Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Usch vilken osis du har. Hur mår den röde då?

Jag tog min till volten för o longera för ngn vecka sedan. O insåg att hon inte alls gick rent. Suck. Skar upp sulorna o rensade ut allt jag kunde. Fortf öm. Dagen efter helt ren o har nu varit ett popcorn i flera dagar. Maken till häst o kunna hoppa jämfota.
Hon får iaf ta det lugnt månaden ut. Sedan hoppas jag att vi flyttar, o då är nr 1 på listan att bygga en sjukhage. Hellre en mindre grusad hage än den här jävla leran.

Eller så köper jag ett ångvälthalvblod m vettiga fötter :angel:

Nåja, ett kort på det rosa tränset blev det iaf, även om det inte blev ngn longering.

552214_10151230259991676_1657214403_n.jpg

sätt på röda sulor å sån där "tjär... blablabla " vad det nu heter under. Hjälper min lilla pålle.. hon har så tunna sulor så det blöder om man tittar på dem;)

Ja, den här med :p
Hon hade klarat sig utmärkt m de gröna sulorna om det inte varit för att vi inte får använda ngn sjukhage här. Den vanliga hagen är så lerig, så det är helt sinnessjukt. Vad skiljer de röda och gröna sulorna åt?

Btw, pratade m tränaren. Han hade henne bara ett kort tag som liten, men mindes att hon iallafall var himla snäll att lasta (vilket hon inte är idag). Den andra tränaren har jag inte lyckats få tag på än. Såklart.

ah kul då kanske du kan få lite historia på henne!

de röda är för tjejer fattar du väääääl :p

Ja, jag hoppas på det :)

Såklart. Finns dom inte i rosa? Hovis stoppade tjärdrev under tror jag (ngt i lin doppat i ngt som luktar fruktansvärt illa när jag öppnade sulorna). Har hört talas om ngt slags silikon man kan lägga under. Jag tror dock en torr hage är det bästa. Inte nog med att leran tar sig in överallt, hovarna kommer aldrig bli hårdare om det ska vara blött hela tiden.

Det finns speciella silikon för hov idag, kostar lite men är värt det.

Jag har haft silikon under sulor i 15års tid och aldrig haft några problem

Usch vilken osis du har. Hur mår den röde då?

Jag tog min till volten för o longera för ngn vecka sedan. O insåg att hon inte alls gick rent. Suck. Skar upp sulorna o rensade ut allt jag kunde. Fortf öm. Dagen efter helt ren o har nu varit ett popcorn i flera dagar. Maken till häst o kunna hoppa jämfota.
Hon får iaf ta det lugnt månaden ut. Sedan hoppas jag att vi flyttar, o då är nr 1 på listan att bygga en sjukhage. Hellre en mindre grusad hage än den här jävla leran.

Eller så köper jag ett ångvälthalvblod m vettiga fötter :angel:

Nåja, ett kort på det rosa tränset blev det iaf, även om det inte blev ngn longering.

552214_10151230259991676_1657214403_n.jpg

Åhå Kalkon! Henne har jag ridit när hon stod hos Sandra :)

Den röde verkar må bra. Tömkörs dag ut och dag in... Runt jul ska vi återkomma till veterinären och rapportera om han trillat något. Än så länge har han inte trillat sedan där i september när han ramlade några gånger under kort tid. Verkar inte vara något fel på honom faktiskt. Jag har samma teori som veterinären, det svullnade upp vid artrosen när han gick omkull och då blev det tryck som gjorde att han trillade flera gånger igen.

Det tråkiga är att han har fått livslångt hoppförbud av vet. För att det blir så farligt om han ramlar vid hoppning., Jag tänker väl att det kan vara lika farligt om han trillar mitt i en travökning som över ett hinder, men visst jag förstår hennes tanke. Trist värre. Jag är ju ingen dressyrmänniska och Y är ingen dressyrhäst.
Han har det bra om än väldigt uttråkad för att inte få ridas/Hoppa/rida ut.
Man får lite perspektiv när man har en häst som är halvkonvalecent och en treåring på boxvila.

Fullblodet verkar frisk, pigg och kry. Går rent den korta sträckan jag går på stallgången med honom. Jag börjar nästan tro att det antingen varit en hovböld som "försvunnit av sig själv" eller att han bara hade jääääätteont och var jättekinkig utan att det egentligen var något särskilt. :angel: Jag försöker intala mig själv att det är svaret och att röntgen på måndag kommer visa ett helt fint hovben och en veterinär med frågetecken över huvudet. :idea:
Det är intressant hur olika indivder de är. Fullblodet är heelt oberörd av boxvilan, halvblodet har snart ätit sig in till grannarna på båda sidor om boxen av uttråkning för han "bara" går i hage och "bara" får tömköras..

Nej men. Bara PK blir bra. Fast det är deppigt det må man säga. Jag har ju andra hästar att rida men finner faktiskt inget särskilt nöje i det just nu.

KL

"flytsulor" (Equipac?) måste väl ändå anses vara guds gåva till alla fullblodsägare?? Min gamle Jalmoodare hade inte överlevt utan. Efter två år med sulor kunde vi sluta helt och hans ständiga hältor var helt borta.

En stor eloge till hovisen på det stora travstallet som hade "tappskojouren" när vår vanliga hovis var på semester och råkade ha silikon med sig så att vi fick prova. Vid det laget hade veterinärerna slagit fast att hästens hältor berodde på att han hade ont i ryggen..

Det är inte ovanligt att de inte kan ha såna om de har tunna sulor . Det blir för mkt tryck . Särskilt silikon .

Ah ok, aldrig hört :-) har å andra sidan aldrig haft silikon på min!
Däremot snösulor har man ju hört (och fått erfara)!

Ja min är en sån. Tidigare fullblod kunde ha det men hovis säger att den nuv funkar det inte alls på, skulle ge tryck, han har avrått även från flytsulor efter att ha provat på ett känsligt fullblod i sitt eget stall, hästen blev tvärhalt på alla hovarna och man fick ta bort dem.

Exakt. Artificiella Sulor i sig är ingen universal lösning på tunna sulor . Det är mkt mer komplicerat . Nu har jag ju tack och lov en väldigt okomplicerad individ i det att han har bra kvalitet på dina hovar och jag har i princip aldrig tappskor . De 2 -3 ggr om året jag kan ha det måste skon på omedelbart ! Han har tunna sulor och reagerar annars . Att rida på en grusväg de nyss grusat med stora stenar - då ömmar han . Men utöver det så funkar det fint med bara skorna på . Sulor som sagt - nix .

Senast ändrad:

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka