En tupp i halsen?

Jenka

Trådstartare
Kom hem för en liten stund sen och hunden låter jättekonstigt :confused:
Han låter som en blandning mellan att ha fått en tupp i halsen, ha svalt en pruttkudde och ha en groda i näsan. Kompisen tycker det låter som en exalterad mops.

Det verkar sitta i nosen (inte säker dock), han låter mycket men inte hela tiden, han kan nosa utan att låta också. Nu har det lugnat sig lite men låter lite då och då.

Han är lite besvärad när det låter men är i övrigt som vanligt.

Någon aning om vad detta kan vara?

Husse gick hemifrån för två timmar sen och har inte lagt märke till något.

Sv: En tupp i halsen?

Bända upp truten och se om det sitter nåt i halsen. Pinnar och leksaker som satt sig på tvären har ju hänt ibland...

När min hund låter konstigt, vilket hon gör ofta utan anledning, brukar jag se om jag kan se nåt. Ser jag inget avvaktar jag men ger det sig inte så är det ju bra ide att åka in och få nosen eller längre ner i svalget undersökt.

Vet inte om hundar kan få som katter, men vår katt kräktes(försökte iaf) upp ett grässtrå som liksom smet upp bakvägen i näsan istf att komma ut genom munnen *spysmiley*
Han höll på och fräste med nosen, hade kräkreflexer osv. Gick inte att se nått (men så kan jag inte kika honom i munnen ostraffat heller) men när vi kom till vet så sa de att det var ganska vanligt att det kunde komma upp skit där...
Så kanske vovve tuggat, svalt och sen hostat upp nått som fastnat?

Jag har kollat men ser ingenting, ser å andra sidan inte ändå ner. Fortsätter det så ringer jag vet., just nu ligger han och sover och ger inte ett ljud ifrån sig.

Pinnar lär han inte kunnat sätta i halsen under tiden han var ensam, inte heller ben eftersom de var orörda när jag kom hem. Har funderat på om det kan vara något han tuggat i sig men vet inte vad, det enda som ligger framme utom hans leksaker är lite kläder.
Han äter godis i alla fall, och har ätit upp frukosten.

Vet inte om hundar kan få som katter, men vår katt kräktes(försökte iaf) upp ett grässtrå som liksom smet upp bakvägen i näsan istf att komma ut genom munnen *spysmiley*
Han höll på och fräste med nosen, hade kräkreflexer osv. Gick inte att se nått (men så kan jag inte kika honom i munnen ostraffat heller) men när vi kom till vet så sa de att det var ganska vanligt att det kunde komma upp skit där...
Så kanske vovve tuggat, svalt och sen hostat upp nått som fastnat?

Ingen omöjlighet, även om jag som sagt inte riktigt vet vad det skulle vara. Gräs tuggar han gärna men då måste det tagit ett tag från han kom in från promenad tills den fastnade. Kanske det smitit in hö från balkongen iof...
Kräkreflexer har han inte men det låter nästan som när han har det ibland.

*kl

Kennelhosta låter verkligen som en hel hönsgård i halsen ;) Kommer plötsligt och utan att man förstår varifrån. Jag är bara lite fundersam på näsans inblandning i detta om det är kennelhosta?

Grässtrån och annat kolijox de tuggar i sig ute kan också ställa till sånt här.

Kan det vara kennelhosta utan att han hostar?

Menar du att grässtrån kan ställa till det på det sätt skuggi skriver om, eller något annat?

Paradiset: Har lite svårt att tänka mig hur inåtvända nysningar låter, men kanske. Dock är det ju inte som vanliga nysningar, han håller på några minuter, slutar sen och börjar en stund senare. Om det är riktiga nysningar (eller ska det bara låta så?) så borde det väl komma mer plötsligt och "en och en" sas?
Och kan det komma så plötsligt? Igår inget, i förmiddags troligen inget och nu hyfsat mycket.

Låter som noskvalster.
Hunden sänker huvudet och det låter nästan som snarkningar och som om den varken får in eller ut luft ordentligt. Ett litet anfall "ett par snörvlingar" ett lite större upp till någon minut hade jag på min. Noskvalster är lätt behandlat.

Återkommer det så ring vet.

Noskvalster låter lite som när man hulkar efter att ha gråtit mycket, eller som sagt, inåtvända nysningar.

Noskvalster låter lite som när man hulkar efter att ha gråtit mycket, eller som sagt, inåtvända nysningar.

TACK! Nu vet jag vad Spiken kan vara drabbad av som fick ett liknande anfall inatt. Hans var dock så kraftig att han spydde. :crazy:

Det låter ju som att det skulle kunna varit det. Har varit iväg en stund men de senaste två timmarna har han inte låtit alls.

Vi får väl se om det kommer tillbaka. Om det är noskvalster borde det väl komma tillbaka inom de närmsta dagarna? Tänkte föreslå en tur till hundparken för en kompis men utgår från att han inte ska träffa hundar om han har kvalster.

Min tjej far innatvanda nysningar da och da... jag fick tipset att halla for nosen sa hon oppnar munnen for att andas i stallet. Det upphor omedelbart och hon upprepar inte sina "nysningar" efter att jag gjort det.

Kan det vara kennelhosta utan att han hostar?

Menar du att grässtrån kan ställa till det på det sätt skuggi skriver om, eller något annat?

Kennelhosta låter som torrhosta blandad med konstiga "tuppljud" från halsen. Iaf på min. Och det kommer utan förvarning, från en minut till en annan.

Grässtrån kan ställa till det, ja. De kan ha fått i sig dem genom munnen och tom få upp dem i näsan bakvägen. Enligt en uppfödare jag känner. Hundar lyckas med mkt :angel:

Har hunden noskvalster ska de tydligen bli mer aktiva på natten, enligt nya rön från en veterinärstudent.

Min tjej far innatvanda nysningar da och da... jag fick tipset att halla for nosen sa hon oppnar munnen for att andas i stallet. Det upphor omedelbart och hon upprepar inte sina "nysningar" efter att jag gjort det.

Vad är det för ras? Jag har en väninna som har chihuahuor och dessa har det problemet. Ska tydligen vara vanligt för raser med liknande utseende.

Stämmer nog för min hund fick 95% av sina utbrott av hulkningar på sen kväll/natt.

När min fick en lindrig släng av kennelhosta var det ett annat ljud. Han kraxade, hostade till kort och vasst, spydde upp vitt slem och hostade till om halsbandet eller selen drog åt äver bröstet.

När min fick en lindrig släng av kennelhosta var det ett annat ljud. Han kraxade, hostade till kort och vasst, spydde upp vitt slem och hostade till om halsbandet eller selen drog åt äver bröstet.

Ja, det också. Allt känner vi igen här med, glömde skriva det om att hon hostade slem också. Torrhosta/krax/tupp i halsen är nog beroende på hur man beskriver ljudet :)

LOL, min ar en rottis. Jag tror att jag sett det speciellt nar det ar varmt och hon ar inne i AC'n mer, eller nar det ar tort och dammigt. Men "tror" ar det operativa ordet har.;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 515
Senast: Sedna
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 847
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 360
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 459
Senast: Jissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden