Enerverande stall tjej

Sv: Enerverande stall tjej

Jag tycker absolut att man kan prata med föräldrarna.

Kanske fråga varför deras dotter är i stallet 8 timmar varje dag, att man känner sig oroad och om de vet om det.
 
Sv: Enerverande stall tjej

För mig är det konstigt ja, för att jag upplever tysta eller undvikande personer som "jobbiga" då jag lätt kan få för mig att man gjort nåt fel eller att dem är arga på en.

Det skall du inte göra.
Man vill bara ha sitt huvud och sina tankar i fred.
Vila från intryck.

Jag har eget stall och vill umgås med hästarna där och inte folk.
Om jag vill träffa folk så gör jag det på annat sätt.
En massa prat stör min kommunikation med hästen.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Vad olika det kan vara :)

Själv har jag också lite social fobi, i vissa sammanhang och är rätt introvert egentligen som person men i stallet känner jag mig som tryggast och tycker det är lättast att prata och umgås med människor där också.

Då har vi nog olika grad av social fobi. Sist jag umgicks med en annan människa utanför familjen var i september...
Har bara pratat med dom i stallet men vi umgås ju inte direkt. Jobbar inte heller för det fixar jag inte.

Önskar jag hade varit mer social men det har blivit bättre med tiden.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Och det var bara tvunget att nämna? Vad har det med frågeställningen i TS att göra? Så jävla onödigt varenda gång någon leker viktigpetter.

Ja det var jag tvungen att nämna...:meh:

TS startade en tråd i slutet av januari då hon funderade på att köpa sin första häst. Sorgligt om hon redan har börjat störa sig på en liten tjej som älskar sin häst och kanske vill vara snäll mot TS som kommit med ny häst till stallet.

Sorgligt också att TS här startat sin tredje tråd där hon inte kommenterar de svar som folk lägger ner energi på att svara i.

Upp till bevis, TS, svara på inläggen! :sneaky:
 
Sv: Enerverande stall tjej

Tycker inte det rättfärdigar det hela med att TS ändå inte svarar i sina trådar.
Dock konstigt om hon inte gör det kan jag tycka. Jag har ingen aning men du verkar ha koll.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Fått veta att hon har skilda föräldrar och få vänner, vilket inte är konstigt. :cautious:


Det gjorde ont i mig när jag läste det här, du framstår inte heller som speciellt gammal om du säger sådär. Jag tycker också om egentid i stallet och föredrar att vara ensam, men vafan, visa lite empati inför den stackars flickan!
 
Sv: Enerverande stall tjej

Håller med... Hur gammal är du själv TS? Jag menar inget illa så, men du framstår som rätt ung själv & jag kan förstå både dig & henne.
Hur ser åldrarna ut i stallet? Finns det någon jämnårig, något syskon till någon kanske som vill börja hänga i stallet?
Jag kan se alla möjliga alternativ & alla möjliga anledningar till varför hon är som en klisterlapp. & skilda föräldrar & få vänner, hon kanske ser upp till er väldigt mycket & har svårt att tygla sig?
Hade hon varit äldre hade jag svarat annorlunda, men ja, hon är faktiskt bara elva år. Vissa snappar upp saker snabbare än andra, mognar tidigare/senare etc.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Jag tycker att det låter som att hon är osäker och behöver bekräftelse. En social förmåga är ju inte något som man föds med, utan något som man lär sig i kontakt med andra människor. Det bästa är att ni är ärliga, på ett schysst sätt. Tala om för henne att ni är trötta när ni kommer från jobbet/skolan, och att stallet är er plats för att koppla av och vila huvudet. Att även hästarna behöver få fokus från er och att ni därför inte kan svara på frågor hela tiden. Men ge henne även en speciell tid när hon får fråga er saker. Till exempel att det är ok medan ni mockar, eller efter ridningen eller när ni sitter i fikarummet eller vad som nu passar er bäst.

Det är ju ni som äldre som kan hjälpa henne till att få en social kompetens. Bättre att säga ifrån INNAN man till slut blir så irriterad att man gör det på ett taskigt sätt. Även om det känns svårt att göra det.

Tack för ditt svar Quimero!
Precis som du säger är det svårt men betydligt bättre än att låta bägaren rinna över!
Skall tala om för henne på så vis du lägger fram det på ett vänligt sätt/ton
 
Sv: Enerverande stall tjej

Hon behandlar dig så som hon själv vill bli behandlad.
Du behöver förklara för henne att du har andra önskemål för din tid i stallet än vad hon har.

Det kan du inte förvänta dig att en 11-åring skall förstå av sig själv.

Berätta för henne att du vill ha lugn och ro samt tyst omkring dig för att få ro att tänka dina egna tankar.
Och att hon därför får ta och hålla sina tankar för sig själv.

Inte_Ung, Morsa till 3
Tack för svar! Som mamma borde du veta hur barn är, jag glömmer ibland bort hennes ålder mitt i all frustation.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Jag kan förstå att det blir jobbigt att lyssna på henne, men försök kom ihåg att det inte är hennes fel. Låter som hon har det väldigt jobbigt och stallet kanske är enda stället hon känner sig välkommen på :(

I och med att hon uppenbarligen saknar social kompetens så funkar det inte med mer subtila signaler, utan du får vara rak och uppriktig:
"Nu får du allt vara tyst en stund, jag är trött och orkar inte prata så mycket"
eller
"Du, jag vill gärna vara ifred med min häst nu, du kanske kan umgås med någon annan ett tag?"
Är du bara tydlig och säger ifrån på ett bestämt sätt men utan att låta arg eller irriterad så tar hon säkert till sig utan att bli ledsen. Ni hjälper henne i längden genom att göra så...hon behöver ju lära sig hur man umgås med andra människor.
Tack för svar! Jag har tänkt på detta med "Björn tjänst" när ingen talar om för henne vad som är privat och ej. Förr eller senare lär väl någon ryta till, bättre säga till innan...svårt men värt kanske.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Usch så jobbigt :crazy:

Jag hade nog till slut bett tjejen dra dit pepparn växer :o
För jag har social fobi och verkligen hatar att få en svans efter mig som aldrig slutar prata, det ger mig en hemskt olustig känsla. Sånt får mig att ta reda på vilken tid personen brukar befinna sig i stallet och aldrig åka dit på den tiden.

Men försök ta ett snack med henne eller nämn varje gång hon börjar babbla på att du vill ha lugn och ro just nu så hon får gärna gå och prata med någon annan.
Fattar hon inte vinken efter ett tag så får du nog vara rak och säga som det är, även om hon skulle ta illa vid sig.

Hade en sån svans på jobbet en gång så jag vet hur jobbigt det är. Tog omvägar på jobbet för att slippa möta henne.

Skönt att någon förestår. Jag har precis gjort som dig, åkt dit på förmiddagarna men svårt att hinna ibland och kunna.
Tack för att du delar med dig av din blogg, har mer eller mindre samma problematik.
Styrkekram:)
 
Sv: Enerverande stall tjej

Så skönt att jag inte är ensam med att känna så! :D

kl


Ibland kan det funka att visa sig helt ointresserad, att knappt svara på hennes frågor, då blir det ju tråkigt för henne så hon kanske springer och letar efter nån som är mer pratglad :)

Men, såklart, så ska man inte vara otrevlig eller ha en dålig attityd mot tjejen.
Tack för svar! Jag har haft den tekniken men inte fungerat så för köra på den andra!
 
Sv: Enerverande stall tjej

visst, min poäng är ändå att säg att någon slutar 14. åtta timmar på det blir 22. Jag må vara gammalmodig men jag tycker det är att föredra att barn äter lagad mat hemma, har tid för läxor och sover senast 22 på skoldagar.
Hej! Hon har med sig matlåda till stallet så äter där, säger att hon har vänner men hon vill hellre vara i stallet.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Eftersom att andra kanske inte har det så lätt i sociala sammanhang tycker jag att man minst ska försöka vid första försöket att använda en vänlig ton.

Personen kanske inte tänker sig för, eller är väldigt efterhängsen av en viss anledning och att då gå ut väldigt aggressivt tycker jag är väldigt onödigt.

Tack för alla svar Dandylinn! Att hålla vänlig ton gör jag alltid. Men jag orkar inte hur länge som helst och risken är stor jag ryter till eftersom jag blir så frustrerad, vilket som du skriver är väldigt onödigt och jag instämmer.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Skönt att någon förestår. Jag har precis gjort som dig, åkt dit på förmiddagarna men svårt att hinna ibland och kunna.
Tack för att du delar med dig av din blogg, har mer eller mindre samma problematik.
Styrkekram:)

Så roligt att du känner att du själv får ut någonting av att läsa min blogg :)
 
Sv: Enerverande stall tjej

Det gjorde ont i mig när jag läste det här, du framstår inte heller som speciellt gammal om du säger sådär. Jag tycker också om egentid i stallet och föredrar att vara ensam, men vafan, visa lite empati inför den stackars flickan!

Att störa sig på någon innebär inte att man inte tycker synd om människan. Dock skulle jag nog bli mer upprörd på föräldrarna som uppenbarligen förväntar sig att andra människor ska ta hand om deras barn hela kvällarna. Att vissa barn är totalt översociala är en sak men inte ska man behöva känna sig elak om man inte vill underhålla dem hela tiden.

Jag brukar lyssna på musik/ljudbok om jag inte vill prata med folk. Hör jag inte vad dom säger så störs jag inte av det ;) och jag kan alltid lägga fram ett "oooh, det är så spännande, jag måste lyssna färdigt" om jag inte vill framstå som en grinig kärring bara för att jag inte orkar vara social just den dagen.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Ljudbok eller radio är kanon för att få lite egentid. Eller bara sätta i pluggarna i öronen;)

TS: Jag förstår att efter det sjuttonde "varför då?" så håller man på att gå upp i atomer. Själv har jag förmågan att vart jag än har min häst så får jag en svans av ponnyungar efter mig men det är för att jag ser dem och bekräftar dem så svansen har jag mig själv att skylla! Men jag gillar dem allihop!

När man börjar tröttna så är det bästa att aktivera dem. Skicka ut dem med en kratta eller sätt dem på att putsa någon gammal sele, göra iordning i sina ryktlådor what ever (att uppmuntra dem till en rejäl ryktning ger en också lite tidsfrist). Låter lite som barnarbete men de gör nytta och får beröm och bekräftelse. Sen tycker jag också att det är lite skumt med ett så ungt barn som lämnas utan föräldrartillsyn. Man ska inte behöva vara en hoover-förälder men lite koll på läget bör man ha, stall kan bli en farlig miljö
 
Sv: Enerverande stall tjej

TS: Jag förstår att efter det sjuttonde "varför då?" så håller man på att gå upp i atomer. Själv har jag förmågan att vart jag än har min häst så får jag en svans av ponnyungar efter mig men det är för att jag ser dem och bekräftar dem så svansen har jag mig själv att skylla! Men jag gillar dem allihop!


Samma här :) jag tycker (oftast) det är jättekul att umgås med hästtokiga barn, både egna och andras. Minns mycket väl hur det var att själv vara en sån där vetgirig, hästgalen unge och hur viktigt det var med vuxna som tog sig lite tid.
Nu som vuxen har jag insett att det faktiskt ger mycket åt båda hållen...de där ponnyungarna växer upp fortare än man kan tro och rätt som det är har man ännu en vuxen hästkunnig kompis :love:

Känner också väl igen den typen av tjej som ts beskriver...ofta finns det en anledning att de är sådär extremt kontaktsökande - att de inte blir sedda någon annanstans. Att ge dem små uppgifter som du beskriver är toppen tycker jag.
Man ska ju också komma ihåg att barn ofta är helt ok med en rak och ärlig kommunikation, så länge den sker på ett vänligt sätt. Jag tycker det är bättre att säga tex "Nu vill jag vara ifred med min häst en stund" än att svara surt, eller inte alls, på barnets frågor.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Att störa sig på någon innebär inte att man inte tycker synd om människan. Dock skulle jag nog bli mer upprörd på föräldrarna som uppenbarligen förväntar sig att andra människor ska ta hand om deras barn hela kvällarna. Att vissa barn är totalt översociala är en sak men inte ska man behöva känna sig elak om man inte vill underhålla dem hela tiden.

Jag brukar lyssna på musik/ljudbok om jag inte vill prata med folk. Hör jag inte vad dom säger så störs jag inte av det ;) och jag kan alltid lägga fram ett "oooh, det är så spännande, jag måste lyssna färdigt" om jag inte vill framstå som en grinig kärring bara för att jag inte orkar vara social just den dagen.


Jag vände mig inte alls emot att TS inte orkade med och ville säga ifrån. Det jag vände mig mot var att det hon skrev tydde på en avsaknad av empati för flickas situation som av allt att döma inte var den bästa. Så det framgår inte riktigt att TS tycker synd om människan. Jag gillar inte ens barn, och skulle avsky att visas i ett stall med en unge som hängde efter mig. Men jag skulle ändå aldrig säga att det inte var konstigt att flickan inte hade kompisar, eller dyl, som TS sa. Ska även tillägga att jag liksom flera andra som svarat här också har problem med social fobi, men det gör inte att jag inte skulle känna med någon som har det jobbigt.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Håller med. Det räcker att man tittar på smiliesarna (fult ord) i TS första inlägg. Det är ett barn TS beskriver.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp