Enhandsfattning utan stångbett?

C

CBJack

I början rider man ju på 2-handsfattning och senare en-handsfattning på stång.

Nu är min fråga, jag vill naturligtvis inte börja på stång för tidigt men hatar att rida med 2-handsfattning, kan man slippa 2-handsfattningen eller är det ett krav på typ 3 delat bett??

Sv: Enhandsfattning utan stångbett?

Howdy CB, hur är det, sitta du med fotterna upp och titta på OS?

Jo, vadå kräv? enda kräv jag vet är en händsfätting med stång.
1 hand 2 hand???
1 HAND, I TOLD U----LEARN BY DOOOOING.
Lilla tips:
Knytta tyglar så att du har en knut i näven,
Längden, med ärmbåg vid siden och ärmen räk främ ska du känna att du har kontakt med bettet (kunten i handen):
Nu har du den rätt längd där du kan jobba häster som med ett JOY STICK, med lita rörlset av händleden kan du bromsa, sty höger/vänster och släppa främ.
Simple: (kom ihåg dina skänklar)
Nu ta ett wiskey glass i det fria händen och skrita runt på gårdsplan, runt bilen, barnen, gubben, höger vänster, bromsa, baka UTTAN ATT SPILL THE WISKEY!!!
In i skågen, runt trä, busker allt. Ova tills Joy Stick Syrning ligga i rygg rad, du tänke alldrig på det, U JUST DO IT!!! och att ta i 2-händs fättning känns obekväm och onturligt.
Vad du här i hästen mun bli obytylig, du kan rida barbak med grimma.
Oh, the wiskey:
Den kan du sänka när du kan säja:
"NU SITTA DEN"
Ok
Az

Bra tips :bow:
Det skall provas redan imorgon! Men jag hoppas nog över whiskeyn ;)
Jag rider med klicker, så jag brukar ändå hålla tyglarna i en hand. Men jag är slarvig med neck reiningen. Eller rättare sagt; jag är slarvig med att kräva att hästen svarar det i alla lägen. Men nu jäklar ska jag skärpa mig!

Bara bra med mig tack och inget OS, håller mig till att lyssna på musik :D Själv då?

Jag har inga problem att rida på en hand och där kommer problemet, i de lägre klasserna där man tex kan tävla på tex 3-delat bett så står det att man ska rida med 2 händer och jag vill gärna låta min vänstra arm hänga alt ligga vid låret.

Hänger du med? Jag vill alltså helst slippa rida/tävla på 2 händer men jag vill inte rida/tävla på stång som man gör på 1-handsfattning.

Kan man alltså kombinera 1-handsfattning och 3-delat tills hästen fyller 6 år eller måste man rida på stång om man väljer 1-handsfattning?

Vad jag vet så rider man med två händer på bett utan skänklar och med en hand på bett med skänklar. Alltid. Ja förstås inte i poolbending och barrel race. Tror att man använder valfritt bett och fattning där.
Eller??
Hälsningar Lena

Vad jag vet så rider man med två händer på bett utan skänklar och med en hand på bett med skänklar. Alltid. Ja förstås inte i poolbending och barrel race. Tror att man använder valfritt bett och fattning där.
Eller??
Hälsningar Lena

Så har jag bara skänklar på bettet så kan jag rida på 1-handsfattning om hästen är under 6 år? Om så vore skulle det ju vara löst för min del

Ehhh, kan inte riktig det här med under 6 år snäffle rules???
Är hästen tränet för neck reining då för man kör med det tycka jag oavsätt för bet eller ålder!!
Kan man vissa upp en 3 åring i neck reinging då ska det vara Top Point och en Stor Applaud :banana: för att hästen är såpass långt skolad.
Az

Ehhh, kan inte riktig det här med under 6 år snäffle rules???
Är hästen tränet för neck reining då för man kör med det tycka jag oavsätt för bet eller ålder!!
Kan man vissa upp en 3 åring i neck reinging då ska det vara Top Point och en Stor Applaud :banana: för att hästen är såpass långt skolad.
Az

Nu ska han ju inte visas upp som 3-åring utan 4 kanske 5 beroende på hur han utvecklas och stressa fram någon tänker jag inte göra. Tycker inte det är någon skillnad att rida på 1-handsfattning eller 2-handsfattning oavsett när det gäller styrningen om det är det du vill komma fram till, förutom att jag trivs bättre på 1-handsf.

Hästen ska ridas med säte och flytta för skänkel INTE att man tar den i munnen. Ser ingen skillnad på att rida en Islandshäst på en hand eller en Paint på en hand. Rider man mycket i skogen får man förflyttningen på köpet när man rider runt sten och träd osv så använd ben och bäcken, blir bättre så och man får en mjuk följsam häst gratis :D

Vi läsa samma bok och du Ride Western.
Tillbaka till bet:
Sätt han på ett bra stång så han vänja sig, det gå fort, och sen är den biten färdig.
Az

Klart att du kan rida på en hand men du får inte tävla med en hand o snaffle. Finns ingen ålders gräns på att få träna/tävla på stångbett. Vår tidigare Quarter fick prova på stångbettet redan som 4 åring o tävlades bra med en hand redan som 5 åring. Själv satt jag o lekte med en hand o snaffle för att hon skulle kunna styras m neckreining o vikterna minimalt, då var den biten avklarad när stånget kom in i utbildningen . Men man får inte glömma bort att två händer måste användas i utbildningstiden ändå , samlande , ledande mm annars har du en unghäst med mkt luftrum mellan bakdel o framdelen och ingen bärig häst sen , gångarterna kommer då inte till sin rätt..samla rid samla rid eftergift ;)

Klart att du kan rida på en hand men du får inte tävla med en hand o snaffle. Finns ingen ålders gräns på att få träna/tävla på stångbett. Vår tidigare Quarter fick prova på stångbettet redan som 4 åring o tävlades bra med en hand redan som 5 åring. Själv satt jag o lekte med en hand o snaffle för att hon skulle kunna styras m neckreining o vikterna minimalt, då var den biten avklarad när stånget kom in i utbildningen . Men man får inte glömma bort att två händer måste användas i utbildningstiden ändå , samlande , ledande mm annars har du en unghäst med mkt luftrum mellan bakdel o framdelen och ingen bärig häst sen , gångarterna kommer då inte till sin rätt..samla rid samla rid eftergift ;)

Häng inte med den biten--ledande, luftrum, bärig--heten?? gång, samla o eftergift? och vad 1 el 2 hand har med saken att göra.??
Az

Häng inte med den biten--ledande, luftrum, bärig--heten?? gång, samla o eftergift? och vad 1 el 2 hand har med saken att göra.??
Az
Du och jag har inte samma ridutbildning o rider på samma nivå tror jag ...orkar inte ens förklara ..du märkert när du går in på banan och ska försöka dig på galopombytena var 3 steg rakspår, tempoväxlingarna , ökad , samlad...:p innan du ens försöker komma dit bör du kunna rida på 2 händer först för att ge hästen en ärlig bra utbildning..innan stångbettet sitter bra i din hand o i hästens mun. Utan bärighet har du en häst med sänkt rygg , stor luftrum mellan framdel - bakdel , och den fuskar sig fram med att knäcka av i nacken o se snygg ut ,, men när väl den svårare ridningen kommer ,, ex byten på rakspåren ...oojj va svårt allt helt plötsligt blev..oops han byter ju inte oops korsgalopp IGEN

Senast ändrad av en moderator:

Du och jag har inte samma ridutbildning o rider på samma nivå tror jag ...orkar inte ens förklara ..du märkert när du går in på banan och ska försöka dig på galopombytena var 3 steg rakspår, tempoväxlingarna , ökad , samlad...:p innan du ens försöker komma dit bör du kunna rida på 2 händer först för att ge hästen en ärlig bra utbildning..innan stångbettet sitter bra i din hand o i hästens mun. Utan bärighet har du en häst med sänkt rygg , stor luftrum mellan framdel - bakdel , och den fuskar sig fram med att knäcka av i nacken o se snygg ut ,, men när väl den svårare ridningen kommer ,, ex byten på rakspåren ...oojj va svårt allt helt plötsligt blev..oops

Du har säkert rätt vi rida inte samma nivå, riduttbildning? jag fick aldrig lära mig Classic om det du mena, fick lära mig den Praktiska Ridning.
Ska inte besvära dina ork.

Om det finns non annan som har lite ork, förklara värför man måsta skola sig för 6 år på 2 hand bara för att gå över till 1 hand som är et måsta?
Verka som ett lång väg att gå.
Az

Men samlande gör du ju delvis genom att höja handen och använda sätet, jag tycker mer att hästen knäcker av i nacken om du håller ihop med händerna. Jag tycker inte att man samlar mer bara för att man rider med 2 händer, samlingen kommer ju med drivningen och formen med bakdelen, risken är ju att baken inte hänger med istället och därmed sänkt rygg, att hästen helt enkelt tar för stort stöd på handen :confused:

F.ö har jag en halvstång med korta skänklar, ett milt sötmalmsbett med kopparrulle som alla mina hästar trivs jättebra med. Kanske ska börja med det innan stången när det är dax för att sätta bett i munnen på honom.

nej samlingen kommer inte mer för att du rider med snaffle o två händer , däremot är hästen lätt att lura sin ryttare med att knäcka av för fort i nacken med stångbettet , därför jag menar att den ska gå bra först på snaffle, man ska kunna ta i dem o samla ,,är ju inte meningen att du ska hålla för kung o fosterland med snafflen heller ingen kan gjöra gbyten enbart med händer , den går med vikterna , skänkeln minimalt då, är den utbildad går den bra m snaffle med..många kastar på stång snabbt i munnen för att den är bekväm för ryttaren..men lätt att man hoppar över en viktig grundutbildning i hästen..det straffar sig sen i framtiden när du ska försöka dig på dem svårare momenten , fuska inte okay lek de e bra:D

Absolut, det jag menar är ju att slippa rida på stång för tidigt. Nu under inridningen kommer jag rida med Duallygrimman då jag vill slippa bett helt i början och sedan börja med ett milt bett därav min fråga om man får tävla på snaffle med en hand vilket man tydligen inte får.

Det blir ju i mina ögon lite tokigt då det är som att lära sig division på ett sätt och sedan ska man lära sig räkna om på ett annat sätt efter 6 år. Vanor som man lärt sig från början sitter ju gärna i länge när man får lära om och för min del känns det onödigt krångligt.

Hur är det om man väljer att rida på romaltygel? Kräver det också stångbett?

Edit: Hittade lite regel ang romaltygel och tydligen gäller stång där också

Nu funderar jag friskt..romalen används till Stång ..tror att den bara får användas till den. Men du kan ju ha den på träning ,neckreiningen känns ju mer då :laugh:

Absolut, det jag menar är ju att slippa rida på stång för tidigt. Nu under inridningen kommer jag rida med Duallygrimman då jag vill slippa bett helt i början och sedan börja med ett milt bett därav min fråga om man får tävla på snaffle med en hand vilket man tydligen inte får.

Det blir ju i mina ögon lite tokigt då det är som att lära sig division på ett sätt och sedan ska man lära sig räkna om på ett annat sätt efter 6 år. Vanor som man lärt sig från början sitter ju gärna i länge när man får lära om och för min del känns det onödigt krångligt.

Hur är det om man väljer att rida på romaltygel? Kräver det också stångbett?

Edit: Hittade lite regel ang romaltygel och tydligen gäller stång där också

Vad är en Duallygrimman??
Az

En grimma som fungerar som ett sidepull och träningsredskap som M.Roberts tagit fram

Här har du en länk

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 939
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Svartkatt
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 662
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈