Engelska arabhingstar!!

Sv: Engelska arabhingstar!!

Jag har skickat PM.
Nu " behövs" det ju ingen hingst längre dock..
Då stoet jag sökte till är betäckt & dräktig, med Gimmick :d ;) ...

Linda

Senast ändrad:

Arabis skrev:
Uppdaterar min egen tråd!!

Igår konstaterades mitt treåriga arabsto dräktig på 17:e dygnet med helengelske Gimmick. Underbart. :banana: :bump:
Var en bit att åka, ca 35 mil enkel resa, så vi får hoppas att det tittar ut en guldklimp i början av april - 2006. ;)

Linda

Härligt!!!! :banana: :bump: GRATTIS och Lycka till!!!! ;)

mvh
Carina på Cesam Arabians

Vad kul att se att det finns ett litet intresse för dom Engelska blodslinjerna själv har jag en avelshingst med 50% crabbet/old english men han är ju tyvärr skimmel.
Här föddes i fredags kväll ett hingstföl som är 100% crabbet/old english e. Garizim ( Rashid-Indian Shade) u. Galadriel ( Red Baron-Indra) han är fux med stjärn, rosa fläck på underläppen och tre vita ben.
Ingela Brinkefeldt

Kan inte låta bli - min hästs morfar, Kingsettle Tankah, hade Crabbet-mor. Lakhme, e. Count Dorzas. Nu vet jag inte vad som slår igenom hos min, men fin är han! :)

Grattis till fölet Ingela. ( Får man säga, synd att det inte blev ett sto..?) Blir det ngn mer betäckning av gamla Galadriel?

Varför är det " tyvärr" att din hingst är skimmel? Han är ju jätteläcker ändå. :d
Jag själv är iofs svag för fuxar, men min Ella som är dräktig med Gimmick är just skimmel. Mörk sådan än så länge, men ljusare lär hon väl bli. Hon är lika vacker ändå ;) ...

Linda

Jo min hingst är underbar men en riktig lortgris.
Vad kul att Ella blev dräktig, är det bara henne du betäcker i år?
Att Galadriels föl blev en hingst hade ju varit roligt om någon ville köpa honom och satsa på honom i aveln men det verkar ju bara vara några få själar som inser värdet i det engelska blodet.
Jag kan inte förstå varför man här i sverige avlar "bort" det, i andra länder har dom ju insett dess värde, främst inom distansen.
Den hästen som vann VM är en ren crabbet liksom många av världens bästa distanshästar.
På Crabbet var ju ridbarhet en viktig värdemätare i aveln, det är konstigt att det inte värderas högre i sverige där fler araber används till ridning än till utställning.
Jag får en känsla av att crabbetblodet inte anses som tillräckligt "fint" här i sverige, kan det vara så?

Gomir skrev:
Jag får en känsla av att crabbetblodet inte anses som tillräckligt "fint" här i sverige, kan det vara så?
När min Crabbethingst var ganska nyimporterad funderade jag på att ställa ut honom nån utställning, och kontaktade flera proffs för att kolla upp lite och om priser osv. svaret från 3 st var...jaså Crabbetblod............nja, det är nog fullt här för närvarande. Så tyvärr har du nog helt rätt. Numer kan jag skratta åt det, men när det hände var jag heligt förbannad. Det är inte konstigt att många fnyser på näsan åt araber, med den inställningen som många har, att endast utställningsmeriter är det enda som gäller, många så kallade utstälningshästar är ju knappt ridbara.

Ja, det är bara "Ella" ( Majestic Prince- Thalitha/ Larousse) som betäcks i år. Plats, tid, pengar... ( du vet..)
Nickolina ( Pamir- Nadjah/ Mamluk) har ett stoföl vid sidan efter Shaheer ( Raz Ama Naz- Nicola/ Expo)
En riktig sötnos. Hon är till salu.
Till hösten ska Nickis sättas igång försiktigt igen.
Pratade förresten med Raz Ama Naz ägare i helgen, han är pigg & glad än, ska bli pappa till ett föl inom det närmaste, & skulle få två ston i år. 25 år gammal.
Tanken är att "Elin" ( Pankin- Adelaide/ Rhaman) ska betäckas nästa år.
Hon är 10 år i år, & har inte haft ngt föl än. Köpte henne för ett år sedan. Oregistrerad, oriden, aldrig åkt släp mm. Nu är hon som den mest vane av dom alla. Underbar att rida, springer in i släpet. ( & självklart Registrerad....) Nu är det tänkt att hon ska få genomföra ngn 50 km i år, är anmäld till Greve om dryga 2 veckor. Hon har dock en del skador uppkomna pga yttre våld tidigare, som kan komma att hindra henne, men det återstår att se. Hon är en mkt trevlig dam.
Jag är inte speciellt insatt i aveln, men tycker om det engelska, & ser gärna att de individer jag använder har en del av det. Ellas bebis är ju den som kommer " ha mest".
Ella själv har bara ca 31.25 % i sig, Elin oxå 31,25 % ,Nickis endast ca 12,5 % ( underbar ändå!!), Årsfölet 25% ( Shaheer ca 37,5 %.) . Oj med siffror det blev..

/// Linda

Senast ändrad:

Jo min hingst är helt underbar men han är en riktig skitgris.
Vi försöker betäcka Galadriel med Gomir så får vi se om det går att få henne dräktig.
Ang hennes senaste son hade det varit roligt om någon ville köpa honom och satsa på honom till avel, men det verkar ju inte finnas tillräckligt intresse i sverige.
Vad kul att Ella blev dräktig det blir nog ett fuxföl.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 711
Senast: YlvaG
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 873
Senast: mamman
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 781
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka