Engelska fullblodshingstar i Sverige

Sv: Engelska fullblodshingstar i Sverige

Sharp Matt så klart!! Mitt sto efter honom ska tävla i någon nybörjarklass - vet inte exakt vilken gren är jag rädd - efter att ha ridits western i tre månader. Hon gjorde sin sista start i oktober och vilade sedan till i slutet av januari då dom slängde på henne en westernsadel och testade. Hon uppförde sig perfekt och hennes nya ryttarinna är helsåld på henne.

Har en videosnutt av henne när hon rids western för en tränare - PMa om du är intresserad.

Känner väl igen både Hatchet Man, Hawai och Raja Baba men dom är så gamla att även om dom skulle finnas i härstamningar nu skulle dom nog vara ganska ointressanta.:angel:

Inte för mig då dom har gett många hästar av precis den typ jag vill ha och som är mycket framgångsrika hunters i USA. Möjligt att dom inte är moderna och intressanta i annan typ av avel.

Jag ska inte avla för western.
Jag vill ha en hingst och avkomma med mycket ben och för ändamålet bra rörelser, dvs långa, markvinnande svepande steg utan för mycket knähöjd. Det får absolut inte vara en för lågställd hingst, bra ansatt hals och lätt för att länga ut sig i formen, och bra bog, inte heller för högrest eller underhalsig.

Mitt sto har en superb överlinje, hals,bog,rygg och kors men behöver en hingst som kan ge en högre mer långbent avkomma med lättare kropp.
Resultatet ska bli en häst för tävlingsgrenen Hunter Under Saddle och liknande.

Jag kommer ihåg att jag hjälpte Madeleine Stiwing med nåt QH-ärende när jag jobbade på SGC's reg. avdelning. Minns inte exakt vad det var men det gick smidigt i alla fall. Så om du bara kollar i förväg vad det är som gäller ska det inte orsaka några problem med en icke-US hingst. Det är den brittiska stamboken som är originalet i alla fall.;)

Det som krävs är detsamma som när man använder fullblodsston. Dvs en fotokopia på Jockey Club registration certificate.

Jag ska inte avla för western.
Jag vill ha en hingst och avkomma med mycket ben och för ändamålet bra rörelser, dvs långa, markvinnande svepande steg utan för mycket knähöjd. Det får absolut inte vara en för lågställd hingst, bra ansatt hals och lätt för att länga ut sig i formen, och bra bog, inte heller för högrest eller underhalsig.

Mitt sto har en superb överlinje, hals,bog,rygg och kors men behöver en hingst som kan ge en högre mer långbent avkomma med lättare kropp.
Resultatet ska bli en häst för tävlingsgrenen Hunter Under Saddle och liknande.

Jag säger igen... Kolla Mr Carrera. Fullblodshingst för dressyraveln!!! Om du inte har något emot en lite mindre hingst så är Green River väldigt fin. Han är dock bara 1.52. Har dock en halvsyster till honom som är 1.73!

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 793
Senast: athena
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 926
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka