energi rikast hö/hösilage

S

stallplattser

KAn man säga att hösilage i regel eller för det mesta är energirikare än hö?

Det går ju givetvis inte att säga igentligen utan analys.
Men om man tar foderet själv. Vad ska man då sattsa på att göra, hö eller hösilage för att chansen på ett så högt energivärde som möjligt?

Sv: energi rikast hö/hösilage

Om man tar hösilage från samma åker som man tar hö, hur skulle det då kunna vara mer näringsämnen i hösilaget då?

De flesta vill ju ha lågt energivärde men ändå ha ett bra proteinhalt. Proteinmängden är ganska enkel att styra: mycket gödning och tidig slåtter ger mycket protein. Alltså borde man slå ofta och göda mycket. Problemet är att mängden fiber blir då blir låg och då äter hästarna för snabbt. Gödning kostar pengar och det är inte alltid lönsamt att göda vallen intensivt.

Skillnaden mellan hö, hösilage och ensilage som slås samma dag på samma vall är obefintlig vad gäller protein, energi och mineraler däremot skiljer förstås mängden vatten. Däremot så slog man ofta förr hö senare i vallens utveckling än vad vi gör nuförtiden eftersom man hässjade och då var det mängd, strålängd och inte näringsvärde som styrde. En annan orsak till den sena slåttern förr var att vallen skulle hinna fröa av sig.

ja, hur ska det igentligen gå till...

Min lite dumma fråga kommer av sig att jag nästan enbart sätt hö med högre enrgivärde kg/ts än hösilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 309
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 584
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 515
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar