Ena juverhalvan svullen

CosmicQueen

Trådstartare
Idag märkte jag på mitt dräktiga sto att ena juverhalvan var svullen. Har kollat juvret dagligen länge nu, så det har kommit i natt.
Hon är beräknad att föla 20 maj, alltså ca 2½ månad kvar, o hon är förstagångsföderska.
Kan hon ha börjat fylla juvret redan? Kan dom fylla bara ena sidan först, eller borde det vara på båda? Hur känns det då? Är juvret helt mjuk eller?
Eller kan det vara juverinflammation? Hur känns det då? Stenhårt?
Där hon är svullen är det varken hårt eller mjukt, lite mittimellan typ. Om hon är öm eller ej är svårt att avgöra då hon alltid är sur då man ska ta på juvret. :crazy: Men hon verkade inte ha ont.
Ingen feber.

Vad tror ni? Ska jag avvakta eller ska jag kontakta veteriär?
Orolig matte...

Detta verkar lite skumt tycker jag, kan vara en infl. på gång så du bör vara väldigt vaksam om juvret fortsätter att svullna och bli hårt/varmt, då är det bara att snabbt ringa vet. Kanske du redan nu (imorrn) bör ringa och rådfråga.

Det är annars inte ovanligt att ena halvan ökar före den andra i början, men inte så här långt innan!

Mitt sto började fyla på sitt juver förra året (då förstagångs föderska)slutet av jan fölade 11 april, beräknat till 17 april, alltså fylde hon juver 2 ½ månad innan.Sedan gick det lite upp och ner på juvret.
Så det behöver inte vara nåt föl med det!
Håll bara kål på juvret, tempa är bra!
Om hon får juver inflammation blir det varmt, hon har ont, juvret svulnar, kan få feber.

I år har mitt sto börjat fylla för en vecka sedan 1 ½ månad innan beräknad fölning.

Avvakta du lite.
Lycka till!

Kollade henne nu alldeles nyss då jag kom ifrån jobbet. Så likadant ut som idag, lite mjukare möjligtvis. Men lika svullet och bara ena halvan, lite varmt. Men inget öm. Ingen feber.

Får ringa vet. imorgon om det ser lika ut eller värre :confused:
Men det värsta är att vi har ingen vet. här som är bra på dräktiga ston, så jag kan redan se framför mig hur han/hon kommer stå o rycka på axlarna o inte veta vad det är. :crazy: :mad:

Mjukare brukar det bli då de varit ute och rört på sig.

Jag ska lyssna med min väninna som hade juverinflammation på sitt sto X antal tid innan fölning för ett par år sedan (allt gick bra med det stoet).. återkommer innan natten :)

Har fått svar nu, hennes sto var dräktig i 8 - 9:e månaden och hade föl vid sidan (ej avvand) då hon fick juverinfl.

Från ena dagen till nästa så var ena juverhalvan stenhård, varm och öm.. samt svullnad ner i benet.

Snabbinkallning av Vet. och penicillin i 6 dgr så blev allt frid & fröjd.. fölis avvandes och fostret tog ingen som helst skada av detta :)

det låter som juverinflammation, kolla tempen och ring en veterinär om hon har feber

Ok. Tack för ditt svar. :bow:

Min pålla är inte öm o inte är det stenhårt heller, mer degigt lixom. Lite varmt, men hela juvret är lika varmt.
Funderar om det kan vara ödem? Är lixom en klump som hänger alldeles utanför ena spenen och när man tar på den känns det som att ta på en degklump.
Någon som varit med om ödem på juvret?
(Förrutom du Pisan, tack så mkt för ditt pm. :bow: :bow:)

Provade ringa "min" vet. imorse, för säkerhetsskull. Men han hade semester tom mån. DV är ingen mening att ringa, då min pålla hade ödem under magen i höstas så visste dom inte ens vad det var. :crazy: :crazy:

Har ingen aning om de kan få ödem i juvret men helt ologiskt är det nog inte!?

Så länge det är mjukt & degigt så kan du lugnt avvakta och se vad som händer tycker jag :)

Tack.
Ja, om det inte blir värre väntar jag tills måndag då "min" vet. är tbx o pratar med honom då för säkerhetsskull. :)

Måste ju bara rapportera att idag var svullnaden på juvret i princip helt borta. Endast lite löst "häng" kvar.
Så jag gissar att det var ett ödem.
Pustar ut. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·
Gravid - 1år Lilla tösen kom ut med ett kejsarsnitt för exakt en vecka sen, själva snittet ser fint ut och är kollat av ssk, men "mammamagen" ovanför...
Svar
9
· Visningar
14 300
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka