Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Jaha vad jag fattade det för så hade du redan börjat med draglinor o sånt? Ja att spänna för något får du nog vänta ganska länge med. Först måste hon ju bekanta sig med linor, inte bli rädd när saker träffar hennes sidor och ben, lära sig gå över skaklar etc... Mén det där vet du ju..

Men det är väl bara att du bokar ridhuset och den ridlärare du vill ha?

Håller oxå på och se om jag kan få min inkörd. Provade idag i snön och det ser lovande ut:D När det vart tyngd på för första gången gick hon bara på, stannade inte till och funderade på saken eller något. Dock reagerade hon lite då ena linan kom runt rumpan på henne vid en sväng. Men det var mera att hon skulle kolla läget är att hon blev rädd. Andra gången vart det bättre.

Dock vart det lite blött för min del. Då vi inte vågade spänna på något så gick jag bakom och höll emot. Dock snubblade jag till, satte mig på rumpan och vidare över till magen. Så där ligger jag på mage efter hästen och bara skrattar. Hästen brydde sig inte och min medhjälpare vart fundersam på vad jag höll på med. SÅ här roligt har jag inte haft sen i somras:bump:

Men vad var det du gick och drog i??

Vi har börjat med draglinor. Men det är inte desamma som att spänna för. Nu var det som du säger för att bekanta sig med linorna, hur det känns och det känns att ha tyngd på bakåt.

Det var jag som var bakom och medhjälparen ledde henne. Jag var bakom just för att jag känner hästen bäst och kunde anpassa trycket till vad hästen klara av.

Jo, jag vet att det kan ta tid. Jag vet hur man går tillväga.

Jo, vist är det bara att boka. Men just nu spelar det ingen roll. Har jag ingen motivation att rida mellan passen är det inte till att bara boka. För ett det är inte rätt mot hästen. Och två då kommer passet mera gå ut på att får hästen ridbar innan det går att göra något. Då är det bättre att göra något annat tills jag saknar ridningen och tar upp den igen.

KL

Operation "från avelssto till ridhäst" börjar ta ut sin rätt :D

1064887_10202468009436812_1803714247_o.jpg

Tjusigt. Tycker Katie ser så klok ut.
Luras bilden eller är hon lite bakhög?

När du redigerat bort ansiktet på din medhjälpare ser hon nästan lite ut som hon blivit tagen av "Kraken" från pirates :D

Bra jobbat! Hade hon haft fler föl innan eller bra ett? Ska också sätta igång mitt sto. Hon var dock ganska rund om magen innan och hon kommer aldrig att se ut som en tävlingshäst haha

Tack Quimero :D

Supercassie Nej hon är faktiskt lite bakhög, ur vissa vinklar ser man vilka enormt långa ben hon har bak. Hon är klok, och så snäll!
Hahaha, ja det gör hon faktiskt! :p

Juliechexx Katie har fått tre föl :) Hihi, ja dom blir lätt småfeta när dom bara går och är mammor :p Förutom Katie som tydligen aldrig kan bli tjock.
Hade dom andra blodisarna fått hennes fodergiva hade dom blivit så tjocka att dom fastnat i boxdörren.

Kl:

ÄNTLIGEN har vi varit uppe i sadeln på Calle igen. Vi tog det lugnt idag, eftersom det hunnit gå hela 13 veckor sedan sist. Men han verkar minnas allt. :) Skritt och trav var inga problem alls, och det var ju där vi var när vi ställde av. Hela passet blev väl ungefär 10 minuter, men det känns så skönt att var på g igen.

Dessutom så kom nya bröstan till körselen igår, och den passade honom perfekt! Ska bli så roligt att testa den. :D (En empathybrösta)

Fiiiina z! :love:

Gud så gullig när hon får stopp... Kollar efter dig/ er och ser ut som " oj, det blev lite fel"

Som hon hoppar! Jag förstår hur jobbigt det måste vara att hon inte riktigt har nerven för tävling :(

Men ungarna kanske hoppar över att ha den nerven :)

Fin hon e. Och vist är det roligt med löshoppning? Gjorde det samma med min i fredags. Så roligt att se!

KL

Även operation "från galoppör till avelssto" börjar ta ut sin rätt ;)
Chiloé dräktig på dygn 263 idag :)

IMG_20140125_153419.jpg

IMG_20140125_153325.jpg

Ursäkta manen.. Men damen tillåter INTE att få den ryckt nu för tiden..
Var hon likadan när hon stod i träning Supercassie? Eller är det bara några "gravidhormoner" som spökar kanske :p

Hejsan!

Jag har lite funderingar om bett.
Såg filmen Luck igår och där såg endel hästar ut att ridas på ett form av Stigbett. Är det det eller är det för att man måste/behöver ha ett när dom leds innan start och då har man ett sånt på också? Fattar ni vad jag försöker skriva? ;)

Sen fråga två... Jag köpte ett bett för säkert 15år sedan. Det är ett vanligt tränsbett fast med mycket större ringar. Dom sa då att det kallades för galoppbett. Min gamla häst älskade det (också ett fullblod:)) och nu skulle jag gärna vilja köpa ett till min nya kille. Problemet är att jag inte vet vart jag ska leta.

Vet någon av er vad jag menar? Hoppas :)

Hälsningar Maria

Åh vilken söting! Vilket fint huvud och härlig uppsyn. Vem är hon betäckt med?

PK är ett AS att rida just nu. Det är nu, efter snart två år som ridhäst som han verkar tycka att han vill vara galopphäst. Möter vi en galoppör när vi är ute och rider så är den ridturen "förstörd". :D De rör sig inte lika mycket i hagen nu på vintern heller och det märks. Har faktiskt dragit ner på havren, så nu äter han "bara" 2kg.
Dessutom tror jag han växlar tänder just nu, lägger huvudet på sned och håller på. Suck.. Måste till tandläkaren men ekonomin är lite knaper såhär i januari. Ska besiktiga bilen idag och det vet man ju aldrig hur det går. :(
.

Hur är det med banan på Täby, är den fortfarande öppen för ridhästar? Vore kul att åka dit någon gång i vår med lite bukefolk från trakten. :)

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 321
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama