Energirikt foder

Tossa90

Trådstartare
Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte.
Han har en känslig mage så kan tyvärr inte äta varken spannmål elr lucern utan att bli dålig i magen.
har blivit rekommenderad olja men eftersom han bara får kraftfoder än gång per dag och maxgixa är 1 dl per gång så känns ju inte det som nån större idë då det bara skulle tillföra 2-3mj.

någon som har nåe tips?

Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte.
Han har en känslig mage så kan tyvärr inte äta varken spannmål elr lucern utan att bli dålig i magen.
har blivit rekommenderad olja men eftersom han bara får kraftfoder än gång per dag och maxgixa är 1 dl per gång så känns ju inte det som nån större idë då det bara skulle tillföra 2-3mj.

någon som har nåe tips?
Vad har du för kvot på höet?

I princip alla färdiga pellets innehåller spannmål och lucern.

Så då återstår väl betfor och potatisprotein som enda alternativ, eller?

Ev skulle granngården nya höpellets funka? Lucern och spannmålsfri?

Tror den innehöll lusern, klöver, svingel, eller något sånt?

EDIT: uppdaterad lista, det är i princip samma som salsa grön. Alltså lusernfri! Dock mycket klöver. "De huvudsakliga grässorterna som fodret består av är; klöver, rörsvingel, ängsvingel och timotej."

Ytterligare ett alternativ är jästpellets/drank, proteinrikt.

Testat Equijewel eller dess lite billigare motsvarighet Maxirice?

Hög energi och fetthalt. Inte alla som vill äta den dock (min ratade helt).

Riskli brukar vara väldigt smakligt.
Jämför olika märken dock, de skiljer sig rätt mycket med avseende på innehåll och pris - en vill ju köpa det som ger mest "pang för pengarna".

Blir den dålig av spannmål och lusern även när den är en mindre mängd i fodret eller reagerat den mest när den får tex lusernpellets eller havre osv?

Jag hade nog också tänkt risklipellets och vid behov av extra protein testat lite potatisprotein.

Jag tycker kvoten är helt ok så behövs mer energi för att gå upp lite i vikt skulle jag inte tänka proteinfoder.

någon som har nåe tips?
Snart, snart, snart kommer gräset. Det är verkligen trevligt att ha en lite tunn häst nu så man verkligen känner kraften i kroppen när man släpper ut dem mer och mer på gräs. Gräs är detbästa. Hoppas du har möjlighet ochkan låta din häst äta gräset nu när det kommer. Lycka till akta dig för fång men den känslan man får i sin häst i början av grässäsong, det är något man minns. Kanske är det så mycket näring i det att man aldrig skulle våga fodra med det. Förmodligen är det så, var försiktig.

Vad har du för värden i grovfodret? Täcker det behovet? Hur ser hästen ut? Tunn överlinje eller tunn över revbenen?

Jag brukar fodra 1dl olja per 100kg häst per dag. Och ofta behöver man inte blanda i oljan i något utan hästarna tycker det är gott att slicka i sig oljan ren.
Om hästen inte kan äta spannmål och lusern så är det olja jag skulle använda mig utav. Och om hästen är svår att hålla i hull så är det inte i första hand proteinfodermedel som lusern jag skulle välja ändå. Kolla höanalysen och se så proteinbehovt är täckt och lägg sedan till mer energi än vad behovkalkylen säger.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 908
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 007
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 657
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 310
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka