Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Varför skulle det vara för mycket?

Överben spelar ju ingen roll om de inte sitter olämpligt. Skrapsår kan ju vilken häst som helst skaffa sig och bara för att den inte passar på banan så innebär det ju inte att den inte har andra kvaliteer.

Är det en vrickning så är hältan snart borta, men en vetbesiktning bör du nog kosta på dig.

Vad tråkigt:(

Jag skulle vara lite tveksam efter som det e olika förklaringar till hältan. Men samtidigt om du tycker att det e för mycket kan du alltid pruta.

KL
Lite bilder på min fröken madam

2010
408210_3753945163593_1894186854_n.jpg

2011
526166_3753945483601_943075462_n.jpg

2012
543496_3753944883586_689694782_n.jpg

Tycker dock att det inte har hänt så mycket mellan 2011 och 2012.

Varför skulle det vara för mycket?

Överben spelar ju ingen roll om de inte sitter olämpligt. Skrapsår kan ju vilken häst som helst skaffa sig och bara för att den inte passar på banan så innebär det ju inte att den inte har andra kvaliteer.

Är det en vrickning så är hältan snart borta, men en vetbesiktning bör du nog kosta på dig.

Jag känner inget förtroende för säljaren. Hade absolut kunnat gå med på att vänta ut henne några dagar för att se om hältan försvinner om det nu "bara" är en vrickning, men nu har jag fått tre olika svar på hur hältan uppstått. Pratade med säljaren nyss. Nu har hon tydligen vrickat sig i hagen.... Olika svar varje gång, och när jag frågar hur det kommer sig blir det tyst. När hästskötaren dessutom gav intrycket att det var ett återkommande problem, och att hon inte håller för galoppen (blir halt), blir jag ju inte säkrare på hästen. Hästskötarens ord var "Hon håller inte för galoppen, men för lättare dressyr och lite hoppning tror jag inte det är några problem". Vill inte riskera att köpa en häst med en dold skada som kan vilas bort, men sedan återkommer vid träning. Har haft tillräklig otur med tidigare hästar. Sen tycker jag att det är konstigt att man får ett pris när man är och tittar på hästen, för att sedan när man väl visar sig intresserad, oavsett hältan, får ett helt annat betydligt högre!! Självklart skulle hon besiktats innan ev. köp om det blivit av!

Det är så jag känner också :( Bjöd det pris jag fick på henne av hästskötaren när jag var där och tittade, men han vägrar gå ner i pris. Får nog inse att jag får leta vidare.

Han vill alltså ha 18000 plus moms för en häst som är vrålhalt på ett framben?! :eek:
Hade hon varit i bra skick så hade priset varit helt ok men när du erbjuder dig att köpa en vrålhalt häst på ren chansning så är priset helt åt helvete!
Oavsett om han går ner i pris eller inte så köp den inte!!!

Det finns massor med vackra och trevliga fullblod, köp inte problem! Speciellt inte för de pengarna! Jiiises!

Jag känner inget förtroende för säljaren. Hade absolut kunnat gå med på att vänta ut henne några dagar för att se om hältan försvinner om det nu "bara" är en vrickning, men nu har jag fått tre olika svar på hur hältan uppstått. Pratade med säljaren nyss. Nu har hon tydligen vrickat sig i hagen.... Olika svar varje gång, och när jag frågar hur det kommer sig blir det tyst. När hästskötaren dessutom gav intrycket att det var ett återkommande problem, och att hon inte håller för galoppen (blir halt), blir jag ju inte säkrare på hästen. Hästskötarens ord var "Hon håller inte för galoppen, men för lättare dressyr och lite hoppning tror jag inte det är några problem". Vill inte riskera att köpa en häst med en dold skada som kan vilas bort, men sedan återkommer vid träning. Har haft tillräklig otur med tidigare hästar. Sen tycker jag att det är konstigt att man får ett pris när man är och tittar på hästen, för att sedan när man väl visar sig intresserad, oavsett hältan, får ett helt annat betydligt högre!! Självklart skulle hon besiktats innan ev. köp om det blivit av!

Aha, det ställer ju saken i en annan dager! Köp inte på dig problem! :devil:

kl

Nu bildbomar jag!:devil: Som ursäkt för att jag inte varit så aktiv här på sista tiden :angel:

Först, tant svart, som blev klass 1 på stamboksföringen i söndags! :love:

dsc_3856_503a4ecfddf2b320ba0069c1.jpg

dsc_3815_1_503a4e7fddf2b320cb006cdb.jpg

img_1286_503a4946ddf2b320d4006aeb.jpg

img_1284_503a4936e087c31932006a09.jpg

img_1282_503a49249606ee3264007194.jpg

img_1277_503a4918e087c319310069ca.jpg

Vilka fantastiska bilder!! :love:

Min lillgrabb är halt :( Har ingen aning om vad det kan vara. Han har lindrig patellaupphakning men det är på det benet han inte haltar på.

http://www.youtube.com/watch?v=foRUEI7vVy0

Har bokat tid hos veterinären i nästa vecka. Usch. Känner mig orolig, har ju bara haft honom sen i maj och han har inte gjort mycket sedan jag köpte honom, vi har tagit det väldigt lugnt.

Vad tråkigt!
Ja jag håller Karolina att kolla hoven eller rättare sagt hovarna, jag tycker han ser knackig ut runt om. :( Kan ju vara sulömhet tex, eller stengallor tex

Ja han ser väldigt knackig ut :( Jag har kännt och klämt och hittar inget konstigt mer än att han har en svullnad på utsidan av höger has som varit ett par veckor, som en förhårdnad. Lös benbit?

Idag var han dock helt ren vad jag kunde se när jag sprang på rakt spår. Han har bara gått i beteshagen nu. Jag kommer ändå åka till kliniken på fredag, dels prata om hans patellaupphakning och sedan böja igenom, kolla den där hasen och röntga för att se att allt är bra innan jag börjar träna ordentligt.
Dyrt och trist men vad ska man göra. :( Jag vill ju veta att hästen är fräsch.

Va? Hur skulle det ha gått till?
Troligen är det snarare den blöta, kalla sommaren som förstört hovarna när ägaren inte förstått att väderleken kräver mer fotvård.

Exakt hur ger du "mer fotvård"?

undrar jag med :D

eller... det enda jag har gjort är att sko med 4 veckors mellanrum för fötterna växer som ogräs... sen har jag å kompisen penslat med hovolja då å då på våra fullblod... Ingen tappsko eller liknande... fina fötter!

Se efter hovarna mer och inte låta de bli för blöta/torra ute på ett bete.
Hur menar ni att det kan gå troll i hovarna just på fullblod över hela landet?

kl*
Jag är ny i tråden men har alltid följt den i tystnad men nu kan jag stolt presentera min nya häst! MR Lunceford "Jimmie" född 08 som jag köpte i fredags! :D Han är helt underbar! Han skulle gjort sin första start i lördags men eftersom jag köpte honom blev det inte så. Han är SÅ positiv till ALLT :D jag har alltid varit förälskad i fullblod och särskillt sen i januari när fullblodet jag skulle köpa blev halt (hade en senskada) innan böjprovet så det blev inget köp men nu har jag världens goaste kille!
Tanken med honom är att satsa på fälttävlan ch hoppning! :) Han är för dagen mager och har mugg och regnskållor som håller på och läker ut men i full tävlingskondition. Nu går han med fri tillgång på hö och med ett tunt täcke så fort det är lite kallare än 15 grader då han är ganska frusen av sig. han är 160 i mankhöjd :)
377650_4541686019538_123902672_n.jpg

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka