Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

grattis till fina hästen!!!

tips mot mugg, klorohexdin (sådant man gurglar med 2%) å honungssalva (fick tester på solvallakliniken),... 2 gånger med salvan å 3 dagar med gurglet å muggen är typ utläkt.. jag är i chock å vill nu frälsa alla ;)

Hugger knapp. Antar att det här är bästa tråden för det jag tänkte skriva,
Jag red i torsdags och fredags två individuellt helt olika blodisar (som står på täby). En gammal farbror som är pigg som en mört, och en 4åring som ska bli ridhäst, då kapaciteten finns, men inte vinnarskallen. Natt och dag de två. Jag, som trodde att jag tappat allt i min ridning fick ett riktigt glädjebesked. Torsdagen var sisådär. Stark farbror som BARA ville springa och så omskolningen som jag skulle dressyrtrimma lite som i början inte alls höll med om styrning, fokus m.m. Ingen jättedålig dag men inte heller högsta betyg.
MEN i fredags! Trots pissregn gick båda så fint och tacksamt. Såna stunder minns man varför man älskar fullblod, den alerta och arbetsvilliga inställningen de har (överlag) har jag inte funnit någonannanstans.
På lördag är det dags igen, längtar som ett ridskolebarn.

Ska du inte köpa M då? ;) Antar att det är den du omskolar ;)

Vi har plats i stallet... samma som P stod i ;) komsi komsi ;)

M är faktiskt en av de få valacker jag skulle kunna tänka mig, fin som snus är han! (Dock vill jag ju helst ha ett sto, allra helst Dillis)
Men det är inte M som omskolas (han har ju inte visat dålig löpskalle ;) ), dressyren för hans del är för att stärka hans stooora kralliga kropp så han kan få mer "betalt" för sina språng i loppen. Nu ska han dock opereras :cry: chip i knät...så han rids ju såklart inte alls för tillfället.

Det är R...eller ja D... (fattar du om jag säger finsvans?) som omskolas nu. Kan nog bli fin ridhäst om han bara blir lite bättre på att koncentrera sig. Man känner riktigt hur ryggen höjs minst en dm när han gör rätt :banana:

Står du där nu? När flyttade du dit? Och framförallt...hur trivs HM Oki där? :D

Svarar på mig själv.
Vet någon här hur det gått med fina Polar som fishy hade? PMA gärna mig då, jag var med när han lastades av på täby och var med i stort sett hela hans karriär. Stort att han t.ex. Blev uppmärksammad på hästgalan (?) för trav och galoppsport under rubriken "hästar vi aldrig glömmer" fina fina polarn

Ah han är fin! Så han ska inte starta mer? I love svansen!!!! Lilla bokstavsbarnet...

Tråkigt med M :(

HM Oki trivs kalas! Började dagen med en bockserie i hagen idag :cool:

Han ska inte starta mer, finsvansen. Han har visat att han inte vill/inte fattar grejen. Och då är det ju dags. Tror att han kroppsligt passar bra till hoppning... Om han slutar titta så mkt på allt :-P

Han ska inte starta mer, visar ju att han inte vill/fattar så då är det ju ingen idé. Han har ju en galen bakkärra full med muskler och bra bog så jag tror han främst ska hoppa, om han lär sig fokus som sagt, verkar ju ha talang för det iaf. Dressyr verkar han gilla, får se om jag är lika entusiastisk imorgon efter jag ridit. Ska rida honom och farbror vit. :-)

Var på kliniken igår med min treåring som är halt. röntgenfynd i bakknä och i hasen från en gammal skada...
Förhoppningsvis ingenting som ska hindra hästen. Men han är halt båda bak vid böjprov. Nu blir det skritt på töm på rakt spår en månad och sedan återbesök.
Kul nästan jämt med hästar. Och billigt. Men jag får många promenader nu med två sjuka hästar som ska promeneras! :)

Vad skönt att få besked och att det verkar gå att fixa :)

Det värsta är ju innan man vet vad man har att göra med.

Du kommer iaf skaffa dig kondis inför fälttävlanssäsongen :devil:

Vad skönt att få besked och att det verkar gå att fixa :)

Det värsta är ju innan man vet vad man har att göra med.

Du kommer iaf skaffa dig kondis inför fälttävlanssäsongen :devil:

Precis, o det behövs!
Positivt var att han inte hade cystor i bakknäna och att ryggen verkar bra trots att den är omusklad.

/Estivuz som gått upp 8 kg sedan hon slutade rida fältttävlan med andra hästen

Var på kliniken igår med min treåring som är halt. röntgenfynd i bakknä och i hasen från en gammal skada...
Förhoppningsvis ingenting som ska hindra hästen. Men han är halt båda bak vid böjprov. Nu blir det skritt på töm på rakt spår en månad och sedan återbesök.
Kul nästan jämt med hästar. Och billigt. Men jag får många promenader nu med två sjuka hästar som ska promeneras! :)

Undra på att den såg lite stapplig ut :( (Det är väl den du köpte nyligen?)
Har den haft skadorna tidigare alltså eller har det kommit nu?

Precis, o det behövs!
Positivt var att han inte hade cystor i bakknäna och att ryggen verkar bra trots att den är omusklad.

/Estivuz som gått upp 8 kg sedan hon slutade rida fältttävlan med andra hästen

Varför skulle han ha cystor i bakknäna? Var det misstanken?

Undra på att den såg lite stapplig ut :( (Det är väl den du köpte nyligen?)
Har den haft skadorna tidigare alltså eller har det kommit nu?

Ja den har haft en stickskada som var ganska allvarlig. Infektionen har gått in i benet och hasen kommer alltid vara svullen. Förhoppningsvis får han inte problem av detta för enligt vet sitter skadan bra till. Han är dock lite halt på det benet. En halv grad.
Andra benets hälta beror nog på skada i hagen och ska inte vara något att oroa sig för.

Cystor i bakknä är vanligt på fullblod och likaså Kissing spines så det känns bra att slippa det också.

Har bara haft hästen sedan i maj. Otroligt trevlig individ, hoppas verkligen det löser sig.

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka