Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Åh hon växer :love:

541227_10150908906202738_522242737_12937146_208388245_n.jpg

Krubbitning är inte ärftligt. Det är helt och hållet miljöbetingat. Det som kan vara ärftligt är känslig mage, som i sin tur leder till att hästarna har lättare att få magsår, som sen kan leda till att de krubbiter.

Här händer det inte mycket :cry: Var håller ni hus, alla blodis människor.:confused:

Hoppas allt är bra med er o hästarna iaf :-)
Själv har jag mitt <3 utlånad just nu..men ska så snart jag bara kan, ta hem henne...
Funderar mer o mer på att betäcka henne, nästa år..
Men, hur hittar jag lämplig hingst ? Ska själv behålla fölet, som hobbyhäst,, då damen ju börjar bli till åren, iaf på pappret:angel:
Hur skulle ni tänka/välja ?
Hon hoppar allt, gör det bra o är totalt orädd:eek:
Dock har hon ju inte världens bästa steg, så det måste hingsten ha !! Vill ha min häst, fast bättre sas, o gärna ngt högre...

Så hur gör jag, hur hade ni tänkt ?

Damen har varit lite småstressad när det kommer bilar, mötte maken när jag var ute och red och fick då möjligheten att miljöträna henne. Han åkte även efter oss en bit och hon var inte berörd alls :love:

472972_10150802154219434_768939433_11472287_1315660205_o.jpg

Jerseyko: Hur går det för er? :)

kl

Här är det inte bra för fem öre. I maj ska vi till klinik och tror inte killen kommer komma därifrån. Livet är för jävligt rent ut sagt.

Här går det inte heller så bra ..
Katie fölade 6/4
Fölet låg upp och ner så hon kom inte ut. Vi fick dra ut henne, bokstavligen, stoets liv stod verkligen på spel.
Men vi fick ut henne, hon har antagligen aldrig vänt sig rätt, frambenen var i 90 graders vinkel, vilket gjorde att hon inte kunde stå.
Vi kämpade dag och natt med att försiktigt massera ut benen, veterinären var ute två gånger och gav något medel som skulle hjälpa leder och senor att räta ut sig.
Eftersom hon inte kunde stå fick vi ge henne nappflaska var timme.
Tacka gudarna för att det finns bröstpump!!
På Söndagen kom en annan veterinär ut som själv är uppfödare och varit veterinär i väldigt många år. Hon sa att fölets framben var det värsta hon sett (!) och tänk då att vi hade suttit från Fredag kl 21.30 fram tills att veterinären kom Söndag kl 09 och masserat benen, utan något som helst uppehåll.. Veterinären tog massor med bilder på benen som hon även skickade till djursjukhuset.
Chansen att benen skulle bli bra var mycket minimala. Efter samråd med både veterinären och djursjukhuset lät vi henne somna in..

Usch!! Stackars liten och stackars dig!! Det är det andra fölet i år jag hör talas om samma sorts "missbildning"! Fy så tråkigt!!:cry:

kl

Usch va hemskt för både Fishy (vad har hänt????) och dig Thunder! Jag som såg fram emot att få komma upp och klappa mule på bebisen :(

Usch vad tråkigt.. :(

Och Fishy, vad har hänt med finingen?

Här går det inte heller bra, pålle är skadad och på fredag får jag domen. :crazy:

Usch vad tråkigt att läsa både för dig och för Fishy, vad det än är som har hänt :(

Låter som att det inte är någon bra fullblodsvår.

Själv ångrar jag dyrt att jag inte valde att ta bort min utan tog hem honom istället.

Har varken tid eller lust att ha häst och efter att min syster tagit sin hand från gården så funkar ingenting i stallet heller. Så jag lider av ett konstant dåligt samvete och blir inte saker och ting bättre i stallet så får nog A sluta sina dagar inom en snar framtid.

Jerseyko: Hur går det för er? :)

Växer och växer. 332 dagar idag.
120419-015_199027958.jpg

Men nån fölis vill hon inte trycka ut, och nu får hon allt knipa tills jag kommer hem.

Fölis har sen jag kände rörelse första gången varit helvild, och är fortfarande, i helgen när vi var ut körde den ut hela hoven i sidan på henne och sparkade runt som en tok. Idag var det mycket lugnare rörelser och magen har ändrat form och det sprattlar med under magen. Så hoppas fölis håller på att lägga sig till rätta.

Vi vakar henne sen en vecka tillbaka. Hon har mycket sammandragningar på nätterna. Äter hela tiden och står och vilar på höger-vänster ben om vartannat.

Mjölken gick från klibbig genomskinlig till smält smör för att sen när det blev snöstorm och kallt igen gå tillbaka till genomskinligt och mera salt. Nu ska det bli kallt några dagar och sen bli varmt igen på söndag. Då på natten till måndag tycker jag är jättebra att föla.

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka