Energi utan att bli fet?

H

Hanniball

Hejsan.

Jag undrar om de är någon som kan hjälpa mig. De är så att jag har en kallblodskorsning som lätt går upp i vikt. Men jag måste ändå ge honom kraft foder för att han ska orka jobba. Men vad ska jag ge honom? Finns det någon energi givande musli eller något?
Han står endast på 6 kg hö om dagen så jag kan ej dra ner på de.

Tack på förhand !

Sv: Energi utan att bli fet?

Jag skulle tippa på att din häst är slö för att den får för lite foder. Ibland blir de stressade ibland blir de loja av för lite mat. Fel balans i foderstaten likväl för lite mat gör också att vissa raser sväller upp och ser feta ut fast allt det handlar om är närings - och protienbrist. Ibland när hästen formar om sig när den får rätt foder för individen har ägaren också misstolkat ifyllnaden som fetma har jag märkt bland en del mindre foderintresserade.

Har du ngn. analys på ditt grovfoder? Och gärna bild på hästen el. beskrivning för bästa hjälp.

Sv: Energi utan att bli fet?

Energi ÄR ju MJ, så ett överintag lagras som fett.

Men 6 kg hö låter spontant som väldigt lite, och det funkar inte att svälta hästen under bantningen. Risken finns att hästen då inte går ner i vikt, utan reagerar genom att försöka säkna ämnesomsättningen - nåt som dessutom de flesta gör den här tiden på året.

Kolla först vad din häst behöver för underhållsbehov (det finns t ex foderstatsprogram och sajter här på internet) och sen vad ditt hö innehåller. Därefter är det lättare att veta hur mycket och vad som du ska fodra med.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 045
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 778
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar