Enhandsfattning utan stångbett?

Sv: Enhandsfattning utan stångbett?

Absolut, det jag menar är ju att slippa rida på stång för tidigt. Nu under inridningen kommer jag rida med Duallygrimman då jag vill slippa bett helt i början och sedan börja med ett milt bett därav min fråga om man får tävla på snaffle med en hand vilket man tydligen inte får.

Det blir ju i mina ögon lite tokigt då det är som att lära sig division på ett sätt och sedan ska man lära sig räkna om på ett annat sätt efter 6 år. Vanor som man lärt sig från början sitter ju gärna i länge när man får lära om och för min del känns det onödigt krångligt.

Hur är det om man väljer att rida på romaltygel? Kräver det också stångbett?

Edit: Hittade lite regel ang romaltygel och tydligen gäller stång där också

Kan du inte kör med en hackemore? då släppa du en massa järnskröt i käften på hästen.
Az

Det är nog samma sak där, 2-handsfattning gäller, iaf när jag kollar SRCHA och från 6 år stång och 1-handsfattning. Jag ska ju rida boskapsgrenar så jag har kollat deras sidor och letat info om betslings regler.

Så ska jag rida på 1 hand är det skrot i munnen som gäller ;) och från hästen fyllt 6 så är det stång som gäller

Det är nog samma sak där, 2-handsfattning gäller, iaf när jag kollar SRCHA och från 6 år stång och 1-handsfattning. Jag ska ju rida boskapsgrenar så jag har kollat deras sidor och letat info om betslings regler.

Så ska jag rida på 1 hand är det skrot i munnen som gäller ;) och från hästen fyllt 6 så är det stång som gäller

STOP!!!
I SRCHA säjer dom att man måsta här 2-hand på hackemore?????
Man bli inte klock på deras konstiga idear :crazy:

Do what works best for you and the horse and screw them.
Az

Ja när jag tränar gör jag ju som jag vill och får göra som dem när man tävlar men tycker som du att det blir onödigt krångligt att lära sig 2 sätt.

Men vem har sagt att det är lätt att rida western om man har ambitioner ;)

So True, folk ska krångla till allt, livet kan aldrig vara enkle.
AZ

Hej

Inom reined cowhorse är det väldigt speciella bettregler som gäller och klassindelningen är uteslutande efter just bett eller hackamore. Det är också vad jag vet den enda regelboken som har specifika krav på hur ett stångbett ska se ut med port, bar osv

Ska du rida AQHA, WRAS eller Allbreeds är det väl inget som hindrar att du sätter in ett kortskänklat bett med tränsbetts mundel och rider på en hand??

/Håkan

Det var bra att hör Håkan, nu bli C B glad :bump:
Az

Det låter kanoners Håkan!

Ja Az nu blev jag glad :D

Såg nyss annonsen..e Jack till salu? :crazy:

Ja, efter noga övervägande så har jag bestämt mig då jag fick välja honom eller en annan häst som slet tag i mitt hjärta och som jag tror kommer passa mitt liv bättre än Jack.

Dessutom tror jag att Jack har en kapacitet som jag tror är mer än jag fixar och det är mer rättvist mot honom att en duktig cowhorse ryttare plockar fram honom som verkligen har tid och ork. Jag hinner inte med 3 hästar på heltidsjobb och gå ner i tid kan jag inte göra pga då rasar ekonomin istället.

Jag har funderat som en tok och hittar ingen vettig lösning, men allt har en mening så det kommer nog bli bra i slutänden för alla inblandade.

Ok blev lite ledsen för din skull först då jag uppfattade att du var tvingad att gjöra dig av med honom , är ju en fin häst ..men jag förstår ditt resonemang , allt blir bra till slut :)

Ok blev lite ledsen för din skull först då jag uppfattade att du var tvingad att gjöra dig av med honom , är ju en fin häst ..men jag förstår ditt resonemang , allt blir bra till slut :)

Gulligt av dig. Ja det är trist att jag inte har obegränsat med tid och pengar men jag har iaf möjligheten att välja vilket är få förunnat så man ska vara glad över det "lilla". Men visst velar jag och undrar om jag verkligen gör rätt som säljer.

Men till den dagen kommer kör jag på som vanligt och planerar för hans framtid för än är han ju inte såld och måste tränas och hanteras. Det kommer absolut bli svårt den dagen han åker men jag skjuter bort det just nu och njuter av att titta på en snygg häst och hoppas på en lotto vinst på flera miljoner ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 939
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Svartkatt
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 662
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård