändringar av hovbenet?
Ja
9 o 11 grader fram, mindre på ena bak. Troligen för att den gick länge.
Stog aldrig i fångposition.

4. Fick den komplikationer såsom återfall eller hovbölder?
Nej.
5. Hur lång boxvila på stall? Sjukhage.
5 v boxvila, ÅB 5 o 10 veckor sjukhage som utökades. 15v stor hage. Efter tredje ÅB. Fick då anaplasma o fick sättas igång sakta 8 v. senare, men då var det stenhårt i marken, varav jag väntade.
6. Stog hästen på tjockt löst spån eller äldre bädd?
Löst djupt med spån. Sjukhage på klippt gräsmatta som flyttades vartefter. Hästen höll sig lugn.
Hade tur med vädret.

7. Var hästen överviktig, men motionerades? Ja lite. Den hade stått mer eller mindre i 3 mån. Den hade haft smygande fång o ingen uppmärksammade fånget. Kom hem med sprutat bakknä o den skulle skrittas, men jag kände ju att den inte var fräsch o ringde ET efter det.
Blev behandlad i SI-leden efter det o blev som ny- ett tag.. Var på väg tillbaka till ET som då sa- FÅNG! Hade under tiden samlat på sig en fettdepå som var större på ena korssidan.
8. Är den bantad? Ja. Gick ner 6 kg på 5 v. o tappade depåerna.

9. Är hästen nu helt återställd o i sitt forna bruk? Skor? Ja på allt. Tävlar dock inte längre.

Var nästan 100 på att den skulle få återfall när den blev förgiftad, men det klarade sig.

Jag o ingen i min bekantskapskrets hade någon erfarenhet av fång, men nu vet jag en del, men vill lära mig mer.:devil:

Har sett fall där man har struntat i att röntga o satt igång tidigt, men det har gått bra ändå. Tycker dock att många av de hästarna har fångfötter nu flera år senare, men de verkar hålla ändå:confused: En del togs dock bort i tidigt skede.

Blev sjuk ca 5 dagar innan det var dags att sko. Fick ha skorna på sig ca 4 veckor längre.

det onda var borta redan dagen efter upptäckten. Galligheten tog något längre tid.

Nej

Nej

5 dagars boxvila i stall. Sparkade hejvilt i väggar och sprang i boxen så vet tyckte liten sjukhage ute var mer passande eftersom han var så pass bra.

Tjock spånbädd.

7. Var hästen överviktig, men motionerades?
Nej och motionerades regelbundet. Även gått på bete 3 veckor innan insjuknande..

8. Är den bantad?
Nej

9. Är hästen nu helt återställd o i sitt forna bruk? Skor?
Haft skor hela tiden. Är unger igångsättning sedan 4 veckor tillbaka

Nej!
Den vägde 638 första gången o sen 632 nästa.
Vi bara kliade oss i huvudet för den hade krympt 2 rockstorlekar, men huvudsaken var att depåerna var nästan helt väck.

Jag tippade på 40- 50 kg.

Nej!
Den vägde 638 första gången o sen 632 nästa.
Vi bara kliade oss i huvudet för den hade krympt 2 rockstorlekar, men huvudsaken var att depåerna var nästan helt väck.

Jag tippade på 40- 50 kg.

Hoppsan. Med tanke på att du kritiserade min Ls viktnedgång så blev jag förvånad nu...

Dock, just det där att depåerna försvinner och hästen ser ut att ha krympt 'flera storlekar' men vågen säger annat, det såg jag ju på L med.

Han gick ner cirkus 25 kg första 2 v, sen var det som förgjort. 6 kg på 4 veckor, depåerna kvar. När jag bytte till silaget och fick ner sockret så pang poff försvann depåerna, och han SER UT som han tappat massor. Vågen höll inte med om vi säger så, minns inte exakt (kan kolla) men minus 8 -10 kg på 4 veckor. Men tittar man så STOR skillnad. Mycket större än när han tappade 25 + 6 kg men med depåerna kvar. (Det är ju dock en hel del kvar att tappa)

Glöm inte att det är en jäkla skillnad på hur kraftiga fånganfallen är i denna tråd.

Varför skulle jag glömma det, speciellt som min häst hade kraftiga rotationer. 15 grader är väl knappast lite? Min vet sa att gränsen för att få tillbaks en ridbar häst ofta går vid ca 14 graders rotation... Så även om jag inte har haft en häst med hovben som nästan gått igenom sulan, så har jag knappast haft en häst med "lindriga" rotationer heller!

ångrade, skrev för mycket OT om bantning men det handlar inte tråden om,

Skorna togs av samma dag fång diagnosticerades. Prövade att sko efter en månad, men skorna togs av efter 2 v. Har gått barfota sedan dess.

Fri från butta efter knappt två kurer (sammanlagt 20 dgr, varav de sista 15 gavs en påse om dagen)

Ja, måttliga rotationer båda fram

Nej

3 v. box. Sjukhage m. fint grus 7 v. Liten hage sedan dess (ca 10 v)

Löst, tjockt spån

Överviktig;JA. Unghäst
8. Är den bantad?
Jepp. Minus 40 kg (enligt viktbandet vill säga)

Stabiliserat, mår toppen. Ska få skor snart och promenera lite smått på snällt underlag.

Mitt gamla sto fick fång och jag tog aldrig bort skorna. Jag visste ju att hon var så ömfotad så vi behöll dem på.

Sympotm fri på 2 veckor, Fri från NSAID på tre veckor.

Troligtvis inte, vi åkte aldrig in och röntgade.

Aldrig återfall, aldrig hovböld.

Total boxvila i 3 veckor, därefter ut i sjukhage med mjuk sand. Däreefter ut i skogshage där jag jämnat marken och klippt ner allt gräs.

Både och. Äldre bädd som utökades med tjockt, tjockt lager spån.

Hästen var inte överviktig, men hade pga av ålder fått lite "fettnacke".

8. Är den bantad?

Nej, den behövdes inte bantas.

9. Är hästen nu helt återställd o i sitt forna bruk? Skor

Hästen blev helt återställd, men den var ju 25 år när den fick fång. Hon levde 4 år till efter det, helt symptomfri och skodd fram hela tiden.

Mitt sto skoddes av samma dag hon blev sjuk, och skorna slogs på igen efter tio dagar

Hon gillade inte Butta, så efter de första fem dagarna fick hon fem dagar med Finadyne som lättare slank ner. I samband med röntgen två veckor efter insjuknandet var hon halt och då fick hon ytterligare en femdagarskur med Finadyne. Sedan har hon varit fri från medicin.

Nej

Nej

Boxvila en dag och en natt, därefter "boxhage" en dag. Sen fick hon gå med de andra, dock med en betesreducerare kring mulen.

Äldre bädd av torv, men vi lade på rejält med löst.

Ja

8. Är den bantad?
Ja. Hon bantades till normal vikt den sommaren

Ja, det var hon efter cirka fyra månader. Hon har vanliga skor.

*KL*

Den här tråden är intressant, för den visar samma sak som internationell forskning visar - att ingen metod/skoning/etc har bättre effekt än någon annan. Det 'enda' man sett effekt på är att om det finns en metod/plan som följs, så ger det bättre resultat än 'ta dagen som den kommer och utvärdera'.

Vissa av hästarna i tråden, inkl en av mina så ingen kritik mot hästägare, har haft konvalescens, eller snarare brist på sådan, som är 'i strid' med all nu gällande forskning - och de hästarna har ändå blivit fullt återställda. Andra har fått 'prickfri' konv och inte klarat sig/klarat sig sämre.

Bevisar för mig att det dels är otroligt individuellt från häst till häst, men också att vissa hästar blir friska 'trots att', och andra 'tack vare'.

Dvs - det finns ingen ovillkorlig sanning som kan anses helt överlägsen (t ex Strömsholsmetoden)

*KL*

Den här tråden är intressant, för den visar samma sak som internationell forskning visar - att ingen metod/skoning/etc har bättre effekt än någon annan. Det 'enda' man sett effekt på är att om det finns en metod/plan som följs, så ger det bättre resultat än 'ta dagen som den kommer och utvärdera'.

Håller med. Väldigt intressant faktiskt.

I sign to that

Dessutom kommer Strömsholms metoden från England från början:D
Där har de gjort hovväggsresektion länge

Tidigare sa man att röngten gav prognos - nu säger man att man skall gå på hur hästen mår

Jag läst i en forksningsrapport att den vanligaste orsaken när det iten fungerade var att ägaren inte orkade fullfölja behandlingen och avlivade hästen

Jag tolkar inte det som ovilja hos hästägaren- utan kanske snarare som ett tecken på att vissa hästar mår för dåligt, både smärta och stress på boxvila, enligt min vet så blev en del deprimerade av så lång boxvila och bara stod, medan andra bara "sprang" och det får de ju inte...

Så det är många omständigheter som avgör

och en del "om Gud vill"

Senast ändrad:

Varför skulle jag glömma det, speciellt som min häst hade kraftiga rotationer. 15 grader är väl knappast lite? Min vet sa att gränsen för att få tillbaks en ridbar häst ofta går vid ca 14 graders rotation... Så även om jag inte har haft en häst med hovben som nästan gått igenom sulan, så har jag knappast haft en häst med "lindriga" rotationer heller!

Om en häst har så kraftig fång som min så hovbenet vilade mot sulan i en tid så ledde det till att det blev vävnadsdöd i sulan (påverkad blodtillförsel till sulan), och sulan sprack utan att hovbenet penetrerade då det gått någon månad så hovbenet hade börjat lyfta upp sig igen. Jag fick alltså vänta på ny sula innan hästen kunde röra sig normalt.
Det är alvarligt och stor skillnad mot vissa graders rotation i tiden av rehabilitering. Min häst kunde visas i trav efter ett ca tre månader hos veterinären med skyddande boots, obs få steg bara för veterinären inte trodde sina ögon över att han kunde röra sig som han kunde, men han var långt ifrån symtomfri.

Om han haft skor i kanten av hoven och inget stöd under så hade hovbenet tryckts igenom sulan. Nu fanns hela tiden stöd under sulan och vi lyckades undvika katastrof med nöd och näppe.
Jag kan tala om att den skräcken jag upplevde när sulan sprack och den rädsla att hovbenet var på väg igenom var inte rolig. Dock hade lite ny skyddande sula hunnits bildas under den gamla men lite sårvätska kom fram.

Tråden är jättebra för att lyfta fram olika behandling men fång kan vara så olika i svårighetsgrad att rehabiliteringen inte kan jämföras från häst till häst eller metod till metod.
Jag vet bara att vi lyckades med det nästan omöjliga och det var att rädda min häst till full användbarhet igen.

Tidigare sa man att röngten gav prognos - nu säger man att man skall gå på hur hästen mår
Det där låter gammalt.
Man vill veta hur det ser ut för att göra rätt behandling o ta konv. därefter.

Det är många hästar som knappt visar ngt fast de har allvarliga förändringar. -Om man då går efter det kommer nog återfallen med Posten.

Att ta denna tråd till att göra statistik på sucks-där nästan inga hovbensförändringar förekommer samt att tiden är för knapp. Många är inte ens igångsatta.

Det är alldeles för litet underlag för att dra några slutsatser.

Verkar dessutom som om min är den enda från S.

KL

Jag är också inne på Alex och Susans linje, att förutsättningarna för att en häst ska bli frisk är att man är koncekvent och följer rehaben minutiöst.

Många fång återfall tror jag beror på att man som hästägare inte mäktar med att begränsa sin häst och det gäller även långvariga boxvilor eller sjukhagsvistelser, man släpper ut för tidigt på större ytor.

Så ofta är det den mänskliga faktorn som avgör i fall en häst inte blir frisk, kanske inte själva metoden.

Jag är dåligt insatt i de ensikilda fallen

Däremot så blir jag i chock bara av att läsa om din :eek:

Hade den sänkning - går det att få fast igen?

Var din häst barfota?

Jag vet ju inte men en sådan skulle jag känslomässigt nästan vilja sätt en tving på - håll still hovben

ja du förstår min känlsomässiga reaktion - jag känner ren och skär skräck bara jag tänker på det - och vilket helvete du gått igenom

Stackars männsika

*KL*

Apropå skor eller ej, så fbl fick skorna ryckta och tårna kortade samma dag som insjuknande, och idag 10 dagar senare fick han skor igen på kliniken. Vet & hovis var mycket bestämda att han skulle ha skor (och ville dessutom han skulle ha roller motion-pjuck). Visar att kliniken inte kör 'en policy passar alla' vilket jag tycker är trevligt (även om jag aldrig riktigt begrep vitsen med skor nu), de anpassar det från individ till individ.

Ponny var barfota första 4 v, sen 4 v i gips och sen barfota igen. Jag frågade faktiskt hovslagaren varför inte fbl fick gips han med utan skor, varvid hovslagaren enkelt konstaterade 'de har HELT olika hovar och hovform'. (Fbl betydligt mindre skålning och mer platt, ponnyn rejält skålad).

Och där tror jag en stor del av lösningen är, att titta hur individens hovar ser ut, och inte köra blint på exakt samma sak för alla med samma diagnos.

Det där låter gammalt.
Man vill veta hur det ser ut för att göra rätt behandling o ta konv. därefter.

Det är många hästar som knappt visar ngt fast de har allvarliga förändringar. -Om man då går efter det kommer nog återfallen med Posten.

Fast jag tror inte man menar riktigt så. Det är väldigt viktigt att röntga för att se omfattningen av skadorna. Det håller nog alla "seriösa" kliniker med om. Men sedan kan det se rent för :devil: ut, men om man har en häst som verkar må relativt hyfsat kan det gå vägen ändå. Så det är nog "på andra hållet" man resonerar, dvs att inte döma ut en häst enligt hur det ser ut på röntgen.

Att ta denna tråd till att göra statistik på sucks-där nästan inga hovbensförändringar förekommer samt att tiden är för knapp. Många är inte ens igångsatta.

Det är alldeles för litet underlag för att dra några slutsatser.

Men du hade väl knappast räknat med att kunna göra någon slags statistisk analys på svaren du fick? Riktigt så enkelt brukar det inte vara ;)!

Så har jag också fattat det. 'Hur hästen mår', dvs hur symptomen är, är mer avgörande än hur bilderna ser ut. Dvs hästen med svåra, långdragna symptom men lindrig rotation, har en sämre prognos än hästen med lindriga symptom men kraftig rotation.

Min lilla så när jag vågade klämma vet på prognos blev ju svaret att 'han måste klara sig utan butta och vara symptomfri, DÅ är prognosen väldigt god'. Underförstått att om vi inte lyckades häva eländet och få rätsida på det, var prognosen inte bra även fast rtg var ren.

Min var ju rejält dålig, och länge trots rena plåtar. Medan klinikhovis berättat om två han har där det är grava sänkningar och hovbensspets påväg genom sulan, och de har inte visat mer symptom än 'lite tassiga'.

Så man kan ju inte bara gå på hur de mår heller, utan en komb av mår OCH rtg. Men inte bara det ena.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka