Engelskt fullblod konstig galopp?

Sv: Engelskt fullblod konstig galopp?

Det hjälper med kunnigt och systematiskt arbete och upplägg ja!
Grunden i botten är att hästen måste komma upp i ryggen, inte bara sätta under sig. Fullbloden är ganska duktiga när de blivit lite ridhästridna, att visserligen galoppera sakta, men de galopperar ofta i lite rådjursgalopp, dvs inte med ryggen uppe eller uppe ur manken, och man kan lätt bli lurad för det känns bekvämt och känns som att de typ kan stå på stället och galoppera, men det är fördenskull inte det arbete man vill åt, så det är lite svårt och krävs som sagt ett bra upplägg.

har du ngn tränare du rider för som du kan få hjälp av? skulle verkligen rekommendera det.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelskt fullblod konstig galopp?

Känns galoppen lika skum i båda varven? Om den är väldigt bättre/sämre i något varv skulle jag kolla upp att den är ok. Kiropraktor kanske.

Jag har ett fbl som är 17 år nu och jag känner igen mig i det Mackan beskriver ovan om "rådjursgaloppen". På min beror detta på att han helt enkelt är ihopväxt i ryggkotorna i sadelläget, en medfödd missbildning, så han kan inte välva ryggen. Däremot är han mkt bra på att vinkla bäckenet korrekt, och är fin att rida ändå.
Många fullblod är lite konstigt byggda och därför lite svårare att jobba med än en häst som är avlad för tex dressyr. Glöm inte det - och du kanske måste anpassa dig lite.
En övning som kan förbättra galoppen lite är att rygga (i form och eftergiven) längs en långsida, dvs en rätt så ordentlig sträcka och sedan fatta galopp direkt. Ryggningen lösgör bäckenet lite grann. Tänk på att det är jobbigt att rygga, så börja försiktigt och öka sträckan.
Ta hjälp av en tränare, så du kan få lite verktyg att jobba med själv :)
 
Sv: Engelskt fullblod konstig galopp?

KL

Gamla fullblodet i stallet använder gärna "löpgaloppen" om man inte kräver mer än så av honom, t.ex. om man rider bara rakt fram i skogen, eller när han springer i hagen.

Då blir han lång och flack och håller i princip halsen helst stilla och framskjuten. Men så fort man bara lägger en volt eller börjar lösgöra honom så kommer nacken upp lite och han skjuter inte ifrån lika mycket längre.

Det är ett energisnålt sätt att förflytta sig framåt, men som han automatiskt upphör med så snart han måste förflytta sig på ett annat sätt. :)
 
Sv: Engelskt fullblod konstig galopp?

Ja då blir det nog rådjursgaloppen om den inte har styrkan som sagt ;) lätt att bli lurad.
 
Sv: Engelskt fullblod konstig galopp?

Eftersom fullblod oftast har lite längre bakben, så har dom svårt att sätta under sig ordentligt. Då kan man uppleva galoppen så som du beskriver. Mitt fullblod var precis likadan precis efter en längre tids vila pga skada, men det är bara att jobba med att stärka galoppen, ut och cantra, klättra osv. Sen måste du försöka sitta ner tungt i sadeln även om det är svårt, då kommer den snart att få in bakbenen under sig.

Jag tycker tvärtom att de brukar ha med sig bakbenen i just galoppen så mycket att den känslan som TS skriver brukar uppstå.
 
Sv: Engelskt fullblod konstig galopp?

Jag hade väl tur med min galopphäst då :D bekvämaste hästen ever att galoppa med. 100 ggr hellre jag trimma den på dressyrbanan än nån av de skumpiga halvbloden :p

Håller med! Alla mina fullblod jag har haft snart 15st har alla varit fantastiska i sin galopp :D

Men å andra sidan så har ju de som kommit till mig haft något som jag gillat och det har varit galoppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelskt fullblod konstig galopp?

Ja som sagt bra galopp i grunden är fullblodens starka sida i grund och botten ;)
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Gnägg Hej Tänker att det måste vara flera än jag och dottern som har Engelska Fullblods hästar. Mitt sto har endast gjort 4 starter sen...
2
Svar
25
· Visningar
5 007
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp