Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Ja väldigt fin!

Idag hittade jag PK i hagen jättehalt. Framkotan jättesvullen och varm. Ömmade när jag tryckte. Ville inte stödja på benet alls. - Fast han hade inga problem att stå på det när jag kratsade andra framhoven. Det är så svårt med honom eftersom han är så känslig, han ser ju döende ut för minsta lilla. Men nu var ju benet såpass svullet så någonting har ju hänt. Hoppas han bara slagit på sig på något vis. Det borde varit ganska färskt eftersom han tydligen hade sett ut som vanligt vid lunch.
Borde ha hänt i hagen eftersom han vilat i princip hela veckan eftersom vi fixade tänderna i onsdags.

Så nu står han på box och jag ska dit imorgon och se hur han mår, sen blir det att ringa veterinären. :( Bara att hålla tummarna för att det inte är något.
Det är synd om honom, han visar verkligen tydligt när han har ont. :(

hoppas han repar sig snabbt och att det bara är en såndär "glashäst-blessyr" ;) de tål ju egentligen rätt mkt våra blodingar.

Fragile:

en annan sak, bara för att de är i full tävlingskondis så betyder det inte att de är i full ridhästkondis... de behöver börja om å bygga om å upp... ut i skogen, inte nöta ridbana. De är överambitiösa och kommer inte säga till när de är trötta...

skriver under på detta. Rider till en av våra som ska säljas. jobbar sig så trött utan att jag pressar honom att folk på stallbacken förundras över när han lackar ur på sig själv (av trötthet ska sägas) och liksom ökar sig ur situationen (vill jag ha fattning rätt galopp och han fattar fel bryter ju jag av, försöker fatta ny...blir inte det rätt= JÄTTEarg hest).

Man ska ha i bakhuvudet att de för det mesta är inridna på att tänka framåt, de SKA aldrig bromsa sig ur en jobbig situation, så även om man sitter med en trött häst kommer den förmodligen inte börja maska utan snarare tvärtom, vilket kan (av vissa) tolkas som att de är pigga...fastän de är trötta.

Typiskt våra fullblod att vara lite tvärtom ;)

Bra att veta :)
Att rida i paddocken är inte riktigt min grej, får jag välja rider jag ut i skogen. Sen de jag har tittat på är ridna efter galoppbanan
Men jag sitter mest och drömmer/planerar på jobbet :D de är ju så fruktansvärt läckra!
Idealet vore att ha kvar min flinga OCH ha ett fullblod.

Hade dålig magkänsla angående PK's ben så jag ringde kliniken idag och fick en tid direkt! Bestämde mig för att inte vänta, lika bra att kolla upp honom.

Blodprovet såg inget vidare ut, akut lymfangit. - Men oj vad glad jag blev att det inte var något annat. Har inte hittat något sår egentligen, bara ett pyttepytte skrubbsår. Vi tog några plåtar på kotan också - utan lugnande med min stissiga fullblodshäst, :D men allt såg fint ut.

Så nu blir det sjukruta ett tag och antibiotika intramuskulärt i minst en vecka, så får vi hoppas att han blir frisk snart!

Det var en amerikansk miniatyrhäst på kliniken samtidigt som vi, såg väldigt roligt ut när vi gick förbi med PK (172+cm) i mankhöjd. Den lilla ponnyn vägde 70kg och var inte större än min hund. Hur söt som helst. :love::love::love:

Lymfangit är ett jäkla gissel. I stohagen har jag fem stycken märrar i vanliga fall. För någon vecka eller två sedan gick det en enda hästjäkel i hagen (Cinnamon ;))
Stella med trampsår och lymfangit, ett hblkräk med sår och lymfangit och Rejsa med bara sår.

Stella har bara promenerats, skulle longeras lite lätt idag. Hon galopperade säkert en halvtimma på lina innan hon saktade ner och började trava.
Rejsa var jag jättestolt över igår. Hon skrittade hela vägen hem (galopp på stället är annars hennes melodi). Idag blev det dock bara galopp på stället halva vägen hem. Sista halvan skrittade hon så fint på halvlånga tyglar.
Lilleman, som gärna inte göra några knop extra, sålänge vi inte kommer till ett välkänt galoppställe har varit superpigg i flera veckor. Skitsöt är han, brölar, sparkar bakut och piper. Skrittar fint ett tag, brölar, sparkar bakut och piper.

Lite bilder från vintern...

Rejsa
1796438_10152125037001676_1450596244_n.jpg

1779133_10152125036006676_859072442_n.jpg

1901694_10152199545876676_1088555583_n.jpg

10009297_10152201642206676_1040047973_n.jpg

1975270_10152201730091676_23031636_n.jpg

1966821_10152201730541676_1735311116_n.jpg

Stella
1622836_10152127149601676_1691366206_n.jpg

Vi hade barbackahoppning för två veckor sedan btw. Stella var inte med, då hon stod med elefantben. Rejsa skulle varit med, men eftersom hon bara var riden ett par dagar innan pga trampskada och la av typ 416 bockningar dagen innan när jag red den lilla banan MED sadel, så avstod jag och tog ett snällt hbl istället.

Lilleman var däremot med

1690619_10151957714725811_2070930095_n.jpg

Haha, ja det snälla halvblodet var väl C? :D Kul att det går bra med henne!
Är stellas ben bra nu? Har ingen erfarenhet av såhärpass allvarlig lymfangit.
Mest nervös är jag för att han ska få en penicillinchock (Dom skrämde upp mig så på Täby :D)och slå ihjäl sig i boxen eftersom han är så stor . :o Men mammsen får sköta sprutandet medan jag håller.

Det positiva i det här är ju iaf att munnen efter tandläkarbesöket får läka ut riktigt ordentligt. Nästa vecka skulle vi ha åkt på årets första terrängträning men det får vänta helt enkelt!

Hihi, det säger du? Han verkar populär ;)

Ska ni dit och träna? han lär synas någon gång under dagen på banan på lördag :D

Nä, men jag har en kompis som letar fullblod och vi hade en lite plan om att kolla på en på Angarn på lördag men säljaren har tyvärr inte återkopplat.

Stella har bara promenerats, skulle longeras lite lätt idag. Hon galopperade säkert en halvtimma på lina innan hon saktade ner och började trava.

Ja det är ju skillnad på att longera lite lätt och låta hästen galoppera en halvtimma på lina...... Det finns ju sätt att stoppa hästen på....

Ja det är ju skillnad på att longera lite lätt och låta hästen galoppera en halvtimma på lina...... Det finns ju sätt att stoppa hästen på....

:nailbiting::crazy: jag som har ångest efter megarace i hagen... kyla kyla kyla...

som sagt, finns sätt att ta till för att slippa sådant där...

Haha, ja det snälla halvblodet var väl C? :D Kul att det går bra med henne!
Är stellas ben bra nu? Har ingen erfarenhet av såhärpass allvarlig lymfangit.
Mest nervös är jag för att han ska få en penicillinchock (Dom skrämde upp mig så på Täby :D)och slå ihjäl sig i boxen eftersom han är så stor . :o Men mammsen får sköta sprutandet medan jag håller.

Det positiva i det här är ju iaf att munnen efter tandläkarbesöket får läka ut riktigt ordentligt. Nästa vecka skulle vi ha åkt på årets första terrängträning men det får vänta helt enkelt!

Japp. Hon är verkligen tvärsnäll. Men stor! Jag låter bli o kika nedåt så går det bra ;) Jag hade en (blodis) för massa år sedan som fick rätt rejäl med lymfangit o åt kortison i omgångar.
Pencellinchock är skitläbbigt. Enda gången jag varit med om det var hos en galopptränare som sa att han under alla år aldrig varit med om det, och tio sekunder senare hände det.

Tror Julie mer uppfattade det som att du lät henne springa runt runt i en halvtimme utan att stoppa henne? Rätta mig om jag har fel!

PK var redan bättre igår, så himla skönt. Svullnaden hade gått ner rejält och han haltade inte alls mycket så vi var ute på promenad. Sprutandet gick också bra, trots att både jag och morsan stissade upp oss över det. :o
Men i det här vädret får han vara kvar inne idag, blir så lerigt i hans lilla sjukhage. :(

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 321
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama