Energiförbrukning och energiprestanda

Vi gör åt 20000 kwh/år i snitt. Vi bor två personer i stort fristående hus, ca 200 kvm där övervåningen dock inte är fullt uppvärmd utan ligger på 18-19 grader, har trippelgarage med lite värme, stall med eluppvärmda vattenledningar, elaggregat, varmvattenberedare, grislampa till katterna och fläkt som värmer upp stallet vid hovslagar/veterinärbesök när det är riktigt kallt vilket brukar vara max en handfull gånger/år. Vi bor där det blåser 360 dagar/år. Vi har bergvärme och alltid minst 22 grader på de ca 120 kvm vi använder hela tiden. Vi eldar i kaminen när vi har tid och lust, har äldre vitvaror, spis och tvättmaskin. Så ja det låter mycket med 16000 kwh/år för det hus du beskriver. Det är vad vi kunde haft om vi bara hade haft huset.

En avgörande faktor kan vara inomhustemperaturen. En "normal" familj med 20 grader mellan två andra huskroppar vs en frusen gumma med 25 i en gavel...

Nu har vi flyttat in och jag tror att du har rätt! :D Flera element var på och panna var inställd på 25 grader inomhustemperatur. Handdukstorkar och golvvärme var på. En handdukstork var stekhet och vi har ännu inte hittat var vi kan stänga av den, så vi får ringa damen och fråga. Hoppas att den går att stänga av! Dessutom verkar tvättmaskinen skölja i varmvatten. Vi körde en 60-tvätt igår och tvätten var rykande varm när vi tog ut den.

Nu har vi flyttat in och jag tror att du har rätt! :D Flera element var på och panna var inställd på 25 grader inomhustemperatur. Handdukstorkar och golvvärme var på. En handdukstork var stekhet och vi har ännu inte hittat var vi kan stänga av den, så vi får ringa damen och fråga. Hoppas att den går att stänga av! Dessutom verkar tvättmaskinen skölja i varmvatten. Vi körde en 60-tvätt igår och tvätten var rykande varm när vi tog ut den.
Vi hade också en tvättmaskin som sköljde varmt när vi flyttade in.
Det var felinställt på något vis och rättades till snabbt. Kom inte ihåg om sambon gjorde det eller om det var rörmokaren.
Se till att någon fixar det åt er för det är ju hemskt onödigt. :)

Det kan vara så enkelt som att tvättmaskinen är kopplad till varmvattenledningen. Då är det bara att byta till kallt. Det kan också vara så tråkigt som att tvättmaskinen är sönder.

Handdukstorkar som inte går att stänga av finns tyvärr.

Har de ingen sladd man kan dra ur då? Eller är de direktkopplade på nåt sätt?
Jag har alltså inte haft någon handdukstork sen jag flyttade hemifrån så jag vet inte hur de brukar se ut.

De brukar då vara kopplade i en sådan dosa i väggen som t ex tvättmaskiner och dylika maskiner har. Där det krävs behörighet för installationen. Helt vansinne om du frågar mig.

De brukar då vara kopplade i en sådan dosa i väggen som t ex tvättmaskiner och dylika maskiner har. Där det krävs behörighet för installationen. Helt vansinne om du frågar mig.
Aha, ja då är det ju ganska kört att dra ur kontakten. Bra att fundera över om jag får för mig att skaffa något dylikt.

Det kan vara så enkelt som att tvättmaskinen är kopplad till varmvattenledningen. Då är det bara att byta till kallt. Det kan också vara så tråkigt som att tvättmaskinen är sönder.

Handdukstorkar som inte går att stänga av finns tyvärr.

Vi har kollat på det, men det verkar som att den är kopplad till kallvattnet faktiskt. Hoppas att den inte är trasig bara. :(

Handdukstorken har bara en sladd som går rakt in i väggen och försvinner in i ett förråd. Där finns det en display, men den går bara till golvvärmen. Vi stängde av den och golvet blev kallt, men handdukstorken gassar fortfarande på för fullt.

Vi har kollat på det, men det verkar som att den är kopplad till kallvattnet faktiskt. Hoppas att den inte är trasig bara. :(

Handdukstorken har bara en sladd som går rakt in i väggen och försvinner in i ett förråd. Där finns det en display, men den går bara till golvvärmen. Vi stängde av den och golvet blev kallt, men handdukstorken gassar fortfarande på för fullt.

Nej så tråkigt :( Hoppas att det är något enkelt då.

Åhå, en "hellre än bra" som har varit framme :cautious:

Fullt av innovativa lösningar :)

En trasig tvättmaskin lönar sig ofta att reparera om den inte är speciellt gammal. Googla ifall det är ett känt problem?

Är det ordentligt besiktat beträffande elen? För att det inte går att koppla från handdukstorken låter skumt. Det borde gå att göra något med den utan att stänga av huvudströmbrytaren....

Annars kan det finnas egna lösningar som är fullt logiska för tidigare ägare men inte för en oinvigd.
Jag har en utelampa vid en knut. Kunde inte någonstans finna någon knapp för att stänga av den. Men i hallen, uppe vid taket hänger elkablar som är strömförande om man trycker på strömbrytaren på väggen. Efter ett par år (!) kom jag fram till att det knappen också hörde ihop med utebelysningen. Eftersom man inte på något sätt kan se ljuset från lampan från stället där strömbrytaren är, så gjorde jag inte kopplingen.

Det är säkert slingan som måste cirkulera, om ni har vattenburen golvvärme.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag måste ju uppdatera den här tråden. Nu har vi bott här i snart två år. Vi hade ute en elperson som monterade bort handdukstorken som gick på el och vi har haft pannan inställd på 21 grader istället för damens 25 grader. Före jul så gick tvättmaskinen sönder och vi köpte en klass A++ som ska vara snål.

Istället för damens 16000 kwh/år så ligger vi på 8900 kwh/år. Nu har vi dessutom satt in en kamin och kunnat sänka temperaturen på pannan med ytterligare en grad för att istället elda på morgonen om natten har varit kall, så förbrukningen ska förhoppningsvis kunna sjunka ytterligare.

Jag måste ju uppdatera den här tråden. Nu har vi bott här i snart två år. Vi hade ute en elperson som monterade bort handdukstorken som gick på el och vi har haft pannan inställd på 21 grader istället för damens 25 grader. Före jul så gick tvättmaskinen sönder och vi köpte en klass A++ som ska vara snål.

Istället för damens 16000 kwh/år så ligger vi på 8900 kwh/år. Nu har vi dessutom satt in en kamin och kunnat sänka temperaturen på pannan med ytterligare en grad för att istället elda på morgonen om natten har varit kall, så förbrukningen ska förhoppningsvis kunna sjunka ytterligare.
Vad bra! Har ni fler effektiviseringsåtgärder på gång?

Förra ägarna av vårt hus hade en årsförbrukning på ca 21 000 kWh. Vi har fått ner den till 16 500 (installerat luftvärmepump men också elektrisk golvvärme i badrummen) och håller på att titta på vad vi mer kan göra. Det finns mycket vi kan göra men det mesta kostar mer än vad det ger tyvärr.

Vad bra! Har ni fler effektiviseringsåtgärder på gång?

Förra ägarna av vårt hus hade en årsförbrukning på ca 21 000 kWh. Vi har fått ner den till 16 500 (installerat luftvärmepump men också elektrisk golvvärme i badrummen) och håller på att titta på vad vi mer kan göra. Det finns mycket vi kan göra men det mesta kostar mer än vad det ger tyvärr.

Bra gjort! Ni är ju dessutom en barnfamlj, så det är ju en riktigt stor effektivisering som ni har gjort.

Vi har även dränerat och isolerat grunden, men det tror jag inte gör så jättemycket. Det finns nog fler saker som vi skulle kunna göra, som att byta till mer isolerade fönster och isolera mer på vinden. Fönster känns inte lockande att byta, men isolerar mer på vinden kanske vi gör så småningom. Vattenburen golvvärme i köket hade nog hjälpt till mycket. Vi har det i hallen och det gör otroligt mycket för komforten även när inomhustemperaturen är låg.

Liknande trådar

Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 356
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Har fått en sluträkning på elen...2000:-, dessutom har dom dragit av 1700:- för det jag betalt in under året...så alltså ska min...
Svar
14
· Visningar
1 281
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30