Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Tack! Jag blir så nyfiken när jag ser alla bett galoppen
använder. Eftersom jag bara varit på EN galopptävling
EN gång och det som publik (det är det närmaste "in action"
jag varit), har jag mycket dålig koll på alla tillbehör.
Rider ni aldrig i "vanliga" sadlar förresten?

Det är ett sånt "vanligt" tredelat tränsbett med extra stora ringar jag menar. Ingen speciell funktion förrutom att endel kan bli lite
mer lättstyrda. Jag vill ha det för att jag tycker att det är snyggt med större ringar...
Frågan är bara vart man kan köpa dom :/

det är nog england som gäller...

de rids inte i vanliga sadlar, ev hos vissa tränare som trimmar dem lite och kommer från ridhästsidan... typ källse :)

I söndags var vi och tränade för Anna Hassö. PK var väldigt laddad när vi red fram men när han fått hoppa några språng och lugna sig så skötte han sig i vanlig ordning exemplariskt.
Väldigt rolig träning och nog den mest avancerade träningen PK varit med på, smalhinder och s-linjer och en hel del titthinder.
Men han var väldigt duktig och klarade alla knepiga linjer galant.

Liten filmsnutt
http://www.youtube.com/watch?v=2ilAxKipVa0&feature=youtu.be

Har några fler klipp men får inte över dom på datorn. :mad:

Tack! Jag blir så nyfiken när jag ser alla bett galoppen
använder. Eftersom jag bara varit på EN galopptävling
EN gång och det som publik (det är det närmaste "in action"
jag varit), har jag mycket dålig koll på alla tillbehör.
Rider ni aldrig i "vanliga" sadlar förresten?

Det är ett sånt "vanligt" tredelat tränsbett med extra stora ringar jag menar. Ingen speciell funktion förrutom att endel kan bli lite
mer lättstyrda. Jag vill ha det för att jag tycker att det är snyggt med större ringar...
Frågan är bara vart man kan köpa dom :/

Vi använder ju faktiskt inte såååå många konstiga bett inom galoppen. Ringbett som hjälper lite mot pullare och tungtjafs, nortonbett, eggbett och vanliga bett (tvådelade M fasta ringar) det är typ alla vi använder i stallet iaf...
:)
I vårt stall rider vi inte med vanliga sadlar, men det beror ju mkt på
1. Det är galopphästar, stor del av deras träning utförs i fältsits (och ännu kortare) eftersom man vill lämna ryggen fri när de springer. Man skulle ju kunna ha vanlig sadel för den sakens skull, men en vanlig sadel är både tyngre och mer rörelsebegränsande.

2. att vi har 22 hästar i stallet och skulle vi ha riktiga sadlar till alla skulle vi ju behöva ha riiiiktigt många sadlar för att de skull vara väl inpassade för dressyrjobb. (Träningssadlarna har ju inte bom på samma sätt som vanliga sadlar, och passar alltså fler olika ryggar).

3. Det går ganska bra att rida dressyr och hoppa lite lätt i en träningssadel. :D

Nej det är kanske är ganska lika galopp vs "vanlig" ridning. :)
Det var väl ffa ringbettet (hette det så tro?...) ett sånt har jag aldrig sett innan. Förstår att det måste va smidigare att ha era små sadlar som passar många olika och ger större rörelsefrihet men jag som inget vet ;) tycker att en vanlig hoppsadel ser mer bekväm ut att rida i :)

Tack för alla tålmodiga svar :)

Det är jättekul med frågor! Dels får man ibland tänka efter lite extra själv, vissa grejer blir ju lite "rutin" när man är kring det hela tiden.

Vanliga sadlar är ofta överlägsna träningssadlarna "vi" rider i... Om man inte sitter på en bockig buse...då är det rätt skönt att inte ha ett bakvalv ;)
(Sa hon som ramlade av idag... :angel: )

Det är rätt så svårt att sitta snyggt i en galoppsadel... Så jag gillar nästan aldrig att se bilder när jag rider dressyr på någon av galoppörerna :p

En bild från dagen. Försöker att tänka på att räta upp mig... ;)
1896847_10203341718130113_1984978871_n.jpg

Får faktiskt lite hjälp med bjudet nu när jag vågar ha spöet i handen. Han förstår lättare när jag petar med det än när jag klämmer med skänkeln. (Har säkert att göra med att vi tränat förflyttning och sådant med spö tidigare.)

Sakta men säkert går det framåt. :)

KL

Har tittat lite i denna tråd innan och känner väl att jag borde skriva något här. Det verkar som här ändå är några människor som är lite intresserade av galopp. Själv är jag dotter till Katharina Stenefeldt, tränare på jägersro. Själv hoppar jag men rider såklart lite åt mamma ibland mestadels "dressyr" då :)

Någon här kanske ha någon häst som min mamma tränat? Hade varit lite kul och jag ska fortsätta lusläsa tråden. Hoppas här är någon som nu är lite påläst så ni förstår vad jag babblar om ;)

*kl*

bästistade superbästa dagen på länge :D

Oki har ju varit skadad rätt länge... förmodligen halva våren innan jag tillslut kände att det ÄR något jag måste kolla... så sen slutet av juli har det varit ångest...
Lite väl stora reaktioner på böjprov fram å tillbaka på frambenen...
Trodde hon blev frisk - icke... gallor, lite värme... psykakuten snudd på.
1/11 bara sket jag i det å gick från att leda å tömköra till å rida igång henne å se om det blev bättre av mer motion.... vissa dagar har det känts som "fan gjorde jag det där för..." eller "ahhh nu blev det för lång tur"...
Men, vi har haft en superkul vinter (utan snö) med Okis bästis å bästistaste matten (min kompis sen 15 år minst)...

Idag, klinikbesök... Jag har gått igenom "nä men hon får vara kvar så länge hon inte visar att hon har ont" till "äsch jag tar föl... dumt men jag gör det"... till "jag tar livet av mig om jag måste ta bort min älskade Oki"...
Böjde höger bak hela benet... ingen hälta... höger fram.. ingen hälta... vänster bak... ingen hälta... vänster fram (den totalkraschade kotan) INGEN hälta...
jag sa typ på varje ben "oj lite va?" veterinären: ehhhh NEJ....

sen låga böjningarna... bak-nada... kotor fram jag=:crazy: INGEN HÄLTA..

Alltså, INGEN HÄLTA!!!!! Hon har varit ren vid springprov å longering varenda gång förut, men sen OJ på böjprov... å nu... nada... å då har jag ändå "busridit" denna vecka för å förvärra så vi skulle hitta något...

Hästen var inte ens tygelhalt vilket hon var senast i tisdags ;)
Hade lite plegg på henne, å det känns så j*a bra att det är hennes lilla huvud som spänner sig å så blir hon spänd å "halt"...

Ryggen var lite påverkad av sadeln (har varit hos en del utprovade och alla skickar hem mig med samma sadel "din häst gillar sin sadel bäst". Den ligger inte asdåligt men den åkte fram idag, å det såg de... (jag känner att jag måste seriöst ha glömt sadelgjorden idag, men hon hade ju reaktion så, den kan jag inte förneka oavsett).

Metacam å tömkörning över bommar å sen... sadel-fucking-djungeln :yuck:

Men, jag har en HEL häst :love:

kort å gott SKÅL

1488646_10151803734131962_25841448_n.jpg

*kl

Får man komma med lite frågor om fullbloden här? :)

Förstår såklart att det handlar om individer men hur är det med deras hovar? Är det många som har dålig kvalitet?

Känsliga för skador?
Dyra i försäkring?

Vad ska man tänka på om de gått lopp?

*kl*

Nu efter ca 5 månader som hästägare börjar det sjunka in på riktig så nu hoppar jag in i tråden!

Här är lilla Snow Flake 4 år http://instagram.com/p/kpWxzqkUP0/
Vi hoppas kunna start en säsong till på galoppen, om kroppen inte håller eller jag måste flytta pga jobb så får vi bli ridnissar på heltid! :D

Messy: Vad härligt!!!

*kl

Förstår såklart att det handlar om individer men hur är det med deras hovar? Är det många som har dålig kvalitet?

Känsliga för skador?
Dyra i försäkring?

Vad ska man tänka på om de gått lopp?

Jag har egentligen aldrig haft problem med hovarna på min, men tunna sulor = har sulor rätt långa perioder på henne (brukar försöka låta henne slippa på sommaren).
Franska järn är kalas, lite lättare men ändå "riktiga skor".
Finns ju skor där sömmen sitter längre ut (tror de gör det på de franska) å många har ju tunnare hovväggar = bra om de sitter längre ut å inte pajar :)
Se till å välj en som kan fullblodsfötter, å sko kanske lite oftare (i början hade jag var 4-5:e vecka, nu brukar jag kunna boka vecka 5-6).

Skador är ju individuellt, min har fått halvhärdas, spolar av sår, inte massa extra. Men ja, det känns som att en dag kan man ha stolp-ben å inte fatta VAR det kom ifrån... spritbandage på å så var det ett liiiiitet sår... Typ sådana är de ;)
Sen är de ju lite smartare och kvickare och påhittigare än normalhalvblodet, så ja, finns det en pinne i hagen de kan peta in i en has så finns det en del individer som gör det också ;)

Försäkring beror väl på hur å var man försäkrar det. Med dagens pissvillkor så har jag A2. Hälttaket på agria tex är bara 17 000kr. Bättre att lägga undan en slant istället. Det man aldrig ska snåla på är veterinärvården. Liv kan man ju ha 10 000 för å täcka avlivning om det skulle bli akut...

Det är ingen ras man ska välja om man inte är beredd på att de kostar dubbelt så mycket som en "vanlig"... När jag köpte häst sa de skämtsamt "gör en budget, sen tar du den gånger 2". Å det var sant...

Tack!! Idag tappade ponnydjuret mig nästan på banan och igår drog hon i sönder sitt ylletäcke (efter att ha klätt av sig det utan att knäppa upp frontspännena….), det är kul att ha häst! :yuck::D

Fragile:
Om de har gått lopp ska man tänka på att trots att de för det mesta är ridbara i alla gångarter, har sett och upplevt en massa och är ganska trygga omkring bilar, traktorer och liknande så är de fortfarande unghästar (ok, kanske inte om de går av banan som 6år +) och ska behandlas som sådana vid eventuell omskolning till ridhäst!

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 321
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?