En treårig ponny...

Sv: En treårig ponny...

Hindren på filmen var ju ganska små. Svårt att se hur tekniken e då. Men ni kan ju löshoppa, och kanske några språng på lite högre hinder. Då blir det lättare att se hur tekniken e. Bara en tanke.:)

han är ju framåt i tänkadet och det är ju positivt.;)

Ptrooo stopp stopp stanna...

Jättefin ponny, men ni måste vara rädd om den... Att hoppa så många hinder på följd, men dåliga vägar o krångligheter kan fungera en gång, sen kanske den inte vill något mer eller blir överansträngd.
En treårig ponny är inte på långa vägar färdigväxt hur mkt muskler den än har. Att hoppa innebär stor belastning på detta ofärdiga skelett. Ni har hoppat 2 ggr påstår du - då tycker jag att detta hoppass är rent ut sagt chockerande.... Men nu har du ju fått svar att det kanske inte är lämpligt att hoppa en så ung ponny så mycket (dvs så många hinder)

Min häst hoppades in som 3,5 åring, då hoppade vi kanske 4 språng totalt på en träning... som 4 hoppade han bana på kanske 70 cm och nu, som 4,5 åring, ska han upp på lite mer höjd o fler hinder.

Låt ponnyn nu vila från allt vad hinder heter och vänta tills den är 4 och ta hjälp av tränare som har unghästvana och vet var ribban kan läggas :)

Jag skulle garanterat kunna hoppa många och höga hinder med min 4åring, vi skulle säkert kunna samla honom i dressyren o börja göra byten, skolor etc för han är Sjukligt samarbetsvillig och har otroligt lätt för sig - MEN, om man är medveten om att det är en UNGHÄST man sitter på så får man anpassa sig efter åldern. Så han är ffa på en fyraårings normala utbildningsnivå även om hans knopp skulle klara av mer.
Jag är rädd om honom helt enkelt.
Var rädd om er finfina ponny ni med o Lycka Till!

Jag tycker man ska vänta tills de är minst 3,5år helst 4 :)

Som andra påpekat borde ni ta det lugnt med hoppningen med tanke på ponnyns ålder. Dessutom orkar inte ponnyn bära sig och tjejens ridning gör ännu mer att den "går på bogarna". Hon måste kunna rida hästen på marken innan hon hoppar och lära sig att såna vägar rider man INTE när man hoppar in en häst och man ska INTE ligga på ponnyns hals. Snäll och söt ponny men om tjejen ska rida - ta hjälp.

Jättefin ponny:love: men jag måste hålla med de andra. En treåring skulle jag löshoppa lite, köra, och lägga in små ridpass på 20 min ett par ggr i veckan. Och då mest i skritt, små travsträckor och börja prova på galoppfattningar då och då. Något enstaka skutt kan det börja bli dags för nu, men det är då på rakt spår och väldigt lätt och enkelt. Ryttaren är lite lång för den tunna unghästen så den hamnar rätt tungt på bogarna och man ser att den inte riktigt orkar.

Musklerna växer mkt snabbare än skelett, senor leder osv stärks, så de kan bli pigga och det kan kännas som att de inte anstränger sig, men du ökar risken för både skador och att det ska bli för mycket i huvudet på ponnyn och att den då bara en dag lägger av och inte vill mer. Men den blir nog superbra om ni bara tänker på att bromsa upp allt nu.

Lite mer bilder på lille pållen.:p:love::D

Senast ändrad av en moderator:

Bilderna syns inte, du måste lägga upp dem på nätet, t ex pixbox :)

Jag håller med övriga, att ponnyn är för ung för att hoppa uppsuttet, oavsett om den är körd innan. Vill ni se tekniken så löshoppa, det är bättre för att ge ponnyn självförtroende och få ta tag i uppgiften själv.
Det är dessutom stor skillnad på hopp-avlade halvblod och kör-avlade ponnyer när de är mogna att börja hoppa, både fysiskt och mentalt.

Jag har själv en treårig ponny som är körd och riden under året så hon har både muskler och kondition, men är inte mogen för uppsutten hoppning för det.
Jag löshoppade henne i våras, då hade hon ingen teknik alls utan tog sig över små hinder mest på vilja, men eftersom hon inte fick ordning på benen så la vi ner det helt. Löshoppade idag igen alltså för första gången på minst 4 månader, och plötsligt så föll allt på plats och det fungerade.
En så ung häst behöver inte mängdträning för att lära sig hoppa, de behöver förstå vad som förväntas av dem sen kommer det av sig själv efterhand som de växer till sig och mognar fysiskt och inte minst mentalt.
Däremot är det otroligt lätt att knäcka en ung häst om man går för fort fram.

Lycka till!

Tycker som de andra att de är mycket bättre att vänta, tre år är ju inte mycket alls för en häst som hoppar flera hinder i följd!

Min dotter har en 3 årig russhingst som är "vuxen" och mogen för sin ålder. men skulle vilja höra vad ni anser om hans teknik. Vet att han tappar ena fram men i det stora hela tycker jag att det ser ganske bra ut.

Kankse blir jag/vi påhoppade, men tar den chansen. Han har enbart hoppat ett par ggr. Men tycker det är så himla kul.

Skriv några rader om hur ni ser på detta.

Obs de ska inte tävla, han är egentligen en travponny, men allround träning är ju aldrig fel. Har en bra stam med många syskon som hävdat sig väl i hoppning och dressyr.

går nästan stadigt påtygeln av sig själv. På ett bra sätt är stark i kroppen.

Han är gudomlig på alla sätt i alla miljöer, är som en gammal häst.

P2176747

Om det inte går att se denna bild så är det samma som är på avataren.

http://http://www.pixbox.se/?page=alb_show&uploadDirect=1&alb_page=0&alb_id=1114339

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 411
Senast: ghost
·
Avel Jag har ett 4-årigt sto som jag så småning om kommer ta ett föl på. Hon saknar stam och hon är importerad, men jag tycker ju att hon har...
Svar
11
· Visningar
1 330
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka