Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Och jag tror visst att du kan rida. Vet att en av de stora hoppryttarna (tror att det var J.whitaker) sa att det viktiga inte är att rida exakt korrekt, utan att man har KÄNSLA för det man gör. Dvs att man läser av hästens känslor, ser till dess behov och gör sitt bästa.

Det tycker iaf jag är mycket mer värt än en korrekt sits.

Håller oxå på och se om jag kan få min inkörd. Provade idag i snön och det ser lovande ut:D När det vart tyngd på för första gången gick hon bara på, stannade inte till och funderade på saken eller något. Dock reagerade hon lite då ena linan kom runt rumpan på henne vid en sväng. Men det var mera att hon skulle kolla läget är att hon blev rädd. Andra gången vart det bättre.

Dock vart det lite blött för min del. Då vi inte vågade spänna på något så gick jag bakom och höll emot. Dock snubblade jag till, satte mig på rumpan och vidare över till magen. Så där ligger jag på mage efter hästen och bara skrattar. Hästen brydde sig inte och min medhjälpare vart fundersam på vad jag höll på med. SÅ här roligt har jag inte haft sen i somras:bump:

Så gjorde jag med i början. Sedan trädde jag plastbommar på draglinorna (först en i taget, sedan bägge) så att han fick vänja sig vid känslan av att stöta emot ngt. Kul med flera som kör in :)

Ja det gäller ju att de är stensäkra i tömkörningen först. Har ju haft förmånen att ha haft wångens gamla chef alf olofsson som mentor i körning :) Det är hundratals timmar av tömkörning innan man kan köra in!

JAg hade tänkt köra in min som femåring men alla sa att hon var för gammal... MEn det hade säkert gått. Hon är ju kolugn! Fölet ska jag iaf köra in men ha proffshjälp!

Ah och med fullblod måste man ha KÄNSLA!;)

Ja precis. Just bilden på mig själv som jag gnällde över sitter jag på en kille som är rätt känslig tillochmed för att vara fbl (och definitivt för att vara 8 år och förhäst :P ) och då kan ju sitsen som synes bli lite lidande.... :angel:

Nu är det ju som så att det ligger många timmar bakom med just tömkörning. Då jag tycker att det ger mycket att just tömköra. Och säkerhet är A och O vid inkörning. Jag har själv sysslat med körning och inkörning tidigare. Samt med medhjälpare har gjort det samma. Så det känns som om vi vet vad vi gör;)

Och hade hon inte varit så lugn som hon var hade jag släppt på direkten, ffa när jag hamnade på magen.

Quimero: Har inte beslutat än om jag ska gå över till vagn sen, eller om detta ska få bli vårat vinternöje. Just nu handlar det om att göra något annat än att rida. Mest för att jag har typ tröttnat lite på det.

Ah vad bra! Men då är de ju bara att köra igång att du inte gjort det tidigare? Jag ska köra in min unge så fort det går! Börjar i höst tänkte jag!

Har inte fallit mig på att gör det innan bara. Utan kom på tanken nu då jag som sagt innan har tröttat på ridning. Det var detta eller en överenergisk häst. Och för vara snäll mot mina stallkompisar som tvingas hantera henne var inte valet svårt;)

Ja om du tror att det kommer att funka bra är väl det en lysande ide? Körning är kalasbra träning. Varför har du tröttnat på ridningen?

Känns som om jag och hästen bara står och stampar på samma ställe. Flög av illa i höstas och sen dess inte våga hoppa. Dressyrtränaren ger inget att rida för så det är inte lönt. Och pga idiotiska regler i ridhuset (som är bestämda för att förhindra för just hopptränaren) kan jag inte heller träna för henne i dressyr.

Men vad tråkigt! Men alla kommer vi till dom punkterna i utvecklingen nån gång. Kanske backa och göra andra saker, saker hästen känner till? Frågan är om verkligen körningen kommer hjälpa när hon blir så dampig av att vila att hon är svårhanterad? Det kommer ju ändå dröja länge innan ni kan ut o köra rena motionsrunda sas....

Det beror helt på vilken tränare man rider för. En duktig tränare ser till att häst och ryttare kommer vidare, det är det dom är till för. Så leta reda på en vettig tränare och börja om. Och vad säger att ni MÅSTE hålla till i ridhuset? Ridbana finns väl också?
Vill man, så kan man.

Det är sant. Men å andra sidan blir hon trött i huvudet med körningen då det är nytt för henne.

Min tränare har både hoppning och dressyr. Dock har det varit mest hoppning för henne, då hon innan hade inbokade träningar. Och reglerna hindrar henne från all annan träning:(

bambam: Min hopptränare är sådan. Hon ser till både häst och ryttare. Men som sagt innan finns det regler som hindrar henne för att ha träningar. Regler som är gjorda av svartsjuka. Då ridskolans tränare (samt ägare och "dressyrtränaren") ser henne som en konkurrent och anser att det är dåligt:meh:

Och det är en person som jag inte kommer rida mer för. Har gjort det förra våren och då stod vi verkligen stilla. Samt att det var för henne jag red för när jag flög av i höstas. Då jag promt skulle ändra på något som funkade för mig och hästen bara för att det inte var "rätt":crazy:

Det är sant går att vara ute med. Men samma regler där:( Dock finns alt att hyra ridhuset (ridbanorna ligger nu under snö med dolda isfläckar), men det håller inte min ekonomi till.

Men du som är installad där borde ju få boka ridhustid? Sen kan du ju inte skylla på tränaren om du ramlar av? Du känner ju din häst så du får stå upp lite för dina egna åsikter. Tråkigt att det blivit så. Men som bambam säger kanske ni kan ta en dressyrlektion ute istället?

Jo, jag får boka det och jag betalar bokningsavgiften;)

Vist jag känner min häst och vet vad som funkar. Men vad gör man när en tränare inte lyssnar (eller vägra se) vad ryttare eller för den delen hästen säger? Innan jag ramlade av började hästen stanna vid hindrena. Trots det skulle jag fortsätta på hennes spår för det skulle bli bra i slutet. Men det hela slutade med att jag flög av rätt in i ett hinder och sen trampad av hästen.

Vist jag kunde ha vägrat. Och kört mitt race. Men sen tränar man ju av en anledning och lyssnar men inte på tränaren så försvinner lite poängen med det hela. Dock så har en sak kommit fram av detta. Och det är att jag kommer inte träna för henne mer. Och medryttare för inte heller träna för henne på min häst. Anser inte att hon är bra.

Inkörningen är helt nytt. Första gången igår. Och då gick jag bara bakom. Mest för att utifall något skulle hända så skulle inget vara fastspänt. Så där har vi mycket huvudtänk att hämta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 321
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur