En väns häst.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nemii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 953
N

Nemii

Hallå, tänkte bara höra om det är någon som har någon aning om vad det kan vara för "fel" på min väns häst.
Hon har massa hull, är korsning en gammal ridskolehäst och hon står med alla fyra ben på "en femöring". Vet har vart ute och kollat å vi har gett henne metacam å antibiotika å det har inte hjälpt. Är det nån som har erfarat detta ? Tacksam för svar !

Sv: En väns häst.

Vad sade veterinären då? Att den behöver banta?

Dags att åka till klinik kanske.

Man behöver lite mer info för att kunna gissa vad felet är.
Vad sa veterinären? Varför fick den antibiotika? Varför fick den metacam? Står den på boxvila eller går den i hage? Är hästen halt? Kan den vända snävt?
Vad var det för veterinär som var ute? En distriktare eller en hästveterinär? Vad gjorde denne för undersökningar?
Jag undrar också vad du menar med står på en femöring?

stå på en femöring = alla benen tätt ihop under sig.

TS: det kan tex vara fång eller korsförlamning.

Jag skulle åka in till klinik med den hästen, om den klarar transport, det låter faktiskt väldigt allvarligt.

Man behöver lite mer info för att kunna gissa vad felet är.
Vad sa veterinären? Varför fick den antibiotika? Varför fick den metacam? Står den på boxvila eller går den i hage? Är hästen halt? Kan den vända snävt?
Vad var det för veterinär som var ute? En distriktare eller en hästveterinär? Vad gjorde denne för undersökningar?
Jag undrar också vad du menar med står på en femöring?

Gissa ? Jag bara undra om det var någon som hade erfarat detta. En femöring, hästan står med alla fyra benen nästan ihop under magen. Varför hon medicinerades vet jag inte, tyvärr ! Hon står i en vanlig hage men rör sig helst inte, ser rätt stel ut i fram när hon tar nåra steg. Jag var inte med när vet var där, vet inte om de va distrikt eller häst. Jag har iaf inte sett en häst stå så å då tänkte ja kolla med er här på bukefalos eftersom det är väldigt många användare här med olika erfarenheter.

Det du beskriver är typiskt vid t ex långt gången fång. Hästen har så ont att den inte vill röra sig, och gör det endast motvilligt och då stelt och stapplande. Den försöker avlasta fötterna på olika sätt, utan att lyckas.

Jag tycker att hästen omgående ska in på klinik för utredning, om det är fång är det mycket plågsamt.

Gissa ? Jag bara undra om det var någon som hade erfarat detta. En femöring, hästan står med alla fyra benen nästan ihop under magen. Varför hon medicinerades vet jag inte, tyvärr ! Hon står i en vanlig hage men rör sig helst inte, ser rätt stel ut i fram när hon tar nåra steg. Jag var inte med när vet var där, vet inte om de va distrikt eller häst. Jag har iaf inte sett en häst stå så å då tänkte ja kolla med er här på bukefalos eftersom det är väldigt många användare här med olika erfarenheter.

Ja det enda jag kan göra är att gissa eftersom jag inte har sett hästen och jag är ingen veterinär.
Jag tycker att det låter som fång av det du beskriver. Ta ut en annan veterinär som verkligen är duktig på hästar. Hästen ska inte gå ute utan stå på box. Den ska ha mycket spån så att den kan borra ned tån och på så sätt avlasta. Den ska inte gå ut ur boxen ens vid mockning utan ni får mocka med hästen i boxen. Jag anser inte att man ska lasta och köra en häst som är så dålig utan att en veterinär har gett klartecken till det och att hästen är ordentligt smärtlindrad. Det är fruktansvärt smärtsamt för hästen med fång så det gäller alltså att ta ut veterinär idag och inte vänta tills efter helgen.

Tack så mycket för eran hjälp ! Jag har själv frågat om hon skulle kunna ha fång, men då fick jag som svar att bara bakbenen ska vara under kroppen. Hon står just nu på bädd och går i en lerig (mkt regn) hage med tre andra. Hon varken körs eller rids. Men jag tackar för eran hjälp då jag själv inte är super kunnig inom hästvården.

Nej, om alla fyra ben är lika hårt drabbade så sätter de benen under sig i ett förtvivlat försök att avlasta hovarna.

En häst som har hovbenssäkningar på alla fyra är ett akutfall, och den har MYCKET ont. Den vill knapt kunde röra sig öht och den skall absolut inte gå i hage. Och definitivt INTE om den får smärtstillande.

Den skall heller absolut inte transporteras till klinik, den bör behandlas hemma i stallet med korrekt verkning, djup bädd och evt smärtlindring. Hästen får inte gå ur boxen innan den kan röra sig någorlunda normalt, utan att gå på smärtstillande.

Vet inte hur stor erfarenhet ni har, men har hästen svårt att gå och vill stå still så pekar det tyvärr tydligt mot fång.

Råda ägaren att ringa tex Strömsholm och beskriva fallet, fråga vad de tror. Hitta en annan veterinär, den ni hade kanske inte hade så stor erfarenhet av hästar. Kontakta också en duktig hovslagare.

Ni bör omedelbart ställa in hästen i en box med massa spån, får/tvingas den gå omkring så finns stor risk att hovbenen penetrerar sulan.

Är detta fång så måste ni agera snabbt om ni skall ha något hopp om att rädda hästen!

Nej, om alla fyra ben är lika hårt drabbade så sätter de benen under sig i ett förtvivlat försök att avlasta hovarna.

En häst som har hovbenssäkningar på alla fyra är ett akutfall, och den har MYCKET ont. Den vill knapt kunde röra sig öht och den skall absolut inte gå i hage. Och definitivt INTE om den får smärtstillande.

Den skall heller absolut inte transporteras till klinik, den bör behandlas hemma i stallet med korrekt verkning, djup bädd och evt smärtlindring. Hästen får inte gå ur boxen innan den kan röra sig någorlunda normalt, utan att gå på smärtstillande.

Vet inte hur stor erfarenhet ni har, men har hästen svårt att gå och vill stå still så pekar det tyvärr tydligt mot fång.

Råda ägaren att ringa tex Strömsholm och beskriva fallet, fråga vad de tror. Hitta en annan veterinär, den ni hade kanske inte hade så stor erfarenhet av hästar. Kontakta också en duktig hovslagare.

Ni bör omedelbart ställa in hästen i en box med massa spån, får/tvingas den gå omkring så finns stor risk att hovbenen penetrerar sulan.

Är detta fång så måste ni agera snabbt om ni skall ha något hopp om att rädda hästen!

Tack så mkt för ditt svar ! Detta ska jag absolut meddela, tack för era svar !

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 841
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 862
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka