Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Ja precis så menade jag. Känns väl onödigt om hon skulle longeras lite lätt och istället fick galoppera på lina i 30min? Själv är jag lite allergisk mot att longerA. Gör jag det, så är det bara för att checka av hur hästen rör sig, alt i början av inridningen. Annars är det tömkörning som gäller :) Longering sliter ju ganska mkt på hästen.....

Jo samma här, gör det väldigt sällan. Jag nöter iofs sällan på volt öht. Tror det sliter mycket.

Ja precis så menade jag. Känns väl onödigt om hon skulle longeras lite lätt och istället fick galoppera på lina i 30min? Själv är jag lite allergisk mot att longerA. Gör jag det, så är det bara för att checka av hur hästen rör sig, alt i början av inridningen. Annars är det tömkörning som gäller :) Longering sliter ju ganska mkt på hästen.....

Har longerat under 20års tid både för träning, check och intervall dvs galopp i lugn takt i ca 15min i varje varv. Har hittills inte haft, ta i trä, någon häst med ledproblem och samtliga har tävlat upp i hög ålder. Den senaste gick *ft som 19åring

Har aldrig upplevt att longering sliter, tror att det är betydligt vanligare att den vanliga ridningen är dålig och det är det som är orsaken

Delvis kl

Kan det inte vara som så att longering sliter när det görs av människor som inte vet vad de gör eller vet hur det ska får hästen att jobba rätt. Liksom ridningen kan vara skadligt för hästen när ryttaren inte vet/kan/bryr sig om att rida sin häst rätt. Samma sätt med tömkörning.

På samma sätt som longering kan vara ett bra medel att träna sin häst (förutfattat att man vet vad man gör), precis som ridning/tömkörning kan vara uppbyggande och stärkande.

Visst är det så! All träning är dålig om den görs på fel sätt. Men jag tror fortfarande det sliter mer på böjda spår än raka spår.

håller med på den... men hellre longering i galopp än trav isf.... trav sliter... å volt sliter...

jag föredrar att tömköra med dubbelspänning så man kan gå på rakt spår å byta varv hela tiden :)

Jag har också varit allergisk mot longering tidigare, men insett att det faktiskt inte är av ondo.
Jag rider mina så lite på böjt spår i övrigt ändå.

Sen är de induviduellt, en del hästar går mkt mer på lina än andra, en del går praktiskt taget aldrig på lina. Stella är en av de som går mest på lina. Har aldrig haft problem med förslitningsskador genom alla år faktiskt.

KL
jag tror faktiskt inte longering sliter mer eller mindre än ngt annat, i SIG,- om hästen longeras i balans. Det är snarare så att longering fått sin stämpel på att slita, just för att det är så himla få människor som KAN longera sina hästar i balans, och DÅ blir det slitsamt. Liksom uppsutten ridning i sig.....

Ah det är bara så jag känner. Var med min häst för många år sen till en duktig tränare då vi tränade på att longera MEN då just i balans samt att faktiskt longera på rakt spår, så att hästen fick rakrikta sig. Jätteintressant! Nu har jag inget ridhus där jag kan få ut henne på fyrkantsspåret. Nej själv så vill jag helldre tömköra då jag kan få henne att gå rakt en stund samt att man kan byta varv, öka minska volten, serpentiner etc Jag gör det mesta på känsla och jag tycker det verkar jobbigt för hästen att gå på volt i böjd åt samma håll hela tiden. Bättre att kunna rakrikta några steg och sen byta varv.

Visst är det så! All träning är dålig om den görs på fel sätt. Men jag tror fortfarande det sliter mer på böjda spår än raka spår.

Hur ofta sitter du på raka spår när du tex rider i ett ridhus?

Tittar man lite mer på det så rider man ju i princip med sneda hästar och på volter, hörnor etc

(Sneda hästar menar jag tex öppna, sluta, förvänd öppna, sluta, skänkelvikning etc)

Jag rakställer ibland men jag rider nog väldigt mkt på böjda spår på det ena eller det andra sättet. Gör man det liksidigt skall det inte påverka hästen alls.

Ah det är bara så jag känner. Var med min häst för många år sen till en duktig tränare då vi tränade på att longera MEN då just i balans samt att faktiskt longera på rakt spår, så att hästen fick rakrikta sig. Jätteintressant! Nu har jag inget ridhus där jag kan få ut henne på fyrkantsspåret. Nej själv så vill jag helldre tömköra då jag kan få henne att gå rakt en stund samt att man kan byta varv, öka minska volten, serpentiner etc Jag gör det mesta på känsla och jag tycker det verkar jobbigt för hästen att gå på volt i böjd åt samma håll hela tiden. Bättre att kunna rakrikta några steg och sen byta varv.

Longera kan du ju göra även på töm..

Hur ofta sitter du på raka spår när du tex rider i ett ridhus?

Tittar man lite mer på det så rider man ju i princip med sneda hästar och på volter, hörnor etc

(Sneda hästar menar jag tex öppna, sluta, förvänd öppna, sluta, skänkelvikning etc)

Jag rakställer ibland men jag rider nog väldigt mkt på böjda spår på det ena eller det andra sättet. Gör man det liksidigt skall det inte påverka hästen alls.
Jag rider bara i ridhus när jag hopptränar/tävlar.
Jag menar mer att jag föredrar att rida rakt fram - ute - så mycket det går. Speciellt då jag har en häst som fortfarande är ung. Första 1,5 året då jag hade honom, från han var 3 så red jag nästan bara ut.
Först nu senare jag börjat jobba mer på ridbana/volter/böjda spår.

Har funkat väldigt bra för mig då jag tycker han är väldigt balanserad och fin nu, han har tränat upp styrkan att samla och bära sig ute först.

Det är självklart inte fel att rida på böjda spår eller så, men all träning bör ju göras med måtta. :)

Intressant diskussion. Jag kände att jag även vill inflika att jag tror att en annan sak som sliter mycket på hästarna är ett ständigt nötande på samma underlag. Min tro ligger i att hästar behöver tränas på olika underlag för att hålla. (Tillsammans med en korrekt arbetsform, mångsidigt arbete osv.. :) )

Håller fullständigt med! Jag har ingen ridbana utan får köra på ängen, i hagen etc när det är bra underlag. Annars rider jag helst ut, grusväg asfalt, sand...

Intressant diskussion. Jag kände att jag även vill inflika att jag tror att en annan sak som sliter mycket på hästarna är ett ständigt nötande på samma underlag. Min tro ligger i att hästar behöver tränas på olika underlag för att hålla. (Tillsammans med en korrekt arbetsform, mångsidigt arbete osv.. :) )

ja så är det och det är inte ngt du behöver fundera på är din egna personliga tro utan övrig grund utan den är allmänt konstaterad, forskad på och etablerad att det är så i fråga om hållbarhet, inte bara spekulativt utan det är verkligen grundstenen till hållbara hästar.

Utveckla gärna! Om du läst mina tid inlägg så var det just det jag menade... om du nu menar att hästen ska gå på volt? Eller nej jag förstår ej vad du menar!

Jag longerar på töm på volt men jobbar precis som under ridning dvs rakställer flyttar etc.

Du behöver ju inte longera på en liten volt, jag använder så mycket plats jag kan och då blir det inte så mycket "böjda" spår för benen om du fattar

Jag rider bara i ridhus när jag hopptränar/tävlar.
Jag menar mer att jag föredrar att rida rakt fram - ute - så mycket det går. Speciellt då jag har en häst som fortfarande är ung. Första 1,5 året då jag hade honom, från han var 3 så red jag nästan bara ut.
Först nu senare jag börjat jobba mer på ridbana/volter/böjda spår.

Har funkat väldigt bra för mig då jag tycker han är väldigt balanserad och fin nu, han har tränat upp styrkan att samla och bära sig ute först.

Det är självklart inte fel att rida på böjda spår eller så, men all träning bör ju göras med måtta. :)

Självklart rider man inte vare sig 3 eller 4 åringar på speciellt mycket böjda spår. Jag diskuterade ur färdig häst synvinkel ;)

Rider ut gör jag i princip hela vår, sommar och höst. Rider ju fälttävlan när jag är aktiv och de tränas ju på betydligt mångsidigare sätt än bara longering.

Jo jag rider nog rätt mycket på böjda spår när jag jobbar och det gör jag ca 3-4 dagar vecka beroende på vilken träning, men å andra sidan så är det stor skillnad på att rida böjda spår på en 100*80m bana än en 20*40m bana liksom om det är 10m/dia eller 20 som diskuteras

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 321
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama