Energi-innehåll i halm?

HannaZ

Trådstartare
Jag har ju en häst som varit konvalescent ett tag efter att ha opererat ena framkotan (augusti)

Han var för tjock och vet rekommenderade spån eller torv som strö.
Efter tre veckor på torv hade han gått ner 20 kg...

Har fortsatt att ha honom på torv och han ser rätt fin ut i kroppen.

Han rids mer och mer nu och vi ska på ett sista återbesök om två veckor (sen blir det antingen de evigt gröna ängarna, vilket inget tyder på, peppar peppar, eller fortsatt lugn träning, vi jobbar mycket i skritt på banan men trav och galopp ute)

Han får 7 kg hösilage vilket täcker hans behov (enligt tabellerna)
+ lite betfor att blanda mineralerna i. Förutom det 3-4 kg halm som strös i boxen.

Saken är den att boxen är länsad på halm på morgonen...

Jag känner inte för att betala 450 kr extra i månaden + släpa hem torven och mocka eländet så jag skulle ju gärna strö med halm igen om det inte var för att hästen proppar i sig såna mängder. Han ska inte bli för tung pga sina ben så det är inte fåfänga.

Hur mycket energi innehåller halm på ett ungefär?

Hans energibehov är 52 MJ och proteinbehov är 312 g.
Av 7 kg hösilage får han i sig 51 MJ och 434 g protein.

Om jag tar bort 2 kg hö så får han i sig 310 g protein och 36.5 MJ.
Skulle jag i teorin kunna fodra med mer halm som kompensation för de förlorade MJ:en? Förändras Kvoten för mycket då? Vi har en kvot på 8,3)
Och framförallt, skulle det göra nån nytta? Han kanske bara proppar i sig ännu mer halm och blir bukig istället?

Eller skulle jag kanske ta bort 1 kg hö?

Nu har jag nog snurrat in mig. Får skylla på att klockan är mycket.

Nån som har nån tanke?

//Hanna
 
Sv: Energi-innehåll i halm?

Halm innehåller mellan 3-5 MJ per kg så om din häst äter ca 3-4 kg så blir det mellan 10 och 20 MJ, vilket är ganska mycket. Om din häst har ett behov på 52 MJ och den får 51 MJ via silaget så har du ett överskott på 10-20 MJ, dvs 60-70 MJ.

Jag tror att din häst äter mycket halm pga att den får lite silage. Jag skulle nog prova att höja silaget och hoppas på att hästen känner ett mindre behov av att äta halm.

Vad har du för värden på silaget och vad väger din häst?

Vad består dagens foderstat av?

mvh Jessica
 
Sv: Energi-innehåll i halm?

Han väger 470 kg. Är 153 cm hög. Sv halvblod. lättfödd.

Får 7 kg hösilage och 3-4 kg halm
1 liter upplött betfor att blanda mineraler i.



Värdena är:

TS 70,5 %
Proteiein 127 g/Kg TS
Smb.protein, häst 62 g/kg
Energi till häst 7,3 MJ/kg

MJ/Protein -8,5


Ca 4,8 g /kg TS
P 3,8 g/kg TS
kvot 1.25

/Hanna
 
Sv: Energi-innehåll i halm?

Är värdena per kg foder?

Jag skulle nog testa att ge mer silage och se om halmätandet lugnar ned sig.

Behåll torven som strö tills du vet hur mycket han äter.

9,5 kg silage och 1 kg halm innehåller lika mycket energi som 7 kg silage och 4 kg halm.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp