En uttjatad fråga, men....

W

werah

Varför har min häst större gallor då hon kommer in på kvällen än då hon stått still/legat på natten i boxen?? Brukar väl vara tvärt om?? Kan det tyda på något speciellt?? Fodret?? Sent bete som fortfarande finns kvar i mängder?? Har aldrig hört att de blir värre efter utegång. Ska jag ställa henne i liten grushage?? Hjälp! jag vet att det kryllar av galltrådar men ...dessa gallor följer inte det "normala" så jag vet inte vad jag ska göra. Veterinären hade ingen bra gissning. Har du?:confused:

Sv: En uttjatad fråga, men....

Vi kan bilda klubb. :crazy: :confused: Min pojke blev skadad för 2 månader sen, senorna var mest svullna (men ej skadade, har UL:at 2 gånger). Gick i början ner efter ridning/utevistelse. Men för ca 3 veckor sen blev det tvärt om. Han svullnade efter ridning/motion. :confused: Inte halt eller nått sånt. Min vet blev väldigt fundersam och hade inget bra svar så jag ska rida på och se vad som händer. Man ju minst sagt säga att det känns lite mysko.

Jaha.....Då får vi se om någon klok kan klura ut sammanhanget åt oss.....:confused:

Var sitter gallorna då? Är det på alla fyra benen? Har de kommit nyligen och vad har ändrats i samband med att de dök upp? Gallor i kotsenskidan kan ha med cirkulationen att göra och då brukar de minska när hästen rör på sig. Men det finns ju massor av andra anledningar till gallor också. Som man ibland måste behandla. Hur beter sig gallorna när du rider hästen? Minskar, ökar? Finns det någon värme, rörelsestörning?

De sitter bara bak, på kotorna, mest på insidorna dår de är REJÄLTstora, :confused: lite mitt bak och lite på yttersidorna. De år varma när hon kommer in på kvällen och mest svullna då. Hon är ett år, 1 72 i mkh redan så de är en krånglig liten donna att fodra rätt... hon rids ju förstås inte men longeras varje kväll...blir du klokare ?

På beskrivningen låter som ringbandskonstriktion. Är galliga punkten på baksidan ovanför det normalt tjockaste stället på kotan? Se bild i detta dokument på sidan 14
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000325/01/EEF_KLART_med_TITELSIDA.pdf

Men jag känner att jag har alldeles för lite unghästerfarenhet för att kunna ge dig något råd. En så starkt växande häst kan förstås växa i otakt och saker kan rätta till sig med tiden, men det kan ju också finnas ett problem som borde behandlas innan det leder till felbelastningar. Därför tycker jag att du ska kontakta en veterinär med unghästerfarenhet och be om råd.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 450
Senast: Freazer
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 683
Senast: skuggi
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka