Engelska hästord - hjälp!

Tigertofflan

Trådstartare
Jag sitter och skriver på engelska och skulle (snabbt!) behöv ha hjälp med översättningar på följande uttryck:

Handhäst (Och hur sätter jag in det i en mening typ "Kan rida med handhäst")
Köra häst (med vagn alltså)
Tömköra
Rida ut (i naturen)

Moderator får gärna flytta till annan rubrik.

Sv: Engelska hästord - hjälp!

Så;
Tömköra - Long rein?
Köra häst - Direktöversätta? "...ride and drive horses"?

Rida ut: trail riding/trail ride

handhast: ponyhorse sager dom har eftersom den blir "ponyed" men det tror jag ar en dialektal grej... Googlade lite och det verkar vara en accepterad term.

Kora hast: Drive a horse (drive a horse and waggon)

Tomkora: Grounddrive/Long rein/ground ride (har hort alla uttrycken for samma sak)

Jag sitter och skriver på engelska och skulle (snabbt!) behöv ha hjälp med översättningar på följande uttryck:

Handhäst (Och hur sätter jag in det i en mening typ "Kan rida med handhäst")
Köra häst (med vagn alltså)
Tömköra
Rida ut (i naturen)

Moderator får gärna flytta till annan rubrik.

Beror på om du vill ha brittisk eller amerikansk engelska. Jag har brittisk engelska och då skulle jag säga
1) handhäst, jag skulle säga "ride and lead", du får vara mera tydlig ang din mening (Vill du skriva typ "jag kan rida med handhäst"? - I can ride and lead or I can do ride-and-lead )
2) körning = driving
3) tömkörning = long reining
4) uteritt = hacking

mvh Tussinussen (yrkesöversättare ;))

Hjälp igen!!! :D

Vad menas med "broad mares"? Hela meningen är "They have broad mares and foals." Dräktiga ston eller är de bara allmänt breda? :p
Och "Clean tack handling" då?

Hjälp igen!!! :D

Vad menas med "broad mares"? Hela meningen är "They have broad mares and foals." Dräktiga ston eller är de bara allmänt breda? :p
Och "Clean tack handling" då?

Broad mares är mest troligt felstavat? Broodmares är avelsston nämligen.

Dräktig heter 'in-foal'. Dvs dräktiga ston blir 'in-foal mares'.

I vilket sammanhang använd clean tack handling? Clean är ju rent/rengöra, tack är utrustning och handling är hantering så det blir lätt obegripligt som det står, och vet ingen fackterm i den vägen heller (det innebär ju dock inte att det nödvändigtvis är så att det inte finns någon). I hantering (handling) av unghästar ingår ju dock även att vänja dem vid utrustning (tack), så möjligt det åsyftas det. Så hela sammanhanget kanske hjälper? =)

Senast ändrad:

brood mares, avelsston :)

(tror det ska vara brood inte broad iaf.. lol)

clean tack handling ar jag itne saker pa vad de menar med faktiskt... kan man fa den ordkombinationen i sitt sammanhang? o0 det forvirrar aven min kanadensiske make.... heh...

Tyvärr är det hela meningen ("Skönt" att höra att ni är lika förvirrade som jag, haha!). Jag ska fråga vad som menas! Tusen tack för hjälpen igen! :bow: :bow: :bow:

Senast ändrad:

Clean tack handling innebar bara att hålla rätt på och göra rent utrustningen. Ni hade helt rätt med avelsstona!

Tusen tack för all hjälp, igen! Om allt går vägen kanske jag flyttar till England snart! :bump: :D

Jaha, nu behöver jag er hjälp igen!

Jag behöver ha ett bra uttryck för nåt i stil med "rund galopp", dvs när hästen känns som en gunghäst i galoppen och blir svår att sitta på.
"Svår att böja" som i svår att rida på böjt spår, eftersom hästen var stel.
"få igenom en ärlig böjning"; Hela meningen: "Jag fick kämpa hårt för att få honom alert, så att jag kunde få igenom en ärlig böjning"
"Driva", som i att skänkla.
"Sitta ner" (i sadeln)

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
552
· Visningar
15 537
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar