En treårig ponny...

H

Hovis

Min dotter har en 3 årig russhingst som är "vuxen" och mogen för sin ålder. men skulle vilja höra vad ni anser om hans teknik. Vet att han tappar ena fram men i det stora hela tycker jag att det ser ganske bra ut.

Kankse blir jag/vi påhoppade, men tar den chansen. Han har enbart hoppat ett par ggr. Men tycker det är så himla kul.

Skriv några rader om hur ni ser på detta.

Obs de ska inte tävla, han är egentligen en travponny, men allround träning är ju aldrig fel. Har en bra stam med många syskon som hävdat sig väl i hoppning och dressyr.

går nästan stadigt påtygeln av sig själv. På ett bra sätt är stark i kroppen.

Han är gudomlig på alla sätt i alla miljöer, är som en gammal häst.

P2176747

Om det inte går att se denna bild så är det samma som är på avataren.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: En treårig ponny...

Jag kan i alla fall inte se bilden och att försöka se några detaljer med hjälp av avatarbilden är rätt svårt då den är så liten.
Du kan inte ladda upp bilden på pixbox eller liknande så man får se bilden i större format? :laugh:

Floxx

Det fungerar nog bättre med en video. Där ser du hela bilden i u-tube. ;)

Tycker hästen hoppar "okej" svårt att se teknik på sånna små hinder. taxerar inte specbra men det beror på att han är så ung fortfarande. Kan nog bli fin. Ser stadig ut för sin ålder.

Dock tycker jag dottern och ponnyn ska hålla sig till travet, hon är lite förstor och jag tycker inte hon skall rida hästen annat än kanske i skogen när den fortfarande är så ung. Även om han är stadig så håller han på och växer fortfarande och ska inte överbelastas!

jättesöt ponny annars! :)

Tycker hästen hoppar "okej" svårt att se teknik på sånna små hinder. taxerar inte specbra men det beror på att han är så ung fortfarande. Kan nog bli fin. Ser stadig ut för sin ålder.

Dock tycker jag dottern och ponnyn ska hålla sig till travet, hon är lite förstor och jag tycker inte hon skall rida hästen annat än kanske i skogen när den fortfarande är så ung. Även om han är stadig så håller han på och växer fortfarande och ska inte överbelastas!

jättesöt ponny annars! :)

Nejdå håller med dig, hon är lång och smal, o väger inte mkt. Det är ju små hinder, och ville prova hur han reagerade. Är ärlig på dessa små, har bara hoppat över dem som om han inte gjort annat. D e ju positivt!:p

Är bara nyfiken, hur är det med de stora hästarna. När de hoppas som 4 åringar och ska visas uppsas. Är dålig på detta, men när börjas det med dem?

Har alltid undrat.:grin:

Jag hoppade enstaka småhinder när hästen var 3,5 på hösten men började inte på hoppträning förrän på våren när hon var 4 år och då inte oftare än varannan vecka, ibland mer sällan.
Hästar visas som 4-åringar på hösten när de är 4,5 år så då har man hunnit hoppa in dem under våren/sommaren i lugn och ro.

Jag hoppade enstaka småhinder när hästen var 3,5 på hösten men började inte på hoppträning förrän på våren när hon var 4 år och då inte oftare än varannan vecka, ibland mer sällan.
Hästar visas som 4-åringar på hösten när de är 4,5 år så då har man hunnit hoppa in dem under våren/sommaren i lugn och ro.

Ok, men tycker att de hinder som hoppas på tävlan sas är höga om man tänker på att de är 4-4,5 år. Räcker alltså med några månader då? Intressant.

Min dotter har inte hoppat mkt skall jag återigen säga, ungefär ett par ggr. Hur ser du på den lille knatten, har du sett bilderna och videoklippet? Skulle va intressant.

Tack för svaret.

Hindren för 4-åringar är mellan 70 cm och 1,10 på kvalitets och det är inte alla hästar som hoppar hindret på 1,10 heller, det beror väl på hur de verkar vara kapacitetsmässigt har jag för mig.
För att hoppa 90-1m hinder som man brukar börja tävla en 4-åring i (efter t.ex. pay and jump på lägre höjd) är inte så jättehöga hinder så är hästen grundriden och normalt musklad behöver den inte hoppas i ett helt år innan för att tränas för uppgiften.

Jag tycker väl att om er ponny är 3 år så räcker det med de hinder ni hoppat nu förrän till nästa år. En 3-åring ska man ju inte rida så mycket på, ca 3 dagar i veckan bör de arbetas och resten vilodagar/promenader etc.

helt hyfsat hoppar den väl, men tycker du inte själv att den pressas lite väl mkt för att bara vara 3. De finns ju en anledning till varför inte de ens är uppsutten ridning på 3års testet för ponnyer för de anses inte vara klara nog.

Jag hade lugnat mig med hoppningen och bara jobbat på grunderna, låta ponnyn växa till sig och ge den en regäl chans attväxa i lugn tackt. Bara för att han ser mogen ut för sig ålder behöver de inte betyda att hans skelett är klart för en påfrästning som hoppning och det är många skutt han hoppar på filmen.

En jätte söt ponny som har en framtid framför sig men lugna er, han får ändå inte tävla som 3åring och att hoppa han som 3 år ger inget försprång för han som 4, snarare tvärtom tycker jag.

Lycka till!

helt hyfsat hoppar den väl, men tycker du inte själv att den pressas lite väl mkt för att bara vara 3. De finns ju en anledning till varför inte de ens är uppsutten ridning på 3års testet för ponnyer för de anses inte vara klara nog.

Jag hade lugnat mig med hoppningen och bara jobbat på grunderna, låta ponnyn växa till sig och ge den en regäl chans attväxa i lugn tackt. Bara för att han ser mogen ut för sig ålder behöver de inte betyda att hans skelett är klart för en påfrästning som hoppning och det är många skutt han hoppar på filmen.

En jätte söt ponny som har en framtid framför sig men lugna er, han får ändå inte tävla som 3åring och att hoppa han som 3 år ger inget försprång för han som 4, snarare tvärtom tycker jag.

Lycka till!

Nej då, ingen fara att han blir pressad. Han tävlar nu i trav med min dotter och det är det han ska i huvudsak ska göra. Så han har bra med muskler och jobbar på ett "dressyr"-aktigt sätt i vagn om man inte checkar upp honom. Gör detta helt naturligt och självmant.
Han körs mer än att ridas naturligtvis. La ut denna tråden för att bara få lite vinkar på hur andra uppfattar honom när min dotter rider honom.

Obs han har blivit körd i mer än ett år, och tränats bra hela tiden och satt muskler.:love:

Barnet rider i galopp framåtlutad och lägger hästen på bogarna, rider galopp och t o m hoppar på volt, vilekt är helt galet med en treåring.

Ta hjälp med ridutbildningen av hästen, men vänta med all hoppning till nästa vår. SKa den ridas så ska den nu stärkas för att bära ryttare, lära sig ryttarens signaler och bara ridas högst 3 dagar/vecka som flera sagt.
Vi har inte heller (som nån annan skrev) hoppat hästar/ponnyer före våren då de är 4 på något sätt som öht liknar hoppning. Nån pinne under skogspromenaden kan väl vara ok men barnet måste lära sej att rida i balans med hästen, och får inte hänga fram över halsen på hästen:crazy:
HON kan ägna vintern åt ridutbildning på tex ridskola eller om ni har annan äldre ponny att få regelrätt träningshjälp på. Ponnyn promeneras i skogen i sällskpa med äldre häst.

Så har jag gjort med mina barn, så det är ingen kritik av just din dotter, barnen måste vara duktiga om det ska bli bra med ponnyerna på sikt. Dom kan inte flänga omkring på en unghäst hur som helst. Ta ordentlig hjälp med utbildningen av båda, så blir det jättebra, ponnyn är söt och båda ser väldigt positiva och glada ut :idea::bow:

Tack för alla svar. Och som sagt han rids bara kanske 1 gång i veckan, och den s k hoppningen har inte varit gjord mer än 2 ggr. HAn är en positiv ponny och som jag sa i mitt förra inlägg/svar så körs han absolut mer än han rids. Han är en travponny som gått en hel del provlöp och travlopp, och har mkt träning m sig. Är stark i kroppen, såsom en "vanlig" ponny kanske inte är, som bli inriden som 3 åring. Tror nog att det är en viss skillnad även om jag vet att han inte är fullvuxen ännu sas.

Men tack för de åsikter som sagts här.

Som någon tidigare sagt är det svårt att se på så små hinder, men jag tycker han ser ut att hoppa okej.
MEN, han är fortfarande mycket ung och jag tycker han hoppar på tok för mycket. Det är böjda spår, dåliga vägar till hindren (med svängar precis innan så hindren blir en överraskning) bana osv. Om det bara är andra gången han hoppar hade det varit på tok för tidigt för sådant även om han var äldre.
Däremot så verkar han väldigt schyst på hinder, som hoppar ur de situationerna. Om han nu får vila från allt vad hinder heter till våren, och ni då hittar en lite kortare ryttare som ändå är duktig och följsam, tror jag ni kan få en riktigt trevlig liten ponny :)

Tänkvärt är också att han fortfarande har en treårings skelett, även om han är körd och så. Körning är jättebra, men det ger inga ridmuskler.

Han ser iallafall fin ut i kroppen, snäll, ärlig på hinder och glad och söt :) Och din dotter kan säkert rida honom även i framtiden någon gång då och då även om hon börjar bli lite lång, hon ser ju absolut inte för tung ut :) Speciellt inte om ni hittar någon mindre ryttare som kan rida honom och bygga muskler ibland sedan när det börjar bli dags.

Lycka till i framtiden :)

Får man fråga vem han är efter förresten?

Senast ändrad:

Han heter Floxx och är efter Fanér 553 och Kornell 3244.

Jo det är väl sant att man inte sätter de riktiga ridmusklerna. Hur som helst är han ärlig och mysig, och trivs med tillvaron.:D:p

Jag tänkte samma som sparrisen.

Att är det där bara andra gången är det väldigt osjysst mot ponnyn. Personligen tror jag ju den hoppat mer. Men oavsett så det är för tidigt för den typen av hoppning, dels är det 'bana' och väldigt mycket svängar och inte helt fairt alla gånger. Sådana små ska hoppa enstaka små hinder som kommer ivägen för dem helt enkelt, på rakt spår, med tydlig marklinje etc (små stockar är utmärkt).

Ponnyn tycks dock vara en synnerligen bussig och ärlig sak och hoppar snällt allt dottern styr på, oavsett om de kommer snett eller ej. Det är en KANONBRA egenskap, som man ska ta vara på och vårda.

Så, låt ponnyn slippa se allt vad hinder heter nu, skutta enstaka små skutt på låg höjd rakt fram i höst och ägna hösten och vintern till att bygga upp den ridmässigt. Och så kan du hoppa den igen som fyraåring, men på ett sjysstare sätt, med bättre vägar etc. För bussig som få är den och hjärta har den, så det blir säkert en kanontrevlig hopponny vad det lider, men låt det ta tid. Det är lätt med de där som tycker 'javisst' om allt man ber dem, men dem får man vakta på, det är lätt att stå där och kräva för mkt och förlora en hel massa en vacker dag.

Och - himla söt ponny, älskar färgen =)

Han hade otroligt lätt för sig även när vi körde in honom. betedde sig som en gammal häst från första ggn. Köpte honom som 2 åring och hade inte varit hanterad speciellt mkt.

Mm, och de gäller det att ta det försiktigt med, så man inte pressar dem av misstag och går över gränsen sas.

Är stark i kroppen, såsom en "vanlig" ponny kanske inte är, som bli inriden som 3 åring. Tror nog att det är en viss skillnad även om jag vet att han inte är fullvuxen ännu sas.

Nej det är helt andra muskler och dessutom är skelettet bara tre år och växer forttfarande.

Vi hade bla två travruss inackorderade och mina barn ombads att rida in dem lte, och hoppa osv (men då var de äldre, 4 resp 5) Båda var lika positiva och mysiga som ert russ och båda såldes sen som ridponnies faktiskt och tävlade på SM-nivå i hoppning den ena med riktigt bra resultat. Vissa travruss kanske är väldigt bra i typen som ridponnier:confused:,
Var rädd om er lilla häst den kan bli jättebra om ni tar det lugnt med den, och ser till att få hjälp med utbildningen av både den och dottern.:bow:

Jaha, jag tyckte han var så himla lik ett russ jag red när jag var liten så jag var nästan säker på att de var nära släkt, men det verkar han inte vara då :p

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 411
Senast: ghost
·
Avel Jag har ett 4-årigt sto som jag så småning om kommer ta ett föl på. Hon saknar stam och hon är importerad, men jag tycker ju att hon har...
Svar
11
· Visningar
1 330
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka