Ja, det kan vara både kulturellt och atmosfäriskt betingad. En arbetsplats med "kulturellt" negativ/positiv syn på tex (ofta då ägarens) syn på kön, sexuell läggning mm kan resultera i dessa termer. Än mer är uttrycket användbart när dessa synssätt går i ärv från generation till generation.

I annat sammanhang kommer jag ihåg något av Jamie Oliviers program om att rädda Restauranter från konkurs, där ägarna helt gett upp och det hela spritt sig till personalen. Restauranten gick inte att rädda just pga ägarens negativa inställning. Ett klassikt exempel på "It sit in the walls".
Tack snälla för förklaring. Räddade min uppsats rubrik!
 
Från Wikipedia

Uttrycket brasklapp kommer från den svenske biskopen i Linköping, Hans Brask, som satt i mötet i Arboga 1517. Mötet beslutade då att straffa ärkebiskopen Gustav Trolle och riva fästningen Stäket. Det berättades dock att Brask i hemlighet placerade en lapp under sitt sigill, där han protesterade mot beslutet med formuleringen: "Till denna besegling är jag nödd och tvungen"[1] (vanligast används numera: "Härtill är jag nödd och tvungen"). Brask menade att han blivit tvingad att delta i beslutet.[2]

Tre år senare, vid rättegången som föregick Stockholms blodbad, sägs det att biskop Brask klarade sig undan dödsdomen, genom att plocka fram sin lapp ur sigillet. Historien kan vara påhittad och sigillet har inte återfunnits. Berättelsen har även tolkats som en historisk anekdot för att karakterisera biskopen Brask som person.

Allmänbildning för svenskar, speciellt för Linköpingsbor 😁

Men när använder man det liksom? Jag förstår inte riktigt. Jag ser det på buke lite nu som då men nu förstår jag inte riktigt vad som menas.
 
Men när använder man det liksom? Jag förstår inte riktigt. Jag ser det på buke lite nu som då men nu förstår jag inte riktigt vad som menas.
Som markering att det finns ett förbehåll som garderar för att ändrade omständigheter, ny information etc. kan göra att en överenskommelse eller ett beslut kanske inte kan hållas.
 
Som markering att det finns ett förbehåll som garderar för att ändrade omständigheter, ny information etc. kan göra att en överenskommelse eller ett beslut kanske inte kan hållas.
Ah, okej. Jag undrar om nåt liknande finns på finska eller finlandssvenska. Kanske "med reservation" eller nåt liknande.
 
@em-pirre Råkade skicka innan jag skrivit klart
Gjorde en Bukesökning och plockade några random exempel.
Sen vill jag bara lämna in en brasklapp om bedömningen av andras ekonomi i tråden. Att någon kollar på elbil utan särskilt behov, är nog inget tecken på bra ekonomi. Just dåligt omdöme är ofta ganska närvarande hos personer med sämre ekonomi.
Du ska nog inte utgå ifrån att det sambandet mellan bra ekonomi och att en tittar på dyra bilar alltid stämmer.
Har en liten brasklapp för att vi lever väldigt olika liv och har väldigt olika bakgrund. Det behöver absolut inte vara ett problem, men jag inser själv att jag kommit till en ålder där jag vet vad jag vill med livet och inte kommer ändra mig fantastiskt mycket.
Det finns potential att bli en bra relation, men jag är medveten om faktorn med olika bakgrund som kan göra att utfallet blir ett annat.
Min brasklapp är att lampan (dvs sensorn) med 100% garanti (anekdotisk empiri) slutar fungera efter 2.0 års användning. Mitt kalk vinner kriget där. Trodde det. Men jag fyller på ändå med samma intervall.
Information till dig som enbart utgår från varningslampan för att veta när du behöver fylla på - min erfarenhet säger att man inte helt kan lita på att den lampan ska göra sitt jobb.
Men jag har hittills haft fem fjordhästar och ingen av dem har varit brötig eller svår. Dock med brasklappen att jag haft alla från de att de var föl. Dvs jag har uppfostrat dem till vettiga hästar.
Jag har erfarenhet av att rasen är/inte är som det frågas efter, men alla ex jag haft är påverkade av min egen uppfostran, så kan inte säkert säga om det är något som kommer med rasen eller om de varit bra för att jag fostrat dem bra.
En liten brasklapp, statistiken där rör inte aktuell variant utom möjligen högst marginellt. Vi vet att vaccinet funkar sämre mot omikron. Hur mycket sämre återstår att se.
Notera att det finns en aspekt till som kan läggas i analysen av de aktuella siffrorna som kan göra slutsatserna vi baserar på den infon mindre säkra.
 
@em-pirre Råkade skicka innan jag skrivit klart
Gjorde en Bukesökning och plockade några random exempel.

Du ska nog inte utgå ifrån att det sambandet mellan bra ekonomi och att en tittar på dyra bilar alltid stämmer.

Det finns potential att bli en bra relation, men jag är medveten om faktorn med olika bakgrund som kan göra att utfallet blir ett annat.

Information till dig som enbart utgår från varningslampan för att veta när du behöver fylla på - min erfarenhet säger att man inte helt kan lita på att den lampan ska göra sitt jobb.

Jag har erfarenhet av att rasen är/inte är som det frågas efter, men alla ex jag haft är påverkade av min egen uppfostran, så kan inte säkert säga om det är något som kommer med rasen eller om de varit bra för att jag fostrat dem bra.

Notera att det finns en aspekt till som kan läggas i analysen av de aktuella siffrorna som kan göra slutsatserna vi baserar på den infon mindre säkra.
Men åh vad snäll du är! Så pedagogiskt! Tack!
 
Jag som bor i ett engelsktalande land undrar ofta hur många gånger jag råkat direktöversätta ett svenskt uttryck i en konversation och fått div. britter att tro att det är ett fullt normalt uttryck som de helt enkelt aldrig hört förut. Förmodligen väldigt många gånger. Min sambo har fått lära sig att bara spela med, och oftast förstår man ju vad som menas. Fast häromdagen råkade jag använda uttrycket "the ketchup effect" när jag pratade med min vän och insåg först på väg hem att det nog är ett väldigt svenskt uttryck. Undrar vad hon tänkte! :laugh:
 
Jag som bor i ett engelsktalande land undrar ofta hur många gånger jag råkat direktöversätta ett svenskt uttryck i en konversation och fått div. britter att tro att det är ett fullt normalt uttryck som de helt enkelt aldrig hört förut. Förmodligen väldigt många gånger. Min sambo har fått lära sig att bara spela med, och oftast förstår man ju vad som menas. Fast häromdagen råkade jag använda uttrycket "the ketchup effect" när jag pratade med min vän och insåg först på väg hem att det nog är ett väldigt svenskt uttryck. Undrar vad hon tänkte! :laugh:
Haha underbart! Har faktiskt inte ens tänkt på att det är ett väldigt svenskt uttryck men nu när du skriver det så låter det ju väldigt logiskt :D
Lite som ”lika som bär” svårt att få till det på andra språk :D
 
Kom nu på att när jag var liten så stod det någon rubrik i en stor tidning med två politiker eller var det nu var som bild ”kuin kaksi marjaa” man bara wtf :laugh:
 
Haha underbart! Har faktiskt inte ens tänkt på att det är ett väldigt svenskt uttryck men nu när du skriver det så låter det ju väldigt logiskt :D
Lite som ”lika som bär” svårt att få till det på andra språk :D
Lika som bär heter two peas in a pod. :)

Men idiom är svårt på andra språk. Ofta är de historiskt belagda och om språket inte är ens modersmål (dvs man är inte 100 % hemma i kulturen) så är det vanskligt att ha koll på allt som en modersmålstalare "bara vet" av födsel och ohejdad vana.
 

Liknande trådar

Tjatter Hittar ingen tråd om detta innan men tänkte att det skulle kunna vara en rolig grej. Så, vad har du lärt dig idag? Stort eller litet...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
533
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 860
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
654
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp