Energifattig häst

Z

Zannaah

Efter sol kommer regn.

Min lilla häst har på senaste blivit riktigt energifattig, trots att jag tänker framåt. I början av våren/sommaren var hon ett riktigt energipaket, som flög fram i 180, men nu när hon kommit ut på det lite mer större betet har hon verkligen förlorat all energi. Hon är riktigt seg i galoppen, men rätt så energifattig i trav och tölt också (likaså skritt).

Hon har haft vila för någon månad sedan, och jag fundera på att ta ut veterinär och kolla henne så hon är helt frisk såklart.

Men annars, hur plockar man fram energin? Jag börja tappa mitt tänka framåt, för att det är så tråkigt när det inget funkar.

Sv: Energifattig häst

Många hästar blir så när de får komma ut på betet.
Det tar mer energi att gå ute än när de får komma in i stallet och vila på nätterna.
Mina hästar blir oxå lugnare på sommaren.

Okej, så det finns inte så mycket att göra åt saken då eller? För att t.ex fatta galopp kräver att jag påminner henne om galoppen var 5sek, vilket känns tråkigt och jobbigt när inte hästen är villig = hela ridningen blir tråkig när man inte ha en sammarbetsvillig häst.

hästar på bete blir överlag sega och trötta, det tar på krafterna att vara ute!

när min pålla blev sån visade det sig att hon hade dubbelsidig hovledsinflamation och kotledsinflamation på HF. så undersökning kan kanske vara på sin plats, om inget annat, så för att utesluta eventuell skada.

Det vet inte jag, det kan ju finnas andra anledningar oxå.
Men jag skulle inte åka till klinik och göra nån undersökning på mina bara för att de blev sega när de släpptes på bete.
Inte sålänge hästen mår bra och inte haltar.

Jag brukar ta in mina hästar 2 timmar innan jag ska rida så de får komma in och vila lite innan.
det kanske kan vara en idé?

Det kan ta ett tag för hästen att anpassa sig till betesgången. Om hästen inte är van att gå ute dygnet runt tar det ett tag innan den slappnar av helt. Låt hästen vila i några dagar så piggnar den säkert till snart.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 848
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama