Engelska arabhingstar!!

Arabis

Trådstartare
Finns det ngr arabhingstar i södra Sverige, som har en del engelsk stam i sig? Ngr helengelska :d finns det väl inte? ( De jag vet om finns lite längre uppåt landet.) Skall ju klart vara godkända för att verka i avel. Ngn som vet om ngn? :confused:

Linda

Sv: Engelska arabhingstar!!

Arabis skrev:
Finns det ngr arabhingstar i södra Sverige, som har en del engelsk stam i sig? Ngr helengelska :d finns det väl inte? ( De jag vet om finns lite längre uppåt landet.) Skall ju klart vara godkända för att verka i avel. Ngn som vet om ngn? :confused:

Linda

I Skåne har Du:
Chamrock

I Småland har Du:
Amaaly (GB)

I Värmland har Du:
Gimmick (helengelsk)

Längre norröver, mot Stockholm t.ex.
Bayard
Garizim

t.ex......
PM:A mig för lista på webadressen till Arabhingstar i Svensk Avel, eftersom det anses vara reklam om jag lägger ut länken här..... :mad:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Hej!
Tack för ditt svar. Lever Chamrock, & verkar i avel? Har inte sett & hört ngt på flera år. Han är väl född - 78 el ngt? Har han ngr avkommor över huvud taget?

Har skickat PM, med fler frågor- * Känsligt*

Finns det fler, men då kanske ngt mindre del engelskt?

Linda

Arabis skrev:
Hej!
Tack för ditt svar. Lever Chamrock, & verkar i avel? Har inte sett & hört ngt på flera år. Han är väl född - 78 el ngt? Har han ngr avkommor över huvud taget?

Har skickat PM, med fler frågor- * Känsligt*

Finns det fler, men då kanske ngt mindre del engelskt?

Linda

Ja, jag tror Chamrock lever, men om han fortfarande verkar i avel vill jag låta vara osagt. Enligt min syster skall han visst stå i Ausås (utanför Östra Ljungby/Helsingborg)....Har inte sett någon renrasig avkomma efter honom, men däremot hade jag ett betäckningssto 2002 här, en Partbred Arab, som var e: honom. Samma långa och svaga rygg tyvärr.....Men ett supertrevligt sto i andra avseende....Och fölet hon fick, ett stoföl e: min hingst då...(se min profil för min webdress) blev kanonfin! 75% arab i henne....

Fler hingstar med engelskt blod, mixade?! Tja, det finns ju en hel uppsjö av importerade hingstar med mish-mashlinjer, som ofta har engelskt i sig....se bara på årets avelsvärdering t.ex.

Annars får Du som jag skrev i PM:et importera sperma från nå¨n Crabbet-hingst i England.....Vet dock inte hur AI är utvecklat i England på araberna...Inte så mycket skulle jag tro....England är ju lite gammeldags på en del sätt :D
Kolla in sidan jag skickade i PM:et också....ARAB/SAHF kommer dessutom ut med sin hingstkatalog i nästa vecka (v. 10). Där finns kanske nån?!

Lycka till!
mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag känner åtminstone en som importerat arabsemin från UK, men det var från ett stort stuteri och jag är osäker på om de har någon ren crabbet-hingst. Däremot vet jag att Hästavelsförbundet kan vara kittsliga när det gäller att godkänna import från just UK eftersom de inte har någon egentlig avelsvärdering. Fast som sagt, jag känner en som lyckats. Flera gånger t o m. :)

Carina på Silver Arabians

Jo, jag vet också att det finns men jag tror inte det rör sig om hingstar med helengelsk- eller Crabbet- eller övervägande engelsk stam?! Det som Arabis efterfrågar......

mvh
Carina på Cesam Arabians

Nej, det vet inte jag heller eftersom jag inte letat efter något sådant själv.

Carina på Silver Arabians

Hingsten Amaaly står ej till allmän avel, används endast på egna ston. Jag kommer dock att ta in en ren Crabbetunghingst till nästa säsong.

OK, tack för den informationen. * nyfiken* varför ej till allmän avel?
Vad är det för hingst som kommer till nästa säsong? Stam?

Husse är för lat för att ta emot ston;-)
Men är det nån som envisas kan det väl alltid diskuteras.
Unghingsten är e.Burning Bright (St John-Indian Flame) u. sto e.Kildimo(USA)-Rafid. Fux av mindre modell (147-8cm)

Jo på sätt och vis, men eftersom jag behöver en ny hingst till mina Amaalydöttrar och vill ha engelskt blod så tar jag in en ny hingst, finns det intresse bland stoägare att använda honom så är dom välkomna, men tyvärr är intresset för crabbet/engelskt *non existing* bland arabuppfödare........

poloplayer skrev:
Jo på sätt och vis, men eftersom jag behöver en ny hingst till mina Amaalydöttrar och vill ha engelskt blod så tar jag in en ny hingst, finns det intresse bland stoägare att använda honom så är dom välkomna, men tyvärr är intresset för crabbet/engelskt *non existing* bland arabuppfödare........

Det är inte riktigt med sanning överensstämmande!

Jag vet faktiskt flera som är intresserade av Crabbetblodet i Sverige!
Bl.a. Anne på Gimmick Arabians, som har Gimmick (som ju är 94-96% Crabbet och resten Old English).

mvh
Carina på Cesam Arabians

Vad är det för speciellt med engelska araber?
Vad finns det mer för typer? Polsk och egyptisk tror jag jag hört talas om.

em76 skrev:
Vad är det för speciellt med engelska araber?
Vad finns det mer för typer? Polsk och egyptisk tror jag jag hört talas om.

Crabbet (engelsk)
Old English
Polsk
Egyptisk
Rysk
Spansk
Davenport
CMK (Crabbet-Maynesboro-Kellogg)
Domestic
Ayerza

t.ex. och m.fl. :D

Maila gärna skall jag skicka en artikel jag skrivit om olika linjer inom arabhästaveln. Min mail hittar Du i min profil

mvh
Carina på Cesam Arabians

Uppdaterar min egen tråd!!

Igår konstaterades mitt treåriga arabsto dräktig på 17:e dygnet med helengelske Gimmick. Underbart. :banana: :bump:
Var en bit att åka, ca 35 mil enkel resa, så vi får hoppas att det tittar ut en guldklimp i början av april - 2006. ;)

Linda

hej satt här och läste lite och såg att ni pratade om chamrock , han är morfar till mitt sto som är e mitraz . jag visste inte att chamrock har /hade en svag rygg tur som väl är så har min lilla busa inte en svag rygg . hon ska även ha föl nu runt den 7:e juni med hingsten bofors.
mvh chamir

Hej Linda!
Grattis till den konstaterade däktigheten på Ella. Det blir säkert en riktigt fin guldklimp som kommer 2006. Jag som har förmånen att känna Gimmick personligen vet att du har gjort ett jättebra val av hingst. Såg även en glimt av Ella när hon var på besök och hon verkade vara väldigt trevlig.
Camilla

Liten, men naggande god kan man väl säga om Ella.
Hon har ett bra temperament för att vara tre år, cool & finner sig tillrätta i det mesta. ( Även om hon kanske tyckte Gimmick var lite väl läskig i början..)
Hoppas oxå på en guldklimp, gärna ett sto!!!
Men bara allt går vägen, det är huvudsaken..

Jag är också intresserad av engelskt arabblod, men jag söker ett sto till min hingst som har lite crabbetblod. Om trådskaparen är intresserad av att veta mer om honom kan du messa mig så att jag inte råkar göra någon reklam för honom.
Så det finns i alla fall intresse för engelska araber även om det inte verkar vara så stort! :-)

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 711
Senast: YlvaG
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 873
Senast: mamman
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 781
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10