Enerverande stall tjej

Sv: Enerverande stall tjej

Miiikaela_;16291087..... om man är helt osocial och aldrig vill umgås med någon och stör sig på alla som öppnar munnen kanske man skall fundera på att ha sitt eget stall eller flytta till ett stall utan barn och andra osociala människor! [/QUOTE skrev:
Det finns "vuxenstall", stall med 18-årsgräns.
De finns där av en orsak.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Det är klart att det ideala är ju att göra så, ge henne små uppgifter. Men ibland så orkar man ju inte. Jag orkar inte vara barnvakt åt andras barn. Om ajg har jobbat en hel dag och pratat i telefon med kunder, kollegor etc så vill jag ha lugn och ro i stallet. Jag orkar inte ta ansvar för någon annans barn.
Man är inte mer än människa och har inte hur mkt ork som helst.
Sen beror det ju på hur man är som person. Vissa människor får energi av andra medan det för andra tar mkt energi av att umgås med andra. jag tycker det är tråkgit när man säger att folk är osociala och tråkiga bara för att de inte orkar med ett ständigt pratande. De som är pratsamma människor måste också respektera att det finns människor som behöver lugn och ro och att deras pratande tar mkt energi av andra.

Nej, det är ju klart att orkar man inte så orkar man inte. Men oavsett kan man säga på ett trevligt sätt att man inte orkar prata så mycket just nu. Jag kan inte se det som att man är barnvakt bara för att man pratar med en 11 åring.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Det är väl lämpligt att människor med samma mål med sin stallvistelse står i samma stall.
Vissa vill ha det som en social träffpunkt och andra vill ha det som ett andningshål för egen tid.
Man skall inte bli påtvingad umgänge om man söker egen tid.
Det måste man ha rätt att välja bort.

Jag har aldrig sagt att man ska bli påtvingad umgänge...Det finns olika sätt att förmedla att man vill vara i fred.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Nej, det är ju klart att orkar man inte så orkar man inte. Men oavsett kan man säga på ett trevligt sätt att man inte orkar prata så mycket just nu. Jag kan inte se det som att man är barnvakt bara för att man pratar med en 11 åring.

Ja man kan trevligt säga att man inte vill umgås. Jag tycker att det gränsar till att vara barnvakt när man ska ge tjejen olika uppgifter att utföra, vilket flera har nämnt i tråden.
 
Sv: Enerverande stall tjej

kl

Herregud vad vissa människor är rent av elaka. Det är ett barn vi pratar om. Jag är inte en speciellt barnförtjust person. Jag är inte ens intresserad av att ha egna barn. Jag minns däremot hur jag var när jag var barn. Frågvis, ville veta allt samtidigt som jag var ganska blyg. Ville vara med hela tiden, lära och hjälpa de duktiga lite äldre tjejerna i stallet. Jag såg upp till dom något fruktansvärt mycket. Hade någon totalt ignorerat mig, kallt bett mig att gå någon annanstans hade jag nog haft ett totalt fördärvat självförtroende.

I alla stall jag stått har jag haft ungarna efter mig, det bekommer mig inte alls. Då jag älskar deras vetgiriga anda och stora kärlek för hästar. Jag älskar att få lära ut, hjälpa till eller bara umgås. Jag kan dock säga till i de fall jag faktiskt inte orkar, hinner eller vill prata. Då säger man helt enkelt det. "Idag hinner jag inte prata så mycket då jag har lite bråttom, men vi kan umgås i morgon istället om vi är här samtidigt", eller vill du hjälpa mig att borsta hästen medan jag mockar? Sätt i arbete eller helt enkelt vara ärlig men snäll. Det fungerade på mig och jag vet att det fungerar på de flesta.

Jag hoppas att alla här inne var helt kunnig som barn, helst stod i ett eget hörn och inte behövde hjälp, hade det svårt hemma eller var frågvisa. Att ni alltid hade det bra och inte var i behov av att prata med någon. Glöm inte bort hur det är att vara barn. Jag vill ta vara på duktiga, frågvisa barn som vill lära sig saker. Det kommer igen vid ett senare tillfälle, 100 gånger om. :)

Jag förstår att alla inte vill prata när de är i stallet men om man är helt osocial och aldrig vill umgås med någon och stör sig på alla som öppnar munnen kanske man skall fundera på att ha sitt eget stall eller flytta till ett stall utan barn och andra osociala människor!

I just ditt fall ts, så undrar jag dock hur hon har det hemma. Visst att man kan vara i stallet så många timmar men samtidigt har hon väl läxor och bör vara i säng innan mitt i natten. Jag hade faktiskt varit orolig för hennes skull. Om du inte vill prata så säg till henne snällt men ärligt, barn kan ta ärlighet så länge den kommer med en varm ton och möjlighet till att vid ett senare tillfälle få fråga vad det nu var man undrade.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv :)
Känner igen mig själv i den lilla 11 åringen som nu beskrivs i tråden men, till skillnad från henne så tog några äldre tjejer mig under sina vingar och lät mig får vara mig. Jag hade det jävligt jobbigt under många år både i skolan och hemma men, i stallet fick jag mitt anderum och jag var väldigt tacksam för det. Utan dom äldre tjejerna så hade jag aldrig lärt mig vad jag vet idag.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Ja man kan trevligt säga att man inte vill umgås. Jag tycker att det gränsar till att vara barnvakt när man ska ge tjejen olika uppgifter att utföra, vilket flera har nämnt i tråden.

Och om det inte finns några uppgifter att ge henne liksom?

Själv låter jag ingen varken pilla på mina saker, mocka min hästs box, fylla hans hökassar eller foderhinkar. Jag är alldeles för petig med sånt. Perfektionist ut i fingerspetsarna.
Får allergiska utslag om jag inte får det exakt som jag vill ha det.

Inte menat till dig utan mer ett halvt kl :)
Tycker som dig att det blir som att sitta barnvakt!
 
Sv: Enerverande stall tjej

Håller helt med.

En av anledningen till att jag tycker det är att sitta barnvakt är också säkerhet. Jag tycker det är bra att en 11-åring har med en vuxen person i stallet som kan stoppa om ngt är på väg att gå fel. Och jag har ingen lust att vara den som har koll på den. Någon enstaka gång kan jag absolut umgås med henne eller låta henne pyssla med hästen men inte hela tiden.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Som många andra har nämnt undrar jag också över föräldrarna. Låter märkligt med föräldrar som låter henne vara i ett stall till så sent om kvällarna. Är det ngn i stallet som känner föräldrarna? Bor de i närheten?
 
Sv: Enerverande stall tjej

Och då kanske det vore på sin plats för TS att visa lite livstecken igen, då...:meh:


Bara jag som tror TS är ett troll..?
 
Sv: Enerverande stall tjej

Och då kanske det vore på sin plats för TS att visa lite livstecken igen, då...:meh:


Bara jag som tror TS är ett troll..?

Jag vet inte men ganska intressant att läsa hur olika alla tycker man ska hantera det.
Helt stört att vissa tycker man måste vara social om man ska stå i ett inackorderingsstall. Men till och med jag, som har social fobi och helst är själv i stallet hade två olika konversationer med två personer i stallet i dag. Det ni :p
 
Sv: Enerverande stall tjej

Som många andra har nämnt undrar jag också över föräldrarna. Låter märkligt med föräldrar som låter henne vara i ett stall till så sent om kvällarna. Är det ngn i stallet som känner föräldrarna? Bor de i närheten?

Tack för svar!
Jag har pratat lite med henne eftersom jag själv tycker det är märkligt hon är där så pass mycket. Hon har nämt att hennes kompisar idrottar och hon har egen häst samt har oss i stallet som vänner. Så uppgifter har hon allt att göra, hon drar ut på dem för att vara i stallet länge. Vidare berättar hon att hon inte har så mycket läxor. Föräldrarna bor ca 15 min bort och tydligen får hon vara ensam ofta. Mor/far åker iväg mkt med jobbet.
Vad göra?
(detta med att ge uppgifter blir svårt eftersom hon är "upptagen" hela tiden, smörjer sadeln varje gång, petnoga, allt för att vara kvar i stallet)
Hon måste ju ha det dåligt hemma men hur gå till väga/vad göra?
Stallägaren vet om detta och tror hon har någon bokstavs kombination..denne kanske bör prata med för'ldrarna vid misstanke om att hon inte har det bra hemma?
Vem ska göra vad?:crazy:
 
Sv: Enerverande stall tjej

KL
allmän reflektion om folk som allmänt skrivit om förhållanden till barn i stallet som tar energi etc etc....

jag har inga intressen av att barnvakta barn i stallet.
däremot så går det jättebra att tala till barn och de förstår väldigt väl utan att öht behöva bli illa bemötta eller traumatiserade av ett budskap.

vi har haft grannbarn som kommit i perioder ganska intensivt då intresset för hästarna och att även prata med människor i allmänhet, varit aktuellt för dem just i perioder. haft tex en liten flicka från grannens gård som dykt upp väldigt frekvent i perioder i en viss ålder. frågat om hästarna och velat ha social kontakt. inte svårt att vara vänlig och svara på frågor osv. även väldigt lätt att förklara att såhär fungerar det och man behöver tänka på ditten och datten, man får inte göra si och så runt hästarna och absolut inte gå in i hagar osv. aldrig ngt problem.

har heller aldrig varit ngt problem då jag ibland sagt efter lite vänlig konversation och svar på frågor osv att " nu har jag inte tid längre" och " nu tycker jag det är dax för dig att åka hem och ta lite mat".

har alltid mottagits direkt med högsta motaglighet och ffa utan några som helst tolkningar att jag är en otrevlig vuxen. snarare tvärtom - nästa gång hon kommit har hon varit lika glad och direkt socialt uppsökande av mig personligen, att umgås korta stunder och ffa inte varit traumatiserad att ngn sagt ifrån ;)

pratar om barn mellan 7-10 års ålder utifrån samma erfarenhet enligt exempel ovan.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Jag vet inte men ganska intressant att läsa hur olika alla tycker man ska hantera det.
Helt stört att vissa tycker man måste vara social om man ska stå i ett inackorderingsstall. Men till och med jag, som har social fobi och helst är själv i stallet hade två olika konversationer med två personer i stallet i dag. Det ni :p

*fniss* Det finns hopp, alltså...;) :D
 
Sv: Enerverande stall tjej

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv :)
Känner igen mig själv i den lilla 11 åringen som nu beskrivs i tråden men, till skillnad från henne så tog några äldre tjejer mig under sina vingar och lät mig får vara mig. Jag hade det jävligt jobbigt under många år både i skolan och hemma men, i stallet fick jag mitt anderum och jag var väldigt tacksam för det. Utan dom äldre tjejerna så hade jag aldrig lärt mig vad jag vet idag.

Eller hur, jag hade också uppenbarligen tur (med tanke på vad man läser här) där några lite äldre tog mig under sina vingar och lät mig vara med och delaktig. De kunde dock utan problem säga till mig på ett snällt och ärligt sätt att de inte hade tid eller möjlighet just idag. Inga konstigheter. Känns som att många här inne har glömt bort hur det är att vara barn. Tyvärr! Vi har alla varit barn och varit mer eller mindre frågvisa, mer eller mindre nyfikna, mer eller mindre informationstörstiga och mer eller mindre pratglada!
 
Sv: Enerverande stall tjej

Det fina är ju att vi alla är olika. Och betyder ju att tex i ett stall kan vissa engagera sig mer i barnen även om alla förstås ska vara trevliga mot varandra.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Ju mer jag läser i denna tråd detsto mer får jag uppfattningen att det här är ett barn som av någon anledning inte mår bra.

Du som medmänniska kanske varken kan/eller vill börja reda i det men om du småpratar med henne lite och berömmer henne så betyder det mer än vad du tror. Alla människor suktar efter en känsla av sammanhang. Fråga om hon vill ha en kram
 
Sv: Enerverande stall tjej

Jag tycker att stallägaren ska prata med flickans föräldrar, det är ju de som har ingått ett avtal.

Det låter som att flickan inte är angelägen om att komma hem vilken kan stå för att hon vantrivs hemma, att det är ensamt där, att hon inte känner sig välkommen, eller något annat. Uppenbarligen har hon det inte helt bra.

Det är fel av föräldrarna att inte se till sitt barn mer och ta ansvar för henne. Tycker de att ni i stallet ska ta ansvar för henne måste de vara tydliga med det och göra en överenskommelse med någon.

Jag förstår att hon kan vara jättejobbig, jag skulle själv inte orkat med någon som hon i stallet varenda dag. Jag har ett krävande jobb där jag just jobbar med barn som har det svårt, jag behöver min egna tid i stallet för att orka med att göra ett bra jobb. Ibland kan det vara jättetrevligt att småprata med barn och ungdomar men inte varje dag hela tiden. Och jag är ändå en översocial pratkvarn:p Ansvaret måste ligga på föräldrarna som ska se till att deras barn har det bra.
 
Sv: Enerverande stall tjej

Tack för svar!
Jag har pratat lite med henne eftersom jag själv tycker det är märkligt hon är där så pass mycket. Hon har nämt att hennes kompisar idrottar och hon har egen häst samt har oss i stallet som vänner. Så uppgifter har hon allt att göra, hon drar ut på dem för att vara i stallet länge. Vidare berättar hon att hon inte har så mycket läxor. Föräldrarna bor ca 15 min bort och tydligen får hon vara ensam ofta. Mor/far åker iväg mkt med jobbet.
Vad göra?
(detta med att ge uppgifter blir svårt eftersom hon är "upptagen" hela tiden, smörjer sadeln varje gång, petnoga, allt för att vara kvar i stallet)
Hon måste ju ha det dåligt hemma men hur gå till väga/vad göra?
Stallägaren vet om detta och tror hon har någon bokstavs kombination..denne kanske bör prata med för'ldrarna vid misstanke om att hon inte har det bra hemma?
Vem ska göra vad?:crazy:

Hon har alltså en egen häst i stallet? Och är alltid där själv, utan förälder eller annan vuxen? Om det är ok eller inte (att en 11-åring har fullt ansvar för en häst) är väl något för stallägaren.
Hur hon har det generellt sett där hemma är väl inget som per automatik hamnar på just stalägarens bord, utan vilken vuxen som helst kan (om man vill ) höra sig för om den saken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp