Engagera sig politiskt.

Pancakes

Trådstartare
Jag känner mer och mer att jag vill engagera mig mer politiskt. Mer på rikigt. Nu är jag relativ säker på vilket parti som skulle kunna vara "mitt" parti, men sen därefter är jag lite lost. Kan man bara höra av sig till lokalavdelningen på orten (som är liten, både avdelningen och orten) och säga att man är intresserad av att hänga på?

Måst finnas fler på buke som är partipolitiskt engagerade? Hur?

Jag känner mer och mer att jag vill engagera mig mer politiskt. Mer på rikigt. Nu är jag relativ säker på vilket parti som skulle kunna vara "mitt" parti, men sen därefter är jag lite lost. Kan man bara höra av sig till lokalavdelningen på orten (som är liten, både avdelningen och orten) och säga att man är intresserad av att hänga på?

Jag går i samma tankar så ska följa tråden och hoppas på bra svar :)

Jag är med i ett parti och när jag gick med fick jag massa info om hur man kan engagera sig mer om man vill. "Mitt" parti har en medlemssida med massa info.

Jag hade skickat ett mail till lokalavdelningen och frågat när det skulle kunna passa att man dyker upp som ny medlem/aktiv.

"Mitt" parti har en lokalförening - alltså "X Göteborg" som finns på Facebook där de ständigt annonserar om när det är öppna medlemsmöten och hur en engagerar sig.

Jag har känt samma sak, och gick helt enkelt in på partiets lokalavdelnings hemsida. Där stod en kontaktperson listad med mailadress, så jag mailade och skrev att jag var intresserad av att bli aktiv, berättade vilka mina hjärtefrågor är (integration och jämställdhet) och frågade hur jag skulle gå vidare. Hon satte mig sedan i kontakt med en passande grupp :)

Tyvärr har mitt parti väldigt små resurser, och det märks i tex organisation och uppföljning vilket gör det svårt att verkligen "komma med" om man själv inte är superdriven (upplever jag alltså, kan ju ha att göra med att det är mitt första engagemang och att jag inte riktigt vet hur det går till). Kombinerat med att jag nyligen börjat nytt jobb känner jag att mitt aktiva stöd kanske inte kommer hålla i längden, mer än som betalande medlem... Men det är såklart en helt annan fråga. Börja med att hitta en kontaktperson och släng iväg ett mail! Partier vill ha aktiva medlemmar :)

Jag hade helt enkelt ringt upp en aktiv politiker och sagt att jag vill bli medlem och bli aktiv.

Kan man bara höra av sig till lokalavdelningen på orten (som är liten, både avdelningen och orten) och säga att man är intresserad av att hänga på?
Det borde gå alldeles utmärkt, även om en del lokalavdelningar också själva kontaktar en när man blivit medlem.

Förutsättningarna för aktivitet ser ju sedan lite olika ut från parti till parti och framför allt ort till ort - många små kommunföreningar verkar mest syssla med styrelsemöten som främst kretsar runt den fina konsten i kaffedrickande - men om inte annat är det en bra början, som inte minst skapar möjlighet att bygga kontakter på högre plan än kommunföreningsnivå.

Är aktiviteten på orten låg, eller responsen dålig, kan du även kontakta distriktet, vilket nog varit mitt personliga förstahandsval. Det är viktigt att hamna i kontakt med människor som är i politiken av rätt skäl, så att säga, och tar till vara på nya medlemmars engagemang och intresse. Verkar styrelsen på orten halvdan, gå vidare.

Själv är jag inte direkt aktiv i något moderparti, mer än som medlem och lite allt i allo-hjälpreda i kommunföreningen och distriktet, men är vice distriktsordförande i SDU. Superkul, även om jag hoppas på att klättra och få ansvar även i riks - efter några månader som politiskt aktiv har jag insett att jag vill långt mer än att härja på distriktsnivå.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
  • Artikel Artikel
Dagbok Recension av bokserien, Sagan om Valhalla av Johanne Hildebrandt Sammanfattning "Sagan om Valhalla" är en enastående serie som jag...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
3 101
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar