En vän som inte mår bra :( ?

B

BaahWretched

Har en vän som sköter våran grannes 2 hästar men när hon nu har gjort de har skötaren lagt allt på henne. Hon får fixa iordning hästen åt henne (inte alltid mej ibland) och andra saker hon sitter nästan och gråter hela tiden. Men hon vill ju inte sluta rida dom för hon älskar värkligen dom, försöker att prata med henne men är inte tillräckligt vad ska man göra??

Sv: En vän som inte mår bra :( ?

När man arbetar i hästbranshen är det verkligen viktigt att kunna säga nej! Man kan inte ta på sig ALLT eftersom det är ett väldigt tungt jobb..
Får hon betalt för att arbeta där? För om hon får det kanske det är lite annorlunda. Att göra iordning två hästar är inte så jobbigt.. Vad får hon mer göra? I häststalla är det vanligt att man får jobba ganska mycket..

//Frida

Vad synd att det har blivit på det viset, men som Criks Pacific säger, otroligt viktigt att våga säga nej om det blir alltför jobbigt för henne. Jag är själv väldigt dålig på att säga nej, men hästar och hundar har verkligen hjälpt och jag har börjat våga stå upp mer för mig själv.
Häst och stallarbete är hårt, hur mycket gör din vän? Gör hon bara iordning dom för ridning eller fixar hon allt annat i stallet, också? Jag hade hand om två hästar i eget stall ensam på landet över jul. Jag var alltså tvungen att göra precis allt själv. Det var väldigt hårt arbete, speciellt för mig som inte är van vid att ha "egen häst". Jag kräktes faktiskt utanför hagen första dagen av påfrestningen när jag var så ovan. Sen gick det bara bättre efter att jag vant mig.
Hur länge har din kompis varit skötare? Hon knaske behöver lite tid att vänja sig?
Får hon betalt eller något i utbyte mot arbetet? Hur behandlar ägaren henne, är hon taskig eller så utom att ge henne mycket arbete, är det ett problem som bidrar till att hon mår så dåligt av arbetet?

Hon kanske kan säga att hon inte har tid att vara i stallet så mycket, och fråga om det finns någon möjlighet att underlätta lite. Det är ju inte mer än rätt att ägaren får veta om detta. Är hon stressad/överbelastad eller ovan?

Typiskt "hästfolk", ge dom lillfingret så tar dom hela handen!
Det är tyvärr ett alltför vanligt beteende inom "hästeriet".
thumb.php

Typiskt "hästfolk", ge dom lillfingret så tar dom hela handen!
Det är tyvärr ett alltför vanligt beteende inom "hästeriet".
thumb.php

likadant med många hundfolk också :( har själv råkat ut för detta.. självklart är inte ALLA sådana, långt ifrån... men visst finns det rötägg :mad:

skitviktigt att lära sig att säga NEJ!!! :) hoppas hon klarar sig

När man arbetar i hästbranshen är det verkligen viktigt att kunna säga nej! Man kan inte ta på sig ALLT eftersom det är ett väldigt tungt jobb..
Får hon betalt för att arbeta där? För om hon får det kanske det är lite annorlunda. Att göra iordning två hästar är inte så jobbigt.. Vad får hon mer göra? I häststalla är det vanligt att man får jobba ganska mycket..

//Frida

Neää hon får ingenting... Och de är ju de att ägaren måste ju göra lite själv också de är ju de. hon får ju köpa saker som borstar och sånt (de gör hon friviligt men en då)

Vad synd att det har blivit på det viset, men som Criks Pacific säger, otroligt viktigt att våga säga nej om det blir alltför jobbigt för henne. Jag är själv väldigt dålig på att säga nej, men hästar och hundar har verkligen hjälpt och jag har börjat våga stå upp mer för mig själv.
Häst och stallarbete är hårt, hur mycket gör din vän? Gör hon bara iordning dom för ridning eller fixar hon allt annat i stallet, också? Jag hade hand om två hästar i eget stall ensam på landet över jul. Jag var alltså tvungen att göra precis allt själv. Det var väldigt hårt arbete, speciellt för mig som inte är van vid att ha "egen häst". Jag kräktes faktiskt utanför hagen första dagen av påfrestningen när jag var så ovan. Sen gick det bara bättre efter att jag vant mig.
Hur länge har din kompis varit skötare? Hon knaske behöver lite tid att vänja sig?
Får hon betalt eller något i utbyte mot arbetet? Hur behandlar ägaren henne, är hon taskig eller så utom att ge henne mycket arbete, är det ett problem som bidrar till att hon mår så dåligt av arbetet?

som sakt hon får ingenting säger hon men hon får ju faktist rida och så... hon har varit skötare i kanske 1 år och ägaren har ju två hästar en egen och en på foder för att hon ska kunna rida mer.
Den som hon har på foder har mugg, när muggen är borta kommer de bara igen hon tar bara på mer och mer helosan salva på (men hon gör bara som ägaren säger, inte hennes fel). Hon klarar värkligen inte att säga nej

Hon kanske kan säga att hon inte har tid att vara i stallet så mycket, och fråga om det finns någon möjlighet att underlätta lite. Det är ju inte mer än rätt att ägaren får veta om detta. Är hon stressad/överbelastad eller ovan?

Hon kanske inte kan hanskas med allt men vad ja vet är hon inte stressad men har de svårt hemma.

Men om hon inte klarar av att säga nej och sitter och gråter hela tiden så verkar det ju inte som hon trivs med att vara där. Då kanske hon skulle söka sig till ett annat stall eftersom hon ändå inte får något betalt där hon är nu.
Samtidigt kanske du också skulle prata med henne om att hon måste våga säga ifrån och ifrågasätta om arbetet bir för tungt. Det kvittar egentligen vad man än gör så måste man våga säga ifrån.
Ägaren kanske tror att din kompis vill göra mycket jobb eftersom hon inte säger ifrån.
Sedan har jag inte riktigt förstått vad det är hon för göra? Får hon göra sysslor som att mocka, fodra m.m? Och hur gammal är hon? Det finns speciella föreskrifter om hur barn och ungdomar får arbeta (fast det gäller nog tyvärr bara när man får lön, vitt).

Hoppas det löser sig! :)

Tack för alla tips! :banana:

Vet inte riktigt det är inte så lätt som man tror men men de blir som de blir!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka