Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

+ Malan tack för era svar!

Var lite vad jag väntat mig, har haft några i min närhet och de har busat till det mycket i hagen och skadat sig men mest saker som gett sig med behandling hemma och vila.
Jag faschineras mycket av dem, de är så satans vackra :love:

Just nu tittar jag mest :)

Sett fler som är lite högre bak än fram? Vanligt?

en annan sak, bara för att de är i full tävlingskondis så betyder det inte att de är i full ridhästkondis... de behöver börja om å bygga om å upp... ut i skogen, inte nöta ridbana. De är överambitiösa och kommer inte säga till när de är trötta...

Jo många är nog högre bak, iaf sprintermodellen :)

Jag jag vill rida ut mycket men ha en rolig allroundhäst är tanken :) inga högre ambitioner men bra att veta att man får tänka unghäst när de kommer direkt från banan!

kl

Första galoppen på 5 månader på prinsen som skadade sig i oktober.. lycka på högsta nivå :love:

1780843_10152225245545479_1788500336_n.jpg

1901740_10152225245405479_664940670_n.jpg

1947660_10152225245335479_1093446447_n.jpg

Ja nu är jag ju ganska besatt av rosa :love: Så ja det är tur att jag har en mörk häst, hade inte vart lika snyggt med en fux och massa rosa :p

Syns att han tycker det är kul :love: har du vanlig sadel eller galoppsadel ?(kanske blind, men jag ser inte ordentligt på bilderna)

Och så kl

Vad de kan förvåna en våra fina blodisar.
Rider nu till en av våra som ska säljas. Han är 9 år och har varit "guldhandicapad" dvs. Väldigt bra. Han är oskadad och sund, men han tycker inte att det är lika kul längre... Då resonerar vi så att det är dags. Han har jättemycket att ge som ridhäst och är verkligen en underbar personlighet, kommer vara saknad i stallet. I kroppstyper är han lite av en broiler, någon gång var det en ryttare från ett annat stall som såg honom och frågade den som red "har ni också en quarter nu?" :rofl: han har mkt bringa, mkt bakkärra och rejält huvud.
I träning är han ingen direkt arbetsnarkoman när han går själv, MEN så fort han går i sällskap är han en riktig tävlingspersonlighet, vill alltid vara nos före och pullar som en idiot då och då.

Jag (som aldrig ridit honom innan) var lite beredd på att han skulle ligga på, vara pigg, busig och stark, eventuellt lite överladdad när vi skulle dressyra lite.
Icke! Han var inte lat eller slö på något sätt, men mjuk och supertrevlig i munnen, sugen på att arbeta i form med mkt motor ( lite för sugen, han vill gå i en mkt högre form än han egentligen orkar), inte stirrig, inte tjafsig med sin mun (det är han i galoppträning på banan). Man märker dock hur listig och smart han är, lär sig jättefort!
Jag gjorde n övning där jag hade honom felställd en bit innanför spåret och gjorde då och då volter utåt och varvade att ställa in och ställa ut efter volten. Gjorde nog voluterna på lite för mkt samma ställen till en början, för han gjorde egna små volter på exakt samma ställen först, helt utan hjälper :p

Ja och matte tycke det var minst lika kul :love: :D Jag hade galoppsadel på, men med ländtäcke och dessutom min rosa fluffiga rumpvärmare så är det inte lätt att se :p

*knapplånar*

Är det någon av er fullblodskunniga som vet något om hingsten Tina's pet xx?
Vild chansning men ni verkar ha betydligt mycket bättre koll på fullblodshingstar än bl.a google ;)

Var på Täby igår för tandkoll och vägde in PK på 576 kg. 550 vägde han förra året så det tar sig. :)
Blä, nu blir det hackamore i en vecka, han är inte jätteskoj att rida bettlöst, men vad gör man. Nästa helg ska han gå två klasser för första gången, hela 95 cm och 1m.

Har ni mycket tappskor och elände nu i leran? *Peppar peppar* har jag inte haft några sen hovbölden i höstas, men jag har fått slagit i lite söm iofs.

Har ni mycket tappskor och elände nu i leran? *Peppar peppar* har jag inte haft några sen hovbölden i höstas, men jag har fått slagit i lite söm iofs.

tänker inte svara på den... men... 1*host....
mot förra årets 387 typ... om vi säger så här, förra året var året jag lärde mig slå på tappskor :D

Vågar knappt heller svara, för för tillfället har de faktiskt suttit kvar.. Men då är det här första månaderna med skor, och eftersom C är så ung så har han liksom inte riktigt koll på sina fossingar, vilket har medfört att han har trampat av sig en hel del, oavsett lera eller ej..

Just nu går han faktiskt med en storlek för "små" skor, och pepparpeppar.. De sitter kvar.. Blir ju lite mindre att trampa på i bakkant då.. Som tur är har hovarna klarat sig :)

Dessa hysteriska fullblod ;) Detta är en 4 årig hingst som är oinriden och inte hanterad mer än vid verkning och koll+täckesbyte senaste 1 1/2 året(går på lösdrift).

1977080_10152237818945479_1387226165_n.jpg

vet inte om jag platsar här eftersom min inte är 100% fullblod? :) men han har mkt fullblod i sig.

e.Lasandos u.Maniema xx (info om mamman är väldigt uppskattat då jag själv inte hittar något!)

min kompis hade tidigare i tråden frågat efter mamman innan jag köpte min häst, nu har han vart min i 3 hela månader och jag kunde inte ha valt bättre :) vi är lite efter i utbildning men ska på vår första hoppträning på tisdag! :D

har nog aldrig träffat en häst med sådan stor älggalopp som min häst har, benen bara fladdrar omkring haha, men vi har bara galoppat i några veckor så det är förståeligt :)

Lennon!

vet inte om jag platsar här eftersom min inte är 100% fullblod? :) men han har mkt fullblod i sig.

e.Lasandos u.Maniema xx (info om mamman är väldigt uppskattat då jag själv inte hittar något!)

min kompis hade tidigare i tråden frågat efter mamman innan jag köpte min häst, nu har han vart min i 3 hela månader och jag kunde inte ha valt bättre :) vi är lite efter i utbildning men ska på vår första hoppträning på tisdag! :D

har nog aldrig träffat en häst med sådan stor älggalopp som min häst har, benen bara fladdrar omkring haha, men vi har bara galoppat i några veckor så det är förståeligt :)

Lennon!

galoppsport.se är ju en bra sida att prova på.. :)
https://www.svenskgalopp.se/hast/visa/306735

Det är ngt med barn och hästar, precis som dessa underbara djur förstår att dessa små människorna är ömtåliga:love:

Själv har jag blivit med nytt fbl... Efter 4 års kämpande med min rabiata pälskling gav jag upp efter sista ridpassets katastrofala utbrott där vi höll på att slå runt.. Det gick liksom inte att få rätt på honom =( Så även om det högg i hjärtat så fick han galoppera över till andra sidan..

Nu bor den här fina killen hos mig och här snackar vi SNÄLL häst! Han går med på allt utan att ifrågasätta speciellt mycket. Han är född -10 och är efter Dustoori. Han är en liiiten plutt på 157 cm (tack vara monstermanke) så över ryggen är han nog inte över ponnymått :p Det liksom skriiiiker ponny över honom.

1780857_10203586736974165_1919658754_n.jpg

1380115_10203545506383426_303785709_n.jpg

1796534_10203538814976145_1834979482_n.jpg

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 321
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama