Sv: Engelska fullblodsttråden 9
Syns att han tycker det är kul
har du vanlig sadel eller galoppsadel ?(kanske blind, men jag ser inte ordentligt på bilderna)
Och så kl
Vad de kan förvåna en våra fina blodisar.
Rider nu till en av våra som ska säljas. Han är 9 år och har varit "guldhandicapad" dvs. Väldigt bra. Han är oskadad och sund, men han tycker inte att det är lika kul längre... Då resonerar vi så att det är dags. Han har jättemycket att ge som ridhäst och är verkligen en underbar personlighet, kommer vara saknad i stallet. I kroppstyper är han lite av en broiler, någon gång var det en ryttare från ett annat stall som såg honom och frågade den som red "har ni också en quarter nu?"
han har mkt bringa, mkt bakkärra och rejält huvud.
I träning är han ingen direkt arbetsnarkoman när han går själv, MEN så fort han går i sällskap är han en riktig tävlingspersonlighet, vill alltid vara nos före och pullar som en idiot då och då.
Jag (som aldrig ridit honom innan) var lite beredd på att han skulle ligga på, vara pigg, busig och stark, eventuellt lite överladdad när vi skulle dressyra lite.
Icke! Han var inte lat eller slö på något sätt, men mjuk och supertrevlig i munnen, sugen på att arbeta i form med mkt motor ( lite för sugen, han vill gå i en mkt högre form än han egentligen orkar), inte stirrig, inte tjafsig med sin mun (det är han i galoppträning på banan). Man märker dock hur listig och smart han är, lär sig jättefort!
Jag gjorde n övning där jag hade honom felställd en bit innanför spåret och gjorde då och då volter utåt och varvade att ställa in och ställa ut efter volten. Gjorde nog voluterna på lite för mkt samma ställen till en början, för han gjorde egna små volter på exakt samma ställen först, helt utan hjälper