Enerverande stall tjej

Sv: Enerverande stall tjej

Dock skulle jag nog bli mer upprörd på föräldrarna som uppenbarligen förväntar sig att andra människor ska ta hand om deras barn hela kvällarna.

I ett stall där jag hade häst inackorderad så fanns en flicka som fått en oinriden 2årig fjording och sedan av föräldrarna dumpats i stallet med den.
Flickan gjorde en massa dumma bus, t.ex. så tjuvred hon på våra hästar i hagen och skadade sig (bröt en fot om jag minns rätt).
Hennes häst blev ouppfostrad och farlig och anföll oss när vi kulle hämta våra hästar i hagen.

Vi samlade ihop oss för att besöka föräldrarna då en av hästägarna låg ute med pengar för avmaskningsmedel och jag var trött på att mina saker lånades.
Föräldrarna blev arga för att vi störde dem och menade på fullt allvar att vi som var äldre skulle ta hand om de yngre i stallet.
Maskmedlet ville de inte betala för för det hade de inte beställt.
Det var stallägaren som hade fattat det beslutet.

Resultatet av det hela blev att alla flyttade från stallet och stallägaren sålde sin gård.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Det är ett barn... barn är frågvisa och pratar typ hela tiden.
Så vill nog påstå att detta barn på 11år varken är mer eller mindre "normalt" än andra 11 åringar=)
 
Sv: Enerverande stall tjej

I ett stall där jag hade häst inackorderad så fanns en flicka som fått en oinriden 2årig fjording och sedan av föräldrarna dumpats i stallet med den.
Flickan gjorde en massa dumma bus, t.ex. så tjuvred hon på våra hästar i hagen och skadade sig (bröt en fot om jag minns rätt).
Hennes häst blev ouppfostrad och farlig och anföll oss när vi kulle hämta våra hästar i hagen.

Vi samlade ihop oss för att besöka föräldrarna då en av hästägarna låg ute med pengar för avmaskningsmedel och jag var trött på att mina saker lånades.
Föräldrarna blev arga för att vi störde dem och menade på fullt allvar att vi som var äldre skulle ta hand om de yngre i stallet.
Maskmedlet ville de inte betala för för det hade de inte beställt.
Det var stallägaren som hade fattat det beslutet.

Resultatet av det hela blev att alla flyttade från stallet och stallägaren sålde sin gård.


Kan ju knappast tro att flickan och hennes häst var orsaken till att gården såldes??
O_o

jag skulle ha samlat till ett stallmöte där man förklarar för stallägaren hur läget är.
Samt pratar medflickan och hennes föräldrar att detta tolererar vi inte.

Och att hästen är fel för tjejen men vill de ha kvar den får de själva ta in och ut den för ingen här i stallet kommer varken ta ut eller in den då den är så pass ouppfostrad att den är farlig.
Och ingen ska behöva riskera livet för någon annans häst!
Ge den mat i samband när andra får är självklart att alla gör ingen häst ska bli utan mat det är djurplågeri.


Oftast vågar folk inte samla till möten för att diskutera och komma fram till lösningar..Ist bara drar man och sliter i allt.. så tråkigt för många många gånger tror jag saker och ting går att lösa via att man pratar ist med varandra.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Det är ett barn... barn är frågvisa och pratar typ hela tiden.
Så vill nog påstå att detta barn på 11år varken är mer eller mindre "normalt" än andra 11 åringar=)

Precis, och tycker man det blir för mycket kan man väl alltid låta det gå in genom ena örat och ut genom det andra. Mig skulle det inte stört det minsta.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Precis, och tycker man det blir för mycket kan man väl alltid låta det gå in genom ena örat och ut genom det andra. Mig skulle det inte stört det minsta.

Skönt att det funkar så för dig men alla är olika. För vissa kan det vara riktigt jobbigt att ha nån som pratar med en hela tiden medans man försöker koncentrera sig på annat.

kl

Man behöver väl inte göra en sån stor grej av det hela. Man kan väl på ett snäll och trevligt sätt förklara för tjejen att man inte vill/kan/hinner/har lust att prata med nån just nu? :)
 
Sv: Enerverande stall tjej

Det är ett barn... barn är frågvisa och pratar typ hela tiden.
Så vill nog påstå att detta barn på 11år varken är mer eller mindre "normalt" än andra 11 åringar=)

Njae, det håller jag inte med om. Möjligen fem-sexåringar, men när de är så stora elva brukar de oftast vara tillräckligt medvetna om omgivningens åsikter för att kunna anpassa sig till den aktuella sociala situationen.
Kan de inte det så är det hög tid att de får lära sig, genom vuxna som sätter gränser på ett tryggt och vänligt sätt.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Precis, och tycker man det blir för mycket kan man väl alltid låta det gå in genom ena örat och ut genom det andra. Mig skulle det inte stört det minsta.

Det funkar det med. Har gjort så med flertalet stallkompisar...fast de var vuxna..
Föredrar småbarns envetna frågor framför vuxnas tråkiga tugg
 
Sv: Enerverande stall tjej

Njae, det håller jag inte med om. Möjligen fem-sexåringar, men när de är så stora elva brukar de oftast vara tillräckligt medvetna om omgivningens åsikter för att kunna anpassa sig till den aktuella sociala situationen.
Kan de inte det så är det hög tid att de får lära sig, genom vuxna som sätter gränser på ett tryggt och vänligt sätt.



Barn är olika vissa är mer omogna och ligger efter, och har dessutom denna tjej skilda föräldrar och svårt med vänner så är det uppmärksamhet hon så gärna vill ha.
Tjejen behöver hjälp och det hjälper inte att man sparkar på en som redan ligger.

Att folk är så kalla och hårda gör mig rädd, vart har vänligheten tagit vägen? där man inte tänker på sig själv utan på andra i första hand??:crazy:

Om nu denna tjej behöver lite uppmärksamhet varför inte ge henne de? att hjälpa henne med hästen och visa hur man ska och inte ska göra. Uppenbart har hon ju föräldrar som är totalt okunniga och vet inte vad det köpt till dottern.

Och de dagar man känner att nä nu vill jag va ifred kan man säga de till tjejen på ett glatt och trevligt sett.

Skulle jag se ett barn i mitt stall må dåligt och söka uppmärksamhet så skulle jag mer än gärna hjälpa personen ifråga hur stressigt jag än må ha och hur icke social jag vill vara.
Kan jag hjälpa EN till ett bättre liv kan iaf jag sova gott om natten.



Tycker vissa här inne ska skämmas lite över hur ni både tänker och agerar i verkliga livet mot andra.
Framförallt mot barn!!:mad:
 
Sv: Enerverande stall tjej

Jag har ingen som helst lust att ta hand om andras barn. Allra minst i stallet där jag är för att vara med min häst.
Jag säger själv till min egna dotter när jag tycker hon blir för frågvis mot någon.
Nä tack för ungar som frågar ut en hela tiden. Orka med sånt bara. Värsta mardrömmen!
 
Sv: Enerverande stall tjej

Barn är olika vissa är mer omogna och ligger efter, och har dessutom denna tjej skilda föräldrar och svårt med vänner så är det uppmärksamhet hon så gärna vill ha.
Tjejen behöver hjälp och det hjälper inte att man sparkar på en som redan ligger.

Att folk är så kalla och hårda gör mig rädd, vart har vänligheten tagit vägen? där man inte tänker på sig själv utan på andra i första hand??:crazy:

eh, va? :confused: nu får du nog läsa om, vart menar du att jag skriver om att sparka på henne?
 
Sv: Enerverande stall tjej

Precis, och tycker man det blir för mycket kan man väl alltid låta det gå in genom ena örat och ut genom det andra. Mig skulle det inte stört det minsta.

Fast alla är olika, somliga stör det med ett evigt bladder. Själv hade jag sagt ifrån, vänligt men bestämt.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Jag avskyr att umgås med barn. Så när jag är i stallet vill jag inte lyssna på någon unge som bara ska babbla, jag vill inte ta hand om den, ingenting. Jag vill sköta mina hästar och umgås med dem jag väljer att umgås med.

Om det gör mig ovänlig, kall och hård, too bad.

Jag hade ignorerat ungen, och funkar inte det hade jag sagt åt den att lämna mig i fred.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Och andra har inget emot det, och hästarna störs garanterat inte. Men såklart kan man säga ifrån att man vill vara ifred om man vill det.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Jag hade ignorerat ungen, och funkar inte det hade jag sagt åt den att lämna mig i fred.

Att ignorera någon är bland det värsta man kan göra, enligt mig. Rena mobbingen faktiskt. Att bli mött med tystnad är fruktansvärt för ett barn. Då är det mycket bättre att förklara vänligt.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Jag är själv mamma till en 11 årig flicka och jag får lite ont i magen av vad vissa skriver här.
Om det är jobbigt att lyssna på henne så får man väl säga det på ett snäll sätt tycker jag. Annars kan man väl ta hjälp av henne. Hon kanske kan sitta och smörja någon sadel eller ett träns, rengöra borstar eller något annat. Hon kommer säkert i sinom tid bli lika tyst och osocial som många verkar vara här i tråden..
Jag är så glad att hästarna jag rider står i stall där folk tycker det är trevligt att prata med varandra och inte bara med hästarna :)
 
Sv: Enerverande stall tjej

Kan ju knappast tro att flickan och hennes häst var orsaken till att gården såldes??
Jo faktiskt.
Det var droppen som fick dem att sälja gården och köpa en stor båt i stället.
De hade inga egna hästar och gården var inte rolig längre med allt trassel.

... jag skulle ha samlat till ett stallmöte där man förklarar för stallägaren hur läget är.
Stallägaren var fullt medveten om situationen.
Men lyckades inte lösa den.

Samt pratar medflickan och hennes föräldrar att detta tolererar vi inte.
Det gjorde vi alla, men vi kom ingen vart med det.
Och då så kom vi andra, inklusive stallägaren, överens om att stänga stallet.
Vi skaffade eget.

Och att hästen är fel för tjejen men vill de ha kvar den får de själva ta in och ut den för ingen här i stallet kommer varken ta ut eller in den då den är så pass ouppfostrad att den är farlig.

Hästen anföll oss när vi skulle hämta våra hästar i hagen.
Och när vi fredade oss med piska så anmälde grannarna oss för djurplågeri och flickans föräldrar blev skogstokiga.
Föräldrarna tyckte också att vi kunde låna ut våra "ponnyer" till flickan så att även hon fick rida litet.

Tro mig, det fanns ingen vettig lösning på det där.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Jag är själv mamma till en 11 årig flicka och jag får lite ont i magen av vad vissa skriver här.
Om det är jobbigt att lyssna på henne så får man väl säga det på ett snäll sätt tycker jag. Annars kan man väl ta hjälp av henne. Hon kanske kan sitta och smörja någon sadel eller ett träns, rengöra borstar eller något annat. Hon kommer säkert i sinom tid bli lika tyst och osocial som många verkar vara här i tråden..
Jag är så glad att hästarna jag rider står i stall där folk tycker det är trevligt att prata med varandra och inte bara med hästarna :)

Det är klart att det ideala är ju att göra så, ge henne små uppgifter. Men ibland så orkar man ju inte. Jag orkar inte vara barnvakt åt andras barn. Om ajg har jobbat en hel dag och pratat i telefon med kunder, kollegor etc så vill jag ha lugn och ro i stallet. Jag orkar inte ta ansvar för någon annans barn.
Man är inte mer än människa och har inte hur mkt ork som helst.
Sen beror det ju på hur man är som person. Vissa människor får energi av andra medan det för andra tar mkt energi av att umgås med andra. jag tycker det är tråkgit när man säger att folk är osociala och tråkiga bara för att de inte orkar med ett ständigt pratande. De som är pratsamma människor måste också respektera att det finns människor som behöver lugn och ro och att deras pratande tar mkt energi av andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Enerverande stall tjej

kl

Herregud vad vissa människor är rent av elaka. Det är ett barn vi pratar om. Jag är inte en speciellt barnförtjust person. Jag är inte ens intresserad av att ha egna barn. Jag minns däremot hur jag var när jag var barn. Frågvis, ville veta allt samtidigt som jag var ganska blyg. Ville vara med hela tiden, lära och hjälpa de duktiga lite äldre tjejerna i stallet. Jag såg upp till dom något fruktansvärt mycket. Hade någon totalt ignorerat mig, kallt bett mig att gå någon annanstans hade jag nog haft ett totalt fördärvat självförtroende.

I alla stall jag stått har jag haft ungarna efter mig, det bekommer mig inte alls. Då jag älskar deras vetgiriga anda och stora kärlek för hästar. Jag älskar att få lära ut, hjälpa till eller bara umgås. Jag kan dock säga till i de fall jag faktiskt inte orkar, hinner eller vill prata. Då säger man helt enkelt det. "Idag hinner jag inte prata så mycket då jag har lite bråttom, men vi kan umgås i morgon istället om vi är här samtidigt", eller vill du hjälpa mig att borsta hästen medan jag mockar? Sätt i arbete eller helt enkelt vara ärlig men snäll. Det fungerade på mig och jag vet att det fungerar på de flesta.

Jag hoppas att alla här inne var helt kunnig som barn, helst stod i ett eget hörn och inte behövde hjälp, hade det svårt hemma eller var frågvisa. Att ni alltid hade det bra och inte var i behov av att prata med någon. Glöm inte bort hur det är att vara barn. Jag vill ta vara på duktiga, frågvisa barn som vill lära sig saker. Det kommer igen vid ett senare tillfälle, 100 gånger om. :)

Jag förstår att alla inte vill prata när de är i stallet men om man är helt osocial och aldrig vill umgås med någon och stör sig på alla som öppnar munnen kanske man skall fundera på att ha sitt eget stall eller flytta till ett stall utan barn och andra osociala människor!

I just ditt fall ts, så undrar jag dock hur hon har det hemma. Visst att man kan vara i stallet så många timmar men samtidigt har hon väl läxor och bör vara i säng innan mitt i natten. Jag hade faktiskt varit orolig för hennes skull. Om du inte vill prata så säg till henne snällt men ärligt, barn kan ta ärlighet så länge den kommer med en varm ton och möjlighet till att vid ett senare tillfälle få fråga vad det nu var man undrade.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Det är väl lämpligt att människor med samma mål med sin stallvistelse står i samma stall.
Vissa vill ha det som en social träffpunkt och andra vill ha det som ett andningshål för egen tid.
Man skall inte bli påtvingad umgänge om man söker egen tid.
Det måste man ha rätt att välja bort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp