En undran om tragiska händelser.

B

babyfoal

Ja, rubriken låter kanske konstig.
Men jag fick precis ett sms av en bekant, som jag inte har träffat på över ett år, och inte hört ifrån på flera månader. Alltså ingen nära vän.

Första sms:et är ett, 'hej hur är det, hur går det med magen, hur långt har du kvar'

Jag svarar på detta att det går bra och hur lång tid jag har kvar.

Då får jag till svar att hennes syster blev opererad igår för att hon hade en död bebis i magen. Det var det enda hon skrev.

Jag tycker såklart att det är en fruktansvärd händelse som hennes syster har varit med om.

Men varför så snabb att kontakta mig, som annars aldrig pratar med henne?

Min undran är nu, varför vissa människor är så snabba på att vilja 'skrämma' upp med sånt här, när man själv går runt och är gravid och hur nojjig som helst..

Eller är det jag som överreagerar?

Förlåt om jag har upprört någon, jag känner mig bara så himla olustig nu..

Sv: En undran om tragiska händelser.

Låter väldigt okänsligt. Försök att inte ta åt dig utan njut av magen. :D

När jag var gravid så vet jag många som direkt gick igång på att berätta om alla möjliga hemska födslar de varit med om/hört talas om. Jag klippte av dem direkt med att säga att: Jag ska ha planerat snitt och känner mig lugn.
Fast då fick man en massa tjafs om att man inte får barn på riktigt då. *suck*

Så det bästa rådet jag kan ge är att njut av din graviditet och stäng av öronen/ögonen åt såna människor. Om ni ändå inte är tajta så lär det inte vara så att BARA du kan trösta så det låter mer som att hon vill få dig att må dåligt av någon anledning.

Jag tycker liksom angelwings att det var okänsligt av henne. Jag har svårt att tro ont om alla, det kan ju vara så att hon måste bearbeta sitt trauma som det är när systern går igenom detta, och därav kom at tänka på dig. Men fortfarande tycker jag att man får använda hjärnan lite, och det gjorde hon inte när hon betedde sig så.

Så skit i henne och fokusera bara på din skrutt i magen. Man är orolig när man är gravid, och det blir inte bättre av att höra sådana saker, men försök att inte tänka på det, utan på dig själv och din skrutt. :) Lycka till!

Nej du överreagerar inte.

Jag förundras och blir ilsk på sådana människor, till vilken nytta skulle hon kontakta dig och häva ur sig det?

Lika alla som pratar om dåliga omen när man väntar barn.

- Nej köp inga kläder redan, det betyder otur och tänk om barnet dör

- Nej bädda inte sängen, det betyder otur

- Nej köp inte vagnen så tidigt, tänk om något går fel.

Ursäkta, men om man inte kan bidra med lite positiva ord kan man väl vara tyst ?

/ C som är trött på alla negativa ord man fick höra som gravid ;)

Vilka negativa ord fick du höra och varför?
Förstår inte poängen med att säga något sådant, det är extremt okänsligt.

Det var nog i all välmening egentligen, men det känns bara så onödigt.

Jag skrev några exempel på vad folk sa i inlägget ovan :)

Jag menar, om något händer barnet i magen är det ju knappast för att man köpte en body i v7 eller barnvagnen i v23.

Sådana ord/meningar bidrar ju bara till att känna skuld som gravid om något mot förmodan skulle gå galet :(

Ja, man är ju tillräckligt nervös så som det är väl?
Jag var nervös och nojjig under hela tiden.
"Tänk om bebis inte lever? Tänk om det är något fel? Varför sparkar inte bebis lika mycket?" Osv...

Fast jag tänker inte så - jag tänker mer att det kan vara jobbigt att titta på bodyn eller den bäddade sängen eller barnvagnen som inte blir använda om något går snett.

Jo visst alla tänker olika, men varför måste man "prockla" på andra sina känslor kan jag tycka? :)

Svaren till doglover var utifrån vad folk sagt till mig, dvs att det betyder otur att bädda sängen eller att köpa kläder för tidigt :/

Senast ändrad:

Fast jag tänker mer att sorgen blir ju inte mindre bara för att man inte köpt några babygrejer.
För mig kändes det viktigare att få planera och förbereda mitt älskade barns nedkomst istället för att "utgå" från att det kommer att gå snett.

Så tänker jag också, det förtar liksom lyckan om man hela tiden ska få höra hur fel det kan gå..

Lika alla som pratar om dåliga omen när man väntar barn.

- Nej köp inga kläder redan, det betyder otur och tänk om barnet dör

- Nej bädda inte sängen, det betyder otur

- Nej köp inte vagnen så tidigt, tänk om något går fel.

Ursäkta, men om man inte kan bidra med lite positiva ord kan man väl vara tyst ?

/ C som är trött på alla negativa ord man fick höra som gravid ;)

Jag väntade med att köpa något till min närmsta vän och hans sambo när de väntade- vilket i efterhand känns bra. Deras son dog bara någon timme efter förlossningen:( Självklart går man inte och säger så till blivande föräldrar, men jag tänker det absolut.

/Migo

Jag förlorade en brorsdotter 4 dagar efter att hon föddes, jag hade köpt en del och likaså föräldrarna.

Det var inget varken jag eller föräldrarna ansåg vara konstigt eller att det på någotvis skulle öka på smärtan.

Såklart att min bror och hans sambo tyckte att det var enormt jobbigt att plocka undan barnvagn m.m, samtidigt som dom faktiskt säger att det hörde till bearbetningen av barnets bortgång.

Dom känner att det hade varit värre att komma hem till ett "rent hus", som om bebisen aldrig skulle ha funnits med .

Men alla är vi olika såklart :)

Men varför så snabb att kontakta mig, som annars aldrig pratar med henne?

Min undran är nu, varför vissa människor är så snabba på att vilja 'skrämma' upp med sånt här, när man själv går runt och är gravid och hur nojjig som helst..

Eller är det jag som överreagerar?
Jag tycker inte att du överreagerar, men jag tror att du har missförstått hennes intentioner med sms:et. Jag tror att personen helt enkelt associerade lite väl mycket och det kom fram till dig på fel sätt.

Jag tror absolut inte att hon ville skrämma upp dig på något vis. Jag tror faktiskt att hon bara ville försäkra sig om att du mådde bra och att allting var som det skulle. För mig var det också ett tecken på att hon tänker på dig ibland, även om hon inte hör av sig speciellt ofta.

Sen kände hon nog ett behov att berätta för någon vad som hade hänt, och det kom till dig. Men jag tror absolut inte att hon medvetet försökte skrämma dig eller på annat vis göra någonting annat än att vara trevlig.

Det kan jag också förstå ! Att det är en del i bearbetningen.

Själv skulle jag aldrig lägga mig i vad folk gör och inte gör innan barnets nedkomst.

Jag tycker inte att du överreagerar, men jag tror att du har missförstått hennes intentioner med sms:et. Jag tror att personen helt enkelt associerade lite väl mycket och det kom fram till dig på fel sätt.

Jag tror absolut inte att hon ville skrämma upp dig på något vis. Jag tror faktiskt att hon bara ville försäkra sig om att du mådde bra och att allting var som det skulle. För mig var det också ett tecken på att hon tänker på dig ibland, även om hon inte hör av sig speciellt ofta.

Sen kände hon nog ett behov att berätta för någon vad som hade hänt, och det kom till dig. Men jag tror absolut inte att hon medvetet försökte skrämma dig eller på annat vis göra någonting annat än att vara trevlig.

Så tänkte faktiskt jag också. Och att hon kanske ville vädra lite med någon som faktiskt förstår hur HEMSK upplevelse det var för henne/ hennes syster. Och då tänkte hon väl att TS som gravid verkligen skulle förstå hur jobbigt det var. Men så kom det ut lite fel ... som det ofta gör :).

Tyckte också det var jobbigt med allt olycksprat under graviditeten, men jag tänkte som så att OM det värsta skulle hända så skulle saker/pengar inte göra det värre, faktiskt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för det anonyma nicket igen. OBS för långt och utlämnande inlägg. Jag vet inte heller om tråden ska ligga på förälder, men om så är...
Svar
11
· Visningar
2 099
Senast: Mabuse
·
G
Gravid - 1år Jag gjorde ett positivt graviditetstest nu för bara en halvtimma sen. Använde ett digitalt med veckoindikator som sa att det har gått...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 462
Senast: Jaahl
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 972
Senast: lewellyn
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka