HannaZ
Trådstartare
Jag har ju en häst som varit konvalescent ett tag efter att ha opererat ena framkotan (augusti)
Han var för tjock och vet rekommenderade spån eller torv som strö.
Efter tre veckor på torv hade han gått ner 20 kg...
Har fortsatt att ha honom på torv och han ser rätt fin ut i kroppen.
Han rids mer och mer nu och vi ska på ett sista återbesök om två veckor (sen blir det antingen de evigt gröna ängarna, vilket inget tyder på, peppar peppar, eller fortsatt lugn träning, vi jobbar mycket i skritt på banan men trav och galopp ute)
Han får 7 kg hösilage vilket täcker hans behov (enligt tabellerna)
+ lite betfor att blanda mineralerna i. Förutom det 3-4 kg halm som strös i boxen.
Saken är den att boxen är länsad på halm på morgonen...
Jag känner inte för att betala 450 kr extra i månaden + släpa hem torven och mocka eländet så jag skulle ju gärna strö med halm igen om det inte var för att hästen proppar i sig såna mängder. Han ska inte bli för tung pga sina ben så det är inte fåfänga.
Hur mycket energi innehåller halm på ett ungefär?
Hans energibehov är 52 MJ och proteinbehov är 312 g.
Av 7 kg hösilage får han i sig 51 MJ och 434 g protein.
Om jag tar bort 2 kg hö så får han i sig 310 g protein och 36.5 MJ.
Skulle jag i teorin kunna fodra med mer halm som kompensation för de förlorade MJ:en? Förändras Kvoten för mycket då? Vi har en kvot på 8,3)
Och framförallt, skulle det göra nån nytta? Han kanske bara proppar i sig ännu mer halm och blir bukig istället?
Eller skulle jag kanske ta bort 1 kg hö?
Nu har jag nog snurrat in mig. Får skylla på att klockan är mycket.
Nån som har nån tanke?
//Hanna
Han var för tjock och vet rekommenderade spån eller torv som strö.
Efter tre veckor på torv hade han gått ner 20 kg...
Har fortsatt att ha honom på torv och han ser rätt fin ut i kroppen.
Han rids mer och mer nu och vi ska på ett sista återbesök om två veckor (sen blir det antingen de evigt gröna ängarna, vilket inget tyder på, peppar peppar, eller fortsatt lugn träning, vi jobbar mycket i skritt på banan men trav och galopp ute)
Han får 7 kg hösilage vilket täcker hans behov (enligt tabellerna)
+ lite betfor att blanda mineralerna i. Förutom det 3-4 kg halm som strös i boxen.
Saken är den att boxen är länsad på halm på morgonen...
Jag känner inte för att betala 450 kr extra i månaden + släpa hem torven och mocka eländet så jag skulle ju gärna strö med halm igen om det inte var för att hästen proppar i sig såna mängder. Han ska inte bli för tung pga sina ben så det är inte fåfänga.
Hur mycket energi innehåller halm på ett ungefär?
Hans energibehov är 52 MJ och proteinbehov är 312 g.
Av 7 kg hösilage får han i sig 51 MJ och 434 g protein.
Om jag tar bort 2 kg hö så får han i sig 310 g protein och 36.5 MJ.
Skulle jag i teorin kunna fodra med mer halm som kompensation för de förlorade MJ:en? Förändras Kvoten för mycket då? Vi har en kvot på 8,3)
Och framförallt, skulle det göra nån nytta? Han kanske bara proppar i sig ännu mer halm och blir bukig istället?
Eller skulle jag kanske ta bort 1 kg hö?
Nu har jag nog snurrat in mig. Får skylla på att klockan är mycket.
Nån som har nån tanke?
//Hanna